Vzájemný vztah řečových dovedností a jazykových prostředků. Vztah mezi cíli a obsahem - charakteristika obsahu výuky.
Jazykové a komunikativní dovednosti. Jazykové prostředky. Tematicko-funkční zaměření výuky. Problematika výběru
učiva jako soustavy jazykových prostředků navzájem souvisejících a navzájem podmíněných. Stanovení a principy výběru
gramatického a lexikálního minima. Výstupní úrovně jednotlivých stupňů škol - problematika zajištění návazné výuky.
Komunikativní orientace v současném pojetí výuky CJ (futurologické a humanizační aspekty v současném pojetí výuky).
Pojem kompetence lingvistická, sociolingvistická, sociokulturní a studijní. Prezentace a fixace učiva. Základní metodická
pravidla spojená s ovojováním CJ. Etapy osvojování. Typologie cvičení. Charakteristika vyučovacího procesu a vyučovací
jednotky z hlediska učebních činností žáků a učitele. Typy, struktura a organizační formy cizojazyčné vyučovací hodiny.
Diferenciace a individualizace výuky, autonomie učebních činností žáků. Význam evaluace (kontrola, korekce a
hodnocení). Chápání "chyby" v souč. pojetí a v různých lingvodidaktických školách.
Semináře jsou orientovány na rozvoj praktických dovedností především v oblasti metodických postupů.
Poslední úprava: MIKESOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.12.2009)
Language competences and linguistic resources, objectives and content. Course content characteristics. Linguistic and
communicative competences. Linguistic resources. Thematic and operational focus of the course. The role of
communicative language competence in modern foreign language teaching methodology (educational and socio-cultural
aspects, future perspectives). Understanding the terms of linguistic, socio-linguistic and pragmatic competences. Ways of
presentation, consolidation and codification within different levels of language functioning. Basic didactic rules for language
acquisition. Stages of language learning. Typology of activities. Classroom teaching and teaching units from the perspective
of learner´s strategies and activities as well as the role of a teacher. Description of methods used in German teaching.
Types, structure and organisational forms of foreign language lessons. Diversification and individualisation of the training
sessions, student learning autonomy. Importance of assessment (monitoring, correction, evaluation). Interpretation of
"mistakes" in different methodological approaches.
Poslední úprava: MIKESOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.12.2009)