PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Didaktika I - ORD205216
Anglický název: Didactics of History I
Zajišťuje: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2009 do 2012
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 6 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Tomáš Mikeska
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Cíl předmětu

Cílem kurzu je seznámení studentů s didaktikou dějepisu jako mezioborovou disciplinou a s vývojem výuky dějepisu na základních a středních školách. Vlastním obsahem je struktura předmětu a jeho geneze. Geneze školského systému a výuky dějepisu na základních a středních školách od roku 1849 po současnost. Vývoj profesionálního vzdělávání učitelů dějepisu. Vývoj historiografie a její vliv na tvorbu učebnic a výuku dějepisu. Vývoj metodiky dějepisu.

V rámci seminářů studenti provádějí kritiku učebnic v jednotlivých etapách jako historického pramene a jejich didaktickou analýzu. Připravují projekt historické vycházky jako formu mimotřídní výuky. Formou náslechů a následných rozborů hodiny dějepisu se připravují na výuku na základní škole.

Poslední úprava: SKOPEK/PEDF.CUNI.CZ (05.10.2011)
Literatura

Čapek, V. Pohledy do počátků dějepisného vyučování v Evropě. In: Učitelské vzdělávání VII. Praha 1973.

David, K. Metodika dějepisného vyučování na školách obecných a občanských, Velké Meziříčí: Šašek, 1923.

Julínek, S. 30 let dějepisné výuky na českých základních školách z hlediska vývoje učebních plánů, učebních osnov a školních učebnic. Příspěvek k dějinám oborové didaktiky v letech 1945 - 1975. In: Sborník prací pedagogické fakulty J.E. Purkyně v Brně. Řada společenských věd. č. 8. Brno UJEP, s. 143 - 161.

Julínek, S. a kol. Základy oborové didaktiky dějepisu, Brno:MU, 2004.

Kovaříková, J. Učebnice dějepisu jako nástroj formování  českého historického povědomí v druhé polovině 19. století, Sborník AUC, Praha 1973.

Kutnar, F., Marek, J, Přehledné dějiny českého a slovenského dějepisectví. Od počátku národní kultury až do sklonku třicátých let 20. století, Praha:Lidové noviny,1997.

Lepař, J. O metodách dějepisného vyučování, Praha 1879.

Michovský, V. Didaktická analýza - základní forma učitelovy přípravy na vyučování. In.: Sborník pedagogické fakulty v Plzni. Dějepis 12. Praha: SPN, 1973.

Mejstřík, V. a kol. Metodika dějepisu jako učebního předmětu, Praha: SPN, 1974.

Opatřil, S. Metodika dějepisu. Praha: SPN 1956.

Šlik, V. Z dějin teorie vyučování dějepisu v českých zemích v 19. století, Sborník, Pedagogická fakulta UK, Historie III, Praha 1973.

Poslední úprava: SKOPEK/PEDF.CUNI.CZ (05.10.2011)
Sylabus

Didaktika jako předmět a její vývoj

Vývoj vzdělávání učitelů

Teorie a praxe hodnocení učebnic v jednotlivých historických obdobích

Rozbor a hodnocení učebnic  dějepisu ZŠ - období RVP

Časopisy

Náslech na ZŠ a jeho rozbor

Zastoupení dějepisu v učebních plánech základních škol (RVP)

Historická, didaktická a metodická analýza konkrétních tematických celků zařazených do výuky dějepisu na základních školách

Poslední úprava: SKOPEK/PEDF.CUNI.CZ (05.10.2011)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK