PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Obecná didaktika - ONPP141
Anglický název: General Didactics
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: 250 / neurčen (250)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
PhDr. Marie Linková, Ph.D.
Vyučující: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
PhDr. Marie Linková, Ph.D.
Záměnnost : ON2314OO4, ON2314004, ON23142004
Je prerekvizitou pro: ONPP1413, OENPP421, OOKNPP1414, ONPP1419, ONPP1421, ONPP146, OKNPP1413, ONPP1415, ONPP149, ONPP144, ONPP1414, ONPP1418, OOKNPP1419, OENPP142, OENPP143
Je záměnnost pro: ON2314OO4, ON2314004
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Kurz seznamuje studenty s teoriemi obecné didaktiky s důrazem na jejich implikace do současnosti. Jedná se např. o cíle vzdělávání, modernizace vzdělávacích obsahů, kurikulární teorie a jejich vztah k současným reformám ve vzdělávání.
Poslední úprava: MARKOVAK/PEDF.CUNI.CZ (26.09.2011)
Cíl předmětu -

Cílem kurzu je naučit studenty analyzovat vybrané didaktické teorie využívané v minulosti i současnosti, současné kurikulární dokumenty, posoudit efektivní přístupy ve vyučování ověřené pedagogickým výzkumem a vybrané modely vyučování. Studenti jsou tak v připravováni na jejich budoucí učitelské povolání.

Poslední úprava: MARKOVAK/PEDF.CUNI.CZ (26.09.2011)
Literatura

Bertrand, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998.
Kalhous, Z., Obst, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007.
Vališová, A., Kasíková, H. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada 2010.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP, 2005.
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha : VÚP, 2007.
Národní program vzdělávání v České republice: Bílá kniha. Praha : ÚIV, 2001.

Poslední úprava: MARKOVAK/PEDF.CUNI.CZ (22.03.2012)
Požadavky ke zkoušce

Zkouška je písemná ve formě didaktického testu s otevřenými a uzavřenými otázkami (s možností ústní zkušky pro studující se specifickými vzdělávacími potřebami).


Poslední úprava: MARKOVAK/PEDF.CUNI.CZ (22.03.2012)
Sylabus -

  1. Didaktika v systému pedagogických věd, základní didaktické kategorie, vztah obecné a oborové didaktiky
  2. Učitel
  3. Žák
  4. Obsah vzdělávání, kurikulum, RVP/ ŠVP
  5. Koncepce vyučování (historický vývoj), formální a materiální vzdělávání, teorie učení
  6. Alternativní didaktické koncepce
  7. Pedagogická komunikace a interakce ve výuce, klima třídy, vztah U - Ž
  8. Výukové cíle, jejich parametry a taxonomie
  9. Hodnocení
  10. Projektování a realizace výuky
  11. Diagnostika
  12. Organizační formy a metody výuky

Poslední úprava: MARKOVAK/PEDF.CUNI.CZ (26.09.2011)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK