PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu.
Somatologie - ORVZ17002
Anglický název: Somatology
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2009 do 2012
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Garant: doc. MUDr. Karel Dohnal, CSc.
Vyučující: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Předmět má propedeutický charakter a jeho cílem je vybavit studenty teoretickými znalostmi funkčně pojaté somatologie. Obecně biologický úvod slouží k zopakování a prohloubení středoškolského učiva a navazuje na něj rozšířený výklad anatomie a fyziologie vybraných tělních soustav. Důraz je důsledně kladen na ty partie učiva, které jsou podstatné pro pochopení biologických determinant, možností a limitů lidského organismu, a to se zřetelem na zaměření oboru výchova ke zdraví.
Poslední úprava: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (10.01.2012)
Cíl předmětu -

Cílem předmětu je vybavit studenty znalostmi stavby a zejména funkce lidského těla v jeho ontogenetické proměně jako propedeutického profesního základu pro povolání učitele Výchovy ke zdraví.

Poslední úprava: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (10.01.2012)
Literatura

DYLEVSKÝ,I. Základy anatomie a fyziologie člověka. Olomouc: Epava, 1998. ISBN 80-901-667-0-9.

ELIŠKOVÁ, M., ŇANKA, O. Přehled anatomie. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2006. 309 s. ISBN 80-246-1216-X

HRODEK, O. Pediatrie. 1. vyd. Praha : Galén, 2002, 767 s. ISBN 80-7262-178-5

JELÍNEK, J aj. Biologie a fyziologie člověka a úvod do studia obecné genetiky. 1. vyd. Olomouc : Nakladatelství Olomouc, 2003. 223 s. 80-7182-138-1

KOPECKÝ, M.; CICHÁ, M. Somatologie pro učitele. 1. vyd. Olomouc: UP, 2005. 263 s. ISBN 80-244-1072-9.

MÁČEK, M.; RADVANSKÝ, J.; Et. al. Fyziologie a klinické aspekty pohybové aktivity. 1. Vyd. Praha: Galen, 2011. 245 s. ISBN 978-80-7262-695-3.

MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro speciální pedagogy. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1994. 263 s. ISBN 80-7066-980-2.

MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro učitele. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 978-80-7184-867-7.

MOUREK, J. Fyziologie: učebnice pro studenty zdravotnických oborů. 1. vyd. Praha : Grada, 2005. 204 s. ISBN 80-247-1190-7

MULLEROVÁ, L. Biologie člověka a zdravotní prevence. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, Pedagogická fakulta, 2001. 126s. ISBN 80-7044-362-6

PŘÍVRATSKÝ, V. Biologie člověka pro učitele a vychovatele. Praha: PedF UK, 2004. ISBN 80-7290-182-6.

VELEMÍNSKÝ, M. Vybrané kapitoly z pediatrie. České Budějovice : JU, ZSF, 2005. ISBN 80-7040-813-8

Poslední úprava: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (10.01.2012)
Požadavky ke zkoušce

Předpokladem pro udělení zápočtu je aktivní účast na seminářích (min. 100 %) a úspěšné absolvování písemného zápočtového testu.

Poslední úprava: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (10.01.2012)
Sylabus -

1. Vlastnosti živé hmoty, její integrační stupně - geny, buňky, tkáně, orgány, orgánové soustavy.

2. Základy cytologie, histologie a organologie člověka.

3. Muskuloskeletární systém.

4. Kardiovaskulární systém.

5. Respirační systém.

6. Gastrointestinální systém.

7. Urogenitální systém.

8. Imunitní soustava.

9. Endokrinní soustava.

10. Nervová soustava.

11. Smyslová soustava.

12. Organismus jako dynamický systém - člověk a prostředí.

Poslední úprava: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (10.01.2012)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK