Studijní předmět Didaktika odborného vzdělávání II navazuje na předchozí výuku didaktiky odborného vzdělávání I. Posláním studijního předmětu je vést a seznamovat studenty s efektivním projektováním výchovně vzdělávacího procesu, rozvíjet teoretické pedagogicko-psychologické základy s pedagogickou praxí, tvořivě aplikovat principy didaktiky v přímém pedagogickém působení v závislosti na druhu vyučovacího předmětu. Analyzovat výsledky pedagogických výstupů studentů a na výstupech uvádět jednotlivosti v soustavy vztahů mezi celky.
Poslední úprava: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (24.09.2013)
Study Subject Methodology Training II builds on the previous teaching didactics of vocational training I. The mission of the course is to guide and familiarize students with the effective designing of the educational process, develop theoretical pedagogical-psychological foundations of teaching experience, creatively apply the principles of didactics in direct educational effects in relation on the type of subject. Analyze the results of students' educational outcomes and outputs indicate Details on the relationship between the system components.
Poslední úprava: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (24.09.2013)
Literatura
- BENDL, S., KUCHARSKÁ, A. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie. Skripta pro studenty vykonávající pedagogickou praxi. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7290-366-5. - ČADÍLEK, M. Didaktika odborného výcviku technických oborů. Brno : MÚ, 1995. ISBN 80-210-1081-9. - MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno : MU, 2000. - MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. - MOŠNA, F., RÁDL, Z. Problémové vyučování a učení v odborném školství. Praha : KTCHVOV PedF UK, 1996. ISBN 80-902166-0-9. - MOŠNA, F. aj. Didaktika základů techniky 2. díl. Praha : Univerzita Karlova, 1991. - OURODA, S. Oborová didaktika. Brno : MZLU, 2000. ISBN 80-7157-477-5. - PETROVÁ, A. Tvořivost v teorii a v praxi. Praha : Vodnář, 1999. ISBN 80-86226-05-0. - PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7. - PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál 1997. - SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha : Portál, 1997. - VINTR, J. Úvod do didaktiky odborného výcviku. České Budějovice : Jihočeská univerzita, 1998. ISBN 80-7040-292-X.
Poslední úprava: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (05.12.2014)
Požadavky ke zkoušce
Ústní zkouška je zaměřena na ověření úrovně osvojených vědomostí a znalostí z tematických okruhů DOVZ I. a DOVZ II. v rozsahu výuky a zadaných studijních pramenů.
Poslední úprava: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (05.12.2014)
Sylabus -
- vnitřní podmínky vyučování a učení v závislosti na druhu vyučovacího předmětu; - proces výuky a jeho fáze, faktory ovlivňující výuku; - formy řízení a strategie výuky, plánování výuky, přiměřenost a náročnost vyučování; - osvojování pracovních dovedností a vytváření jejich soustav; - úloha a význam vytváření a osvojování racionálních a efektivních způsobů práce v odborném výcviku; - rozvíjení myšlení, tvořivosti a samostatnosti v odborném výcviku; - příprava učitele na vyučování v odborných předmětech, prakticky zaměřených předmětech a v odborném výcviku, (teoretická a materiálně technická příprava); - hospitační činnost.
Poslední úprava: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (24.09.2013)
internal conditions of teaching and learning depending on the nature of the subject; learning process and its phases, factors affecting learning; forms of learning, scheduling, adequacy and performance of teaching; acquiring job skills and creating their systems; The role and importance of creating a learning rational and efficient ways of working in vocational training; develops critical thinking, creativity and independence in vocational training; Preparation for teaching in vocational subjects, practical subjects and vocational training (theoretical and material and technical training); hospitační activity.
Poslední úprava: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (24.09.2013)
Podmínky zakončení předmětu
Úspěšné splnění zadaných úloh k řešení. Vypracování seminární práce z oblasti zaměření předmětu. Požaduje se práce původní, vytvořená samostatně na základě v práci uvedené literatury a informačních zdrojů. Ústní zkouška je zaměřena na ověření úrovně osvojených vědomostí a znalostí z tematických okruhů DOVZ I. a DOVZ II. v rozsahu výuky a zadaných studijních pramenů. Odevzdaný úkol může být vrácen k úpravě či přepracování. Uznané úkoly zakládají důvod k udělení zápočtu. Zápočet má řádný a dva opravné termíny.
Poslední úprava: Reitmayer Ladislav, PaedDr., CSc. (28.10.2019)