|
|
|
||
Předmět je zaměřen na využití biologicky zajímavých pražských lokalit a zařízení (centrum ekologické výchovy, zoologická zahrada, přírodní lokality, Přírodovědecká fakulta UK) jako vhodných cílů pro konání polodenních exkurzí, které lze využít při výuce biologie na SŠ nebo přírodopisu na ZŠ. Exkurze jsou vítaným aktivizačním a motivačním prvkem výuky, který může interaktivní formou rozvíjet každou z klíčových kompetencí charakterizovaných v RVP. Umět připravit zajímavou, interaktivní a interdisciplinární exkurzi se pro budoucí učitele stává nezbytností.V rámci předmětu Exkurze ve výuce biologie a přírodopisu budou mít studenti možnost pracovat s moderními přístroji a softwarem v terénu, vyzkoušet si různé aktivizující prvky výuky využitelné při konání exkurzí a připravit si vlastní výukové materiály, jež následně využijí nejen při pedagogických praxích, ale i v budoucí učitelské kariéře. Poslední úprava: Chlebounová Irena, RNDr. (29.10.2019)
|
|
||
Altmann, A 1972. Organizační formy ve výuce biologii. Praha: SPN 1972. Solfronk, J. 1994. Organizační formy vyučování. Praha: SPN 1994. Švecová, M. 2002. Exkurze - propojení teoretické a praktické složky výuky na vysoké škole. In: Dlouhá, J. [ eds.].: Aktivizující formy práce na vysoké škole, Praha, CUK. Vašutová, J. aj. 1999. Vybrané otázky z vysokoškolské pedagogiky. Praha : UK PedF 1999. ISBN Poslední úprava: Chlebounová Irena, RNDr. (30.09.2020)
|
|
||
1) aktivní účast (povolena maximálně jedna absence) 2) splnění zadaných úkolů během semestru Poslední úprava: Chlebounová Irena, RNDr. (02.10.2020)
|
|
||
1) Využití her ve školní výuce (Mgr. K. Mikešová) Úvodní praktikum probíhající v učebně PřF UK. Studenti jsou seznámeni se základními principy zážitkové pedagogiky(Kolbův cyklus učení, teorie komfortních zón, flow stav), s druhy her a s jejich možným využitím při výuce. Opomenuty nejsou ani organizace zabývající se zážitkovou pedagogikou (Outward Bound, Prázdninová škola Lipnice). Výuka probíhá interaktivně (diskuze, brainstorming, seznamovací a simulační hry).
2)Návštěva ekocentra TEREZA (Mgr. Kateřina Mikešová, externí lektor) Během exkurze se studenti seznámí s činností a provozem ekocentra. Lektoři jim představí environmentální programy a projekty, které Sdružení TEREZA nabízí školám jako náplň průřezového tématu Environmentální výchova a jako podporu výuky přírodovědných předmětů. Zaměření především na dlouhodobý program GLOBE a na projekt 3V.Studenti si vyzkoušejí pracovat s metodikou a pomůckami, které Sdružení TEREZA školám poskytuje a se kterými žáci běžně pracují ve třídě nebo v terénu (např. pro oblast meteorologie, hydrologie, pedologie apod.). Představení výstupů práce škol, které se do projektů Sdružení TEREZA zapojily.
3)Moderní pojetí molekulární biologie ve školní praxi (RNDr. Vanda Janštová) Během této exkurze na PřF UK v Praze si studenti zanalyzují vzorek biologického materiálu, který si sami donesou.Použijí k tomu metodu proteinové elektroforézy.Studenti si vyzkouší přípravu polyakrylamidového gelu, který se používá pro analýzu proteinů, nanesou si své vzorky a interpretují výsledek. Dozvědí se,na jakých principech dochází k dělení různě nabitých molekul v gelu, jaké má metoda výhody i nevýhody. Každý student získá fotodokumentaci průběhu a výsledku exkurze, bude si moci vysušit vzorek na gelu a tak ho dlouhodobě uchovat. Výsledkem bude vyhodnocení obsahu proteinů v jednotlivých vzorcích a rozbor jaké proteiny lze v jakých vzorcích očekávat. Exkurzi do molekulárně biologické laboratoře mohou absolventi a středoškolští učitelé absolvovat i se středoškolskými studenty a to nejen na PřF UK, ale i na některých gymnáziích, která mají kvalitně vybavené laboratoře (např.Gymnázium Nad Álejí).
