|
|
|
||
Osvojení si teorie a praxe komunikačních systémů v integraci a rehabilitaci sluchově postižených dětí předškolního a školského věku.
Charakteristika sluchového postižení v dětském věku z hlediska komunikace, technických možností kompenzace defektu, didaktických a výchovných opatření.
Ontogeneze řeči dětí se sluchovými vadami. Ontogeneze řeči dítěte s lehkým sluchovým postižením. Ontogeneze řeči dítěte s těžkým sluchovým postižením. Ontogeneze řeči prelingválně a postlingválně sluchově postižených. Základní diagnostické znaky. Problematika vývoje řeči a systémů dorozumívání později ohluchlých osob. Děti s více vadami, poruchy sluchu a intelektu, porucha sluchu a zraku, poruchy sluchu a tělesná postižení, souběžné poruchy chování a učení.
Význam verbálních a nonverbálních jazykových systémů ve vývoji sluchově postiženého dítěte. Podmínky volby typu rehabilitačního programu. Úloha speciálně-pedagogického centra surdopedického typu v rehabilitaci sluchového postižení.
Mluvená (orální, hlásková, zvuková) řeč sluchově postižených. Kompenzační činitele: zrakový analyzátor, hmatový analyzátor, kinestetické vnímání a čití, taktilně-vibrační vnímání a čití. Charakteristika mluvené řeči u sluchově postižených: mluvní technika, morfologicko-syntaktická rovina, lexikálně-sémantická rovina, foneticko-fonologická rovina. Tvoření a rozvoj řeči orální u sluchově postižených. význam kompenzačních mechanizmů při vyvozování artikulace jednotlivých hlásek. Stupeň a typ sluchové vady ve vztahu k artikulaci.
Odezírání řeči: pojem, význam a podmínky odezírání, stupně a složky odezírání, metody odezírání, typy odezírajících, metodika nácviku odezírání, podpůrné a stimulační cvičení zrakové funkce.
Kochleární implantát - vymezení pojmu, technický opis, perspektivy.Historie kochleárních implantací. Možnosti stávajících typů kochleárních implantací. Reedukace sluchu u dětí, adolescentů a dospělých s kochleárním implantátem v závislosti na době ztráty sluchu a dalších podmínkách a schopnostech.
Význam sluchové výchovy v doplňovaných orálních vzdělávacích programech, ve vzdělávacích programech s totální komunikací a vzdělávacích programech bilingválních.
Technické prostředky a pomůcky sluchově postižených. Audiovizuální technika, videotechnika a počítače ve speciální výchově a rehabilitaci i poradenské činnosti sluchově postižených.
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.04.2013)
|
|
||
Holmanová, J.: Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Septima, Praha 2002. Janotová, N.: Reedukace sluchu sluchově postižených dětí v předškolním věku. Septima, Praha 1996. Janotová, N.: Rozvíjení zrakového vnímání a odezírání sluchově postižených dětí. Septima, Praha 1996. Janotová, N.,Řeháková, K.: Surdopedie. SPN, Praha 1990. Janotová, N.: Výchova řeči sluchově postižených dětí v předškolním věku. Septima, Praha 1996. Korsunskaja,B.,D.: Metodika vyučování řeči neslyšících dětí. SPN,Praha 1978. Krahulcová,B.: Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených. Karolinum, Praha 1996. Poul.L.: Dítě s vadou sluchu. Jeho včasná výchova v rodině. Svoboda,Praha 1992. Sovák M.: Logopedie. SPN, Praha 1967, 1972, 1974, 1978, 1980. Sovák,M.:Logopedie předškolního věku, SPN, Praha 1984. Sovák,M.: Logopedie, metodika, didaktika. SPN, Praha 1984. Svobodová, K.: Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. Septima, Praha 1997. Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.04.2013)
|