PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Didaktika odborného výcviku - OPOV19107
Anglický název: Didactics of vocational training
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010 do 2011
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:12/4, Z+Zk [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Garant: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Studijní předmět Didaktika odborného výcviku vede studenty k pochopení teoretických základů a k snazší orientaci v předmětu. Seznamuje studenty se zákonitostmi vzdělávání a vyučování v odborném výcviku. Aplikuje a rozvíjí problematiku vzdělávacího a vyučovacího procesu pro specifické potřeby odborného výcviku, spojuje obecné teoretické pedagogicko-psychologické základy s pedagogickou praxí, objasňuje, za jakých podmínek lze co nejefektivněji dosáhnout stanovených výchovně vzdělávacích cílů. Seznamuje studenty s efektivním projektováním výchovně vzdělávacího procesu, který budou muset samostatně řešit.
Poslední úprava: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (20.09.2013)
Literatura

- ČADÍLEK, M. Didaktika odborného výcviku technických oborů. Brno : MÚ, 1995.
- MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno : MU, 2000.
- MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003.
- MOŠNA, F., RÁDL, Z. Problémové vyučování a učení v odborném školství. Praha : KTCHVOV PedF UK, 1996.
- MOŠNA, F. aj. Didaktika základů techniky 2. díl. Praha : Univerzita Karlova, 1991.
- PETROVÁ, A. Tvořivost v teorii a v praxi. Praha : Vodnář, 1999.
- PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996.
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál 1997.
- VINTR, J. Úvod do didaktiky odborného výcviku. České Budějovice : Jihočeská univerzita, 1998.

Poslední úprava: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (20.09.2013)
Požadavky ke zkoušce
  • Ústní zkoušky je zaměřena na zvládnutí příslušných vědomosti ze všech tematických okruhů v rozsahu výuky a zadaných studijních pramenů.
Poslední úprava: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (05.12.2014)
Sylabus -

- východiska vyučování v odborném výcviku;
- pedagogické dokumenty, cíle, fáze učení, organizační formy;
- vyučovací metody, charakteristika, třídění, volba metody k cíli vyučovací jednotky odborného výcviku;
- principy a podmínky vyučovacího procesu;
- vztahy mezi vědou a vyučovacím předmětem, mezipředmětové vztahy;
- osvojování pracovních dovedností a vytváření jejich soustav;
- úloha a význam vytváření a osvojování racionálních a efektivních způsobů práce v odborném výcviku;
- rozvíjení myšlení, tvořivosti a samostatnosti v odborném výcviku;
- příprava učitele na vyučování odborného výcviku - teoretická a materiálně technická příprava;
- hospitační činnost;
- základní požadavky na bezpečnost a hygienu práce při výuce odborného výcviku.


Poslední úprava: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (20.09.2013)
Podmínky zakončení předmětu
  • Aktivní práce při konzultacích.
  • Úspěšné absolvování všech zadaných úloh k řešení z tematických okruhů v rozsahu výuky a zadaných studijních pramenů.
  • Vypracování zápočtové práce z oblasti zaměření předmětu. Není-li uvedeno jinak, požaduje se práce původní, vytvořená samostatně na základě v práci uvedené literatury a informačních zdrojů.
  • Předpoklad pro úspěšné splnění ústní zkoušky je zvládnutí příslušných vědomosti za všech tematických okruhů v rozsahu výuky a zadaných studijních pramenů.
Poslední úprava: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (03.12.2014)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK