|
|
|
||
Literatura: Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha. Portál 2012 Hort. Vl. A kol.: Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha. Portál 2008
Doporučená: Z doporučené literatury si student vybere tituly jen podle svého zájmu Comer,R.J., Abnormal psychology, New York, Worth Publishers 2007 Čermák, I.,Klimusová,H., Vízdalová, H. : Deprese v dětství a její vztah k problémům chování. Československá psychologie, 49, 2005. č.3, 223 -236 Drtílková,I., Šerý,O. et al., Hyperkinetická porucha: ADHD, Praha, Galén 2007 Dunovský,J., Dytrych,Z., Matějček,Z., Týrané,zneužívané a zanedbávané dítě, Praha, Grada 2005 Hosák,L., Hrdlička,M., Libiger,J., Psychiatrie a pedopsychiatrie, UK Karolinum Praha (pro studenty dostupné na webu) Hulanováml., Internetová kriminalita páchaná na dětech: psychologie internetové oběti, pachatele a kriminality,Praha, Triton 2012 Fafejta,M., Sexualita a sexuální identita, Sociální povaha přirozenosti, Praha, Portál 2016 Fisher,S., Škoda,J. : Sociální patologie. Praha. Grada Publishing 2009 Jedlička,R., Psychosociální vývoj dítěte a jeho poruchy z hlediska hlubinné psychologie, Praha PedF UK 2003 Jedlička,R., Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie, Praha, Portál 2011 Jedlička,R. a kol., Poruchy socializace u dětí a dopspívajících, Prevence životních selhání a krizová intervence, Praha, Grada 2015 Jessor,R. (ed.) : New perspectives on adolescent risk behavior. New York. Cambridge University Press 1998 Kiesner,J., Kerr, M. : Families,peers and contexts as multiple determinants of adolescent problem behavior, Journal of Adolescence, 27, 2004, str. 493-495 Kolář,M., Bolest šikanování. Praha. Portál 2005 Kohoutek,J., Kocourková,J. :Sebevražedné chování. Praha. Portál 2003 Kohoutek,R., Patopsychologie a psychopatologie pro pedagogy, Brno, MU 2007 Komenda,A., Sociální deviace: Historická východiska a základní teoretické přístupy, Olomouc, UP 1999 Krch,F.D. a kol., Poruchy příjmu potravy, Praha, Grada 2005 Kršek,P-. a kol.,Epilepsie a škola, Praha, občanské sdružení EpiStop. 2012 Kucharská,A. a kol., Specifické poruchy učení a chování, Praha, Portál 1998 Langmeier,J., Langmeierová,M., Krejčířová, D. : Vývojová psychologie s úvodem do vývojové neurofyziologie. Praha. H. and H. 1998 Lerner, R.M., Steinberg,L., (eds.) : Handbook of adolescent psychology. Hoboken, John Wiley and Sons 2009 Malá,E., Schizofrenie v dětství a adolescenci, Praha, Grada 2005 Malá,E., Dítě a stres, Praha, Tigris 2007 Malá,E., Pavlovský P., Psychiatrie, Praha,Portál 2002 Martínek, Z., Agresivita a kriminalita školní mládeže, 2. rozšířené vydání, Praha, Grada 2015 Matoušek,O.,Matoušková,A., Mládež a delikvence, Praha,Portál 2013 Nešpor,K., Návykové chování a závislosti: Současné poznatky a perspektivy léčby, Praha, Portál 2013 Nielsen Sobotková,V. a kol., Rizikové a antisociální chování v adolescenci, Praha, Gtada 2014 Nolen-Hoeksema,S., Abnormal psychology, New York, McGraw-Hill 2012 Orel. M. a kol.: Psychopatologie. 2. doplněné vydání, Praha. Grada 2016 Paclt,I.,Zvolský,P., Florián,J. : Vývojové aspekty poruch chování u dětí a adolescentů. Československá pediatrie. 54. 1999, 237-240 Papežová, H. a kol., Spektrum poruch příjmu potravy: Interdiscipkinární přístup, Praha, Grada 2010 Parritz,Z.H.,Troy,M.,Disordersof Childhood: Development and Psychopatology, Belmont, CA: Wadsworth Cengage Learning 2014 Poněšický,J., Neurózy, psychosomatická onemocnění a psychoterapie, Praha, Triton 2012 Pugnerová,M., Kvitová,J., Přehled poruch psycického vývoje, Praha, Grada 2016 Riefová,S.F., Nesoustřeěné a neklidné dítě ve škole:praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD, Praha, Portál 1999 Říčan,P., Krejčířová,D. a kol., Dětská klinická psychologie, Praha, Grada 2006 Schneider,B.H., Hastings,P.D., Guyer,A., Brendgen,M., Cwinn,E., Child psychopatology:From infancy to adolescence, New York, Cambridge university press 2014 Sobotková, V. N. a kol. : Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Praha. Grada 2014 Svoboda,M. a kol.: Psychopatologie a psychiatrie.Praha. Portál 2006 Urban,L., Dubský,J.,Bajura,J., Sociální deviace, Plzeň, Vyd. Aleš Čeněk 2012
Poslední úprava: Trpišovská Dobromila, doc. PhDr., CSc. (23.09.2019)
|
|
||
Obsah kurzu : Poruchy psychického vývoje v dětství a adolescenci Pojem vývoj, základní vývojové procesy, podmínky vývoje odchylky od normy v nástupu vývojových změn genetické a psychogenní faktory, vývojové determinanty příčiny duševních poruch Chápání normality, vymezení normy, pojem porucha, znaky psychických poruch klasifikace duševních poruch
symptomy duševních poruch: poruchy poznávacích a emočních procesů poruchy jednání poruchy vědomí poruchy osobnosti
Organické psychické poruchy Mentální retardace, demence Dětská mozková obrna Epilepsie Úrazová traumata hlavy
Poruchy způsobené prostředím Psychická deprivace v dětství Syndrom CAN
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem a somatoformní poruchy Úzkostné poruchy se začátkem specifickým pro dětství Generalizovaná úzkostná porucha Obsedantně-kompulzivní porucha Panická porucha Konverzní poruchy Postraumatická stresová porucha
Psychotické poruchy Schizofrenie Afektivní poruchy Bipolární afektivní porucha Depresivní syndrom v ontogenezi
Pervazivní vývojové poruchy Dětský autismus Atypický autismus Aspergerův syndrom Rettův syndrom Hellerův syndrom a dal.
Poruchy chování a emocí Poruchy chování Smíšené poruchy - chování, emoce Disharmonický vývoj osobnosti Návykové a impulzivní poruchy Závislosti Poruchy příimu potravy Poruchy pohlavní identity a sexuální preference
Poslední úprava: Trpišovská Dobromila, doc. PhDr., CSc. (01.02.2019)
|
|
||
Předmět bude zakončen didaktickým testem k ověření získaných vědomostí. Poslední úprava: Trpišovská Dobromila, doc. PhDr., CSc. (31.01.2019)
|