Cíl předmětu: diachronický pohled na jazyk jako prostředek pochopení vývojových tendencí současného německého
jazyka, relikty a progresivní jevy v současném jazyku.
Osnova předmětu: 1) němčina jako člen indoevropské jazykové rodiny, indoevropská a germánská porovnávací
jazykověda; 2) periodizace dějin německého jazyka, dialektální členění jazykového území; 3) odraz společenského vývoje
ve vývoji jazyka, úloha osobností (Martin Luther); 4) nejdůležitější vývojové tendence v oblasti hláskosloví od staré horní
němčiny po ranou novou němčinu a jejich odraz v současném jazyku; 5) úzus a norma
Poslední úprava: MIKESOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.12.2009)
The aim of the course is to introduce the German language in its continuous development, to inform about the reasons for
changes in language, to characterize individual developmental stages in more detail, and to understand the present stage of
language as the outcome of hundred-year development of language, understand trends in present language as reasons for
future development. Language development is seen with the constant aspect of the development of the society as one of
the conditions of language development. Language is characterized in all language plans.
Poslední úprava: MIKESOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.12.2009)