PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Didaktika II - ORD205312
Anglický název: Didactics of History II
Zajišťuje: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2009 do 2012
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 14 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Tomáš Mikeska
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Cílem kursu je seznámení studentů s problematikou profesionalizace přípravy učitele dějepisu a s dějepisem jako vyučovacím předmětem a jeho funkčním zastoupení v učebních plánech základních a středních škol a pojetím dějepisu. Vlastním obsahem je vztah mezi historickými vědními disciplinami a didaktikou dějepisu, spočívající ve vytváření komplexní didaktické analýzy. Dalším obsahem je otázka významu, cíle, úkolů a obsahu předmětu. V rámci seminářů studenti provádějí historickou a didaktickou analýzu tematických celků zařazených do výuky dějepisu na základních a středních školách. Získané znalosti a dovednosti z historiografie, regionalistiky, historické geografie, PHV a APHV využívají při vytváření projektů mimotřídní výuky v muzeích, knihovnách a dalších institucích. Formou náslechů a následných rozborů hodiny dějepisu se připravují na výuku na středních školách.
Poslední úprava: SKOPEK/PEDF.CUNI.CZ (05.10.2011)
Literatura

Brandejs, Č. K otázce využití archivních dokumentů ve vyučování dějepisu, in Sborník Pedagogické fakulty v Hradci Králové. Historie. Praha: SPN, 1981, s. 161 - 164.

Havlůjová, H., Mikeska, T., Parkan, F., Stolárová, L. Střed Evropy okolo roku 1000- historický průvodce pro mládež (pro ZŠ a nižší gymnázia), Praha: CMS, 2002.

Homerová, M. Jak může vypadat výuka dějepisu v muzeích a skanzenech aneb umí pedagogové využít nabídky této výuky ? Učitelské noviny l997,  s. l9 - 20.

Hroch, M. a kol. Úvod do studia dějepisu. Praha: SPN, 1983.

Julínek, S. Didaktická analýza jako východisko pro funkční volbu vyučovacích prostředků ve výuce dějepisu. in: Vyučovací pomůcky jako prostředek modernizace výuky dějepisu. Brno 1986, s. 78 - 95.

JULÍNEK, S. a kol. Základy oborové didaktiky dějepisu, Brno: MU, 2004.

Maňák, J. Nárys didaktiky. Brno: MU, 1990

Michovský, V. Didaktická analýza - základní forma učitelovy přípravy na vyučování. In.: Sborník pedagogické fakulty v Plzni. Dějepis 12. Praha: SPN, 1973.

Pasák, T. Muzea a školy. Společenské vědy ve škole, l981/2, č. l0, s. 281 - 283.

Petrtyl, J. Zkušenosti ze spolupráce školy a muzea při vyučování dějepisu, Praha, SPN 1962.

Slolárová, L., Havlůjová, H., mikeska, T., Parkan, F.: Střed Evropy okolo roku 1000- historický průvodce pro mládež (střední školy a gymnázia), Praha: CMS,2002.

Poslední úprava: SKOPEK/PEDF.CUNI.CZ (05.10.2011)
Sylabus

Profesionalizace učitele

Dějepis a pomocné vědy historické

Rozbor a hodnocení učebnic  dějepisu SŠ - období RVP

Zastoupení dějepisu v učebních plánech středních škol (RVP)

Historická, didaktická a metodická analýza konkrétních tematických celků zařazených do výuky dějepisu na středních školách.

Mimotřídní a mimoškolní výuka dějepisu

Náslech na SŠ a jeho rozbor

Mimotřídní a mimoškolní výuka dějepisu v praxi

Poslední úprava: SKOPEK/PEDF.CUNI.CZ (05.10.2011)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK