|
|
|
||
Cílem kursu je seznámení studentů s problematikou profesionalizace přípravy učitele dějepisu a s dějepisem jako vyučovacím předmětem a jeho funkčním zastoupení v učebních plánech základních a středních škol a pojetím dějepisu. Vlastním obsahem je vztah mezi historickými vědními disciplinami a didaktikou dějepisu, spočívající ve vytváření komplexní didaktické analýzy. Dalším obsahem je otázka významu, cíle, úkolů a obsahu předmětu.
V rámci seminářů studenti provádějí historickou a didaktickou analýzu tematických celků zařazených do výuky dějepisu na základních a středních školách. Získané znalosti a dovednosti z historiografie, regionalistiky, historické geografie, PHV a APHV využívají při vytváření projektů mimotřídní výuky v muzeích, knihovnách a dalších institucích. Formou náslechů a následných rozborů hodiny dějepisu se připravují na výuku na středních školách.
Poslední úprava: SKOPEK/PEDF.CUNI.CZ (05.10.2011)
|
|
||
Brandejs, Č. K otázce využití archivních dokumentů ve vyučování dějepisu, in Sborník Pedagogické fakulty v Hradci Králové. Historie. Praha: SPN, 1981, s. 161 - 164. Havlůjová, H., Mikeska, T., Parkan, F., Stolárová, L. Střed Evropy okolo roku 1000- historický průvodce pro mládež (pro ZŠ a nižší gymnázia), Praha: CMS, 2002. Homerová, M. Jak může vypadat výuka dějepisu v muzeích a skanzenech aneb umí pedagogové využít nabídky této výuky ? Učitelské noviny l997, s. l9 - 20. Hroch, M. a kol. Úvod do studia dějepisu. Praha: SPN, 1983. Julínek, S. Didaktická analýza jako východisko pro funkční volbu vyučovacích prostředků ve výuce dějepisu. in: Vyučovací pomůcky jako prostředek modernizace výuky dějepisu. Brno 1986, s. 78 - 95. JULÍNEK, S. a kol. Základy oborové didaktiky dějepisu, Brno: MU, 2004. Maňák, J. Nárys didaktiky. Brno: MU, 1990 Michovský, V. Didaktická analýza - základní forma učitelovy přípravy na vyučování. In.: Sborník pedagogické fakulty v Plzni. Dějepis 12. Praha: SPN, 1973. Pasák, T. Muzea a školy. Společenské vědy ve škole, l981/2, č. l0, s. 281 - 283. Petrtyl, J. Zkušenosti ze spolupráce školy a muzea při vyučování dějepisu, Praha, SPN 1962. Slolárová, L., Havlůjová, H., mikeska, T., Parkan, F.: Střed Evropy okolo roku 1000- historický průvodce pro mládež (střední školy a gymnázia), Praha: CMS,2002. Poslední úprava: SKOPEK/PEDF.CUNI.CZ (05.10.2011)
|
|
||
Profesionalizace učitele Dějepis a pomocné vědy historické Rozbor a hodnocení učebnic dějepisu SŠ - období RVP Zastoupení dějepisu v učebních plánech středních škol (RVP) Historická, didaktická a metodická analýza konkrétních tematických celků zařazených do výuky dějepisu na středních školách. Mimotřídní a mimoškolní výuka dějepisu Náslech na SŠ a jeho rozbor Mimotřídní a mimoškolní výuka dějepisu v praxi Poslední úprava: SKOPEK/PEDF.CUNI.CZ (05.10.2011)
|