PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Sociální pedagogika - OPOP19201
Anglický název: Social pedagogy
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011 do 2011
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:12/8, Z+Zk [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Garant: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Předmět seznamuje studenty/studentky se systémovým pojetím výchovy z hlediska cílů-podmínek-prostředků-výsledků v širokém sociálním prostředí, které pozitivně i negativně ovlivňuje výchovu jedince i celých sociálních skupin. Zaměřuje se nejen na problémy patologického charakteru, části populace ohrožených skupin ve svém rozvoji, ale na celou populaci a vytváření souladu mezi potřebami jedince a společností, na utváření optimálního způsobu života dané společnosti. Zdůrazňuje sociální aspekty v edukační realitě.
Poslední úprava: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (25.01.2011)
Literatura

KRAUS a kol. Člověk - Prostředí - Výchova. Otázkám sociální pedagogiky. Brno : Paido, 2001, ISBN 80-7315-004-2.
STŘLEC, S. a kol. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy. Brno: Paido, ISBN 80-85931-61-3. Praha : UK, 1996.
PŘADKA, M. Vybrané problémy vztahu výchovy a prostředí. Praha: 1983.

Poslední úprava: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (27.09.2013)
Sylabus -

pojetí sociální pedagogiky jako interdisciplinární disciplíny pedagogických věd, vývoj oboru a význam v interakci mezi jedincem a společností;
společnost: výchova a vzdělání - hodnotový systém společnosti, sociální prostředí, životní situace; 
rodina: organická součást sociálního prostředí, formativní faktor sociální skupiny; 
klima a jeho vliv na formování a chování člověka, klima školy;
sociálně patologické jevy, prevence, ochrana dětí a mládeže, rizikové skupiny a jejich reedukace a resocializace;
multikulturní výchova jako součást enkulturace ve výchově;
otázky trávení volného času, "prožitková pedagogika";
média a nové informační technologie;
sebevzdělávání a sebevýchova jako reakce na měnicí se společenské podmínky;

Poslední úprava: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (27.09.2013)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK