|
|
|
||
Studijní předmět ONUZ19007 Počítač ve vzdělávání je jako povinně volitelný určen pro studenty následného magisterského studia učitelství, kteří jsou vybaveni základní počítačovou gramotností minimálně na úrovni úspěšného zvládnutí bakalářského kurzu OBUZ19022, popř. OBUZ19023 či OBUZ19025 nebo absolvovali jinou ekvivalentní výuku. Výuku v dotaci 26 hodin celkem, uzavřenou klasifikovaným zápočtem (0/2 KZ), zajišťuje KITTV PedF UK v Praze.
Poslední úprava: BRDICKA/PEDF.CUNI.CZ (12.02.2011)
|
|
||
Posláním studijního předmětu Počítač ve vzdělávání je seznámit studenty se základními způsoby využití informačních a komunikačních technologií (ICT) ve vyučování a učení z různých aspektů se zvláštním důrazem na využití internetu, přispět tak k poznání a pochopení vzdělávacího potenciálu ICT a připravit je na efektivní využití informačních technologií pro podporu inovativních metod výuky a učení. Cílem předmětu je vybavit studenty nejen potřebnými teoretickými znalostmi, ale pomoci jim též rozvinout jejich praktické schopnosti výukového využití ICT. Předmět se zabývá edukačními technologiemi na třech úrovních - 1. přístup k výukovým materiálům, 2. spojení s jinými lidmi prostřednictvím sociálních sítí, 3. vliv technologií na vlastní výukový proces. Kromě toho se zaměřuje na projektovou výuku s využitím ICT a na právní otázky související s možností využití počítače ve výuce. Absolvent by měl být schopen navrhnout a zhodnotit různé edukační situace využívající technologie, umět aplikovat nejnovější online nástroje a integrovat se do odborně zaměřené komunity lidí majících potenciál mu průběžně pomáhat v odborném i osobním růstu v roli učitele. Tímto způsobem účast v kurzu přispěje k budování osobního vzdělávacího prostředí studentů a k nastartování jejich následného celoživotního vzdělávání. Poslední úprava: BRDICKA/PEDF.CUNI.CZ (12.02.2011)
|
|
||
BRDIČKA, B. Role internetu ve vzdělávání. AISIS, Kladno 2003, ISBN 80-239-0106-0, http://it.pedf.cuni.cz/~bobr/role/. ČERNOCHOVÁ,M., KOMRSKA,T., NOVÁK,J. Využití počítače při vyučování. Praha : Portál, 1998. FIALOVÁ, I. Web Pages Evaluation. In Proceedings TET 2001. Praha : UK, Editor Sponberg,H., Lustigová, Z., Zelenda,S., s. 274-275, 2001. ISBN 80-238-7132-3. JARKOVSKÁ, L. Úskalí genderově senzitivního vzdělávání. In : Vztahy, jazyky, těla. Ed. Heczková, L. a kol. Praha : FHS UK v Praze, 2007. JIROVSKÝ, V. Kybernetická kriminalita. Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1561-2 LUHAN, M. Jak rozumět médiím. Praha : Odeon, 1991. MAREŠ,J. Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál, 1998. PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 3.rozšířené a aktualizované vydání. Praha : Portál, 2001. SLAVÍK, J., NOVÁK, J. Počítač jako pomocník učitele. Praha : Portál 1997. IT právo. Dostupné na www: Portály zabývající se danou problematikou - především Učitelský spomocník, RVP.cz, Česká škola, eTwinning ad. Zdroje Internetu odkazované ze stránek kurzu Materiály a soubory předávané v průběhu semestru Poslední úprava: FIALO/PEDF.CUNI.CZ (12.02.2011)
|
|
||
přednáška + seminář Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (22.05.2010)
|
|
||
Poslední úprava: BRDICKA/PEDF.CUNI.CZ (12.02.2011)
|
|
||
1. tematický celek ÚVOD DO PROBLEMATIKY • Výsledky mezinárodních výzkumů, vývoj didaktických postupů v souvislosti s využitím technologií, vliv na vzdělávací politiku, východiska reformy školství, standardy pro žáky a učitele, definice informační gramotnosti
2. tematický celek ZÁKLADY VYUŽITÍ EDUKAČNÍCH TECHNOLOGIÍ • Vývoj implementace informačních a komunikačních technologií do vzdělávání, postavení a funkce ICT ve vzdělávání - výuce a učení • Synchronní a asynchronní komunikace ve vzdělávání • Využití ICT ve výuce v závislosti na počtu počítačů, na aplikovaných programech, na charakteru použité technologie a připojení do sítě v různých etapách výuky • Projektová výuka, principy; distribuovaná výuka, e-learning, virtuální vzdělávací prostředí • Informační zdroje (klasické, e-zdroje), evaluace a využití zdrojů v edukaci • Gender a ICT, problémy, diagnostika • Právní problémy spojené s edukačními technologiemi (Creative Commons)
3. tematický celek INOVATIVNÍ METODY VYUŽITÍ EDUKAČNÍCH TECHNOLOGIÍ OD ŠKOLY 1.0 KE ŠKOLE 2.0 • Od Webu 1.0 k Webu 2.0 (rozdíly mezi webem 1.0 a 2.0, Příklady z praxe, blog, podcast, videocast, víceuživatelská prostředí, • Síťová generace (vlastnosti, vliv na výukové metody) • Od školy 1.0 ke škole 2.0 (instruktivní versus konstruktivní přístup, souvislosti s psychodidaktickými koncepcemi behaviorismu, kognitivismu a konstruktivismu) • Konektivismus a osobní vzdělávací prostředí) • Internetové výukové projekty (vyprávění digitálních příběhů, primární zdroje, webquest) • Budoucnost vzdělávacích technologií Poslední úprava: BRDICKA/PEDF.CUNI.CZ (12.02.2011)
|