4)Komplexní exkurze na lokalitu Chuchelský háj (Mgr. Kateřina Mikešová) Chuchelský háj je jedním z posledních dochovaných listnatých hájů (habrová doubrava, zbytky šípákových doubrav) na území Prahy. Jedná se o přírodní rezervaci rozkládající se mezi Malou a Velkou Chuchlí nad levým břehem Vltavy. Lokalita je vhodná pro konání polodenní komplexní exkurze se zaměřením na hájovou květenu, hmyz, geologii (např. z břidlicovitého a vápencovitého podloží vyrůstají travertiny) atd. V Chuchelském háji se také nalézá minizoo (zaměření na savce a ptáky českých lesů), kterou lze také využít při výuce. V průběhu exkurze se studenti seznámí s běžně se vyskytujícími hájovými/lesními druhy rostlin a živočichů (zejména hmyzu) a s jejich možnou interaktivní prezentací studentům ZŠ/SŠ. Nedílnou součástí budou nejen náměty na didaktické hry (včetně her simulačních) využitelných pro osvojování/upevňování poznatků zejména z ekologie, ale také náměty na prožitkové aktivity (např. landart). Během exkurze studenti pořídí fotografie rostlin a živočichů, které následně použijí pro tvorbu vlastní didaktické hry.
5) Komplexní hydrobiologická exkurze na lokalitu Modřanské tůně (RNDr. Jan Mourek, Ph. D.) Vltavské tůně v Praze-Modřanech jsou velmi vhodnou a dobře dostupnou lokalitou pro hydrobiologicky zaměřené exkurze/terénní cvičení se žáky základních a středních škol. Je zde možné lovit a pozorovat řadu skupin vodních bezobratlých, pozorovat vodní ptactvo i různé druhy vodních a mokřadních rostlin. V inovované podobě bude toto modelové terénní cvičení probíhat formou teamové práce (skupinky po 3 studentech) na zadaných úkolech. Posluchači si vyzkoušejí především různé metody odlovu vodních bezobratlých, jejich určování pomocí jednoduchých klíčů a jejich využití v bioindikaci. Dále budou pozorovat vodní a rákosinové ptactvo. Navíc bude zařazeno měření kvality vody v jednotlivých tůních (pH, vodivost, teplota) pomocí přenosných měřicích přístrojů. Naměřené údaje budou zaznamenány do programu a nakonec porovnány. Pro všechny tyto aktivity je nutné pořídit odpovídající vybavení. Na závěr porovnají jednotlivé skupiny své celkové výsledky a budou diskutovat rozdíly.
6) ZOO Praha (Mgr. Kateřina Mikešová) ZOO Praha nabízí velké množství možností pro konání rozmanitých exkurzí (od systematicky pojatých přes ekologii, morfologii, etologii až po biogeografii a problematiku ochrany živočišných i rostlinných druhů). Studenti učitelství budou při exkurzi rozděleni do skupin, ve kterých si vyzkouší, jak vést exkurzi. Pomocí fotoaparátů zdokumentují průběh exkurze a vybrané druhy zvířat. Fotografie studentům zůstanou a poslouží pro tvorbu výukových prezentací, pracovních listů případně pomůcek pro jednotlivé didaktické hry. Na základě práce ve skupinách vytvoří studenti prezentaci pro interaktivní tabuli, představující virtuální exkurzi do ZOO Praha.
7) Geologická exkurze do Radotínského údolí (Mgr. Kateřina Mikešová, externí lektor) Geologická exkurze má ve výuce své nezastupitelné místo a to i přes to, že geologie se jako samostatný předmět na gymnáziích nevyučuje (jako součást přírodopisu se vyučuje na 2. stupni základních škol). Okolí Prahy poskytuje pro konání exkurzí s geologickou tématikou velké množství možností. V rámci předmětu Exkurze ve výuce biologie a přírodopisu navštíví studenti Radotínské údolí a jeho okolí např. s následujícími zastávkami:1) Přírodní památka Radotínské skály (profil horninami ordoviku, siluru a devonu (břidlice, křemenné pískovce, vápence, bazalty), tektonické struktury, krasová geomorfologie), 2)Ortocérový lůmek (svrchní silur, vápnité břidlice s konkrecemi, bioklastické vápence, klasická paleontologická lokalita, ortocerové, mlži, trilobiti), 3) Národní přírodní památka Lochkovský profil (devonské vápence, detailní zvrásnění), 4) lom Na Cikánce a NPP Cikánka (slivenecké vápence devonu, teplomilná vápencová skalní stepní společenství). Studenti si vyzkouší práci s geologickým kompasem, práci s klíči na určování půdních profilů apod. Každý student si odnese také své zkameněliny, jež může následně použít při své učitelské praxi.
8) Závěr (Mgr. Kateřina Mikešová) Zhodnocení praktik, ukázky nejlepších fotografií, her, pracovních listů atd. Udělění zápočtů. Poslední úprava: Mikešová Kateřina, RNDr. (16.02.2015)
|