Předmět seznamuje studenty/studentky se systémovým pojetím výchovy z hlediska cílů-podmínek-prostředků-výsledků v širokém sociálním prostředí, které pozitivně i negativně ovlivňuje výchovu jedince i celých sociálních skupin. Zaměřuje se nejen na problémy patologického charakteru, části populace ohrožených skupin ve svém rozvoji, ale na celou populaci a vytváření souladu mezi potřebami jedince a společností, na utváření optimálního způsobu života dané společnosti. Zdůrazňuje sociální aspekty v edukační realitě.
Poslední úprava: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (25.01.2011)
The course introduces students / students with a systemic approach to education in terms of goals-conditions-resources-results in a broad social environment that positively and negatively affects the education of individuals and social groups. It focuses not only on the problems of pathological character of the population of vulnerable groups in its development, but on the whole population and creating harmony between the needs of individuals and society, the formation of optimum life of the company. It emphasizes the social aspects of the educational reality.
Poslední úprava: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (27.09.2013)
Literatura
KRAUS a kol. Člověk - Prostředí - Výchova. Otázkám sociální pedagogiky. Brno : Paido, 2001, ISBN 80-7315-004-2. STŘLEC, S. a kol. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy. Brno: Paido, ISBN 80-85931-61-3. Praha : UK, 1996. PŘADKA, M. Vybrané problémy vztahu výchovy a prostředí. Praha: 1983.
Poslední úprava: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (27.09.2013)
Sylabus -
pojetí sociální pedagogiky jako interdisciplinární disciplíny pedagogických věd, vývoj oboru a význam v interakci mezi jedincem a společností; společnost: výchova a vzdělání - hodnotový systém společnosti, sociální prostředí, životní situace; rodina: organická součást sociálního prostředí, formativní faktor sociální skupiny; klima a jeho vliv na formování a chování člověka, klima školy; sociálně patologické jevy, prevence, ochrana dětí a mládeže, rizikové skupiny a jejich reedukace a resocializace; multikulturní výchova jako součást enkulturace ve výchově; otázky trávení volného času, "prožitková pedagogika"; média a nové informační technologie; sebevzdělávání a sebevýchova jako reakce na měnicí se společenské podmínky;
Poslední úprava: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (27.09.2013)
concept of social pedagogy as an interdisciplinary discipline of Educational sciences, field development and the importance of the interaction between the individual and society; society: education and training - the value system of society, the social environment, living situation; ffamily: organic part of the social environment, formative factor in social groups; climate and its influence on the formation and behavior, school climate; socially pathological phenomena, prevention, protection of children and youth, vulnerable groups and their re-education and rehabilitation; multicultural education as part of enculturation in education; questions leisure, "experiential education"; media and new information technologies; self-education and self-education as a response to changing social conditions;
Poslední úprava: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (27.09.2013)