PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu.
Projektivní metody v psychologické diagnostice - ON913048
Anglický název: Projectiv methods in diagnostics
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011 do 2011
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Petr Goldmann
PhDr. Tereza Soukupová, Ph.D.
Prerekvizity : ON913002, ON913010
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Cíl předmětu

Cílem kurzu je podrobněji seznámit studenty s projektivními metodami a s možnostmi jejich využití v psychologické diagnostice.

Poslední úprava: Soukupová Tereza, PhDr., Ph.D. (06.10.2012)
Literatura

Čermák, I., Ženatý, J. (eds.) (2006): ): Rorschach a projektivní metody, 1/2005, Ročenka České společnosti pro Rorschacha a projektivní metody. Praha, MSD.

Lilienfeld, S. O., Wood, J. M., Garb, H. N. (2000): The Scientific Status of Projective Techniques. Psychological Science in the public interest, 1, 27 - 66.

Říčan, P., Ženatý, J. (1988): K teorii a praxi projektivních metod. Bratislava, Psychodiagnostické a didaktické testy.

Šípek, J. (2000): Projektivní metody. Praha, ISV.

Telerovský, R., Ženatý J., Čermák I. (eds.) (2008): Rorschach a projektivní metody, 3/2007, Ročenka České společnosti pro Rorschacha a projektivní metody. Praha, IPVZ.

Ženatý J., Čermák I., Telerovský R.  (eds.) (2007): Rorschach a projektivní metody, 2/2006, Ročenka České společnosti pro Rorschacha a projektivní metody. Praha, IPVZ.

 

Testové příručky

Poslední úprava: Soukupová Tereza, PhDr., Ph.D. (06.10.2012)
Sylabus

1) Úvod do projektivních metod

Posluchač získá informace o historii vzniku projektivních metod, o prvních výzkumech, které byly v oblasti projektivních metod realizovány, a o dalším rozvoji projektivních metod. Seznámí se se základním pojmem a konceptem projektivní diagnostiky - s projektivní hypotézou. Na závěr tohoto bloku bude prezentováno kritické zhodnocení projektivních metod.

V seminární části tohoto bloku budou diskutovány poznatky studentů získané vlastní četbou doporučené literatury.

Základním textem k bloku je:

Lilienfeld, S. O., Wood, J. M., Garb, H. N. (2000): The Scientific Status of Projective Techniques. Psychological Science in the public interest, 1, 27 - 66.

 

2) Projektivní metody

Posluchač se detailněji seznámí s jednotlivými projektivními metodami. Projektivní metody budou prezentovány ve třech menších blocích podle skupin, do kterých se jednotlivé metody řadí. V bloku verbálních projektivních metod získá student informace o Slovním asociačním experimentu, o Rorschachově testu, Tématicko apercepčním testu a od něj odvozených metodách, o Rosenzweigově obrázkovém frustračním testu, Hand testu a Testu nedokončených vět. V bloku grafických projektivních metod budou studentům předkládány poznatky o testu Kresby lidské postavy a od něj odvozených technik, o Testu stromu a o Vícedimenzionálním kresebném testu. Blok manipulačních projektivních metod pokryje informace o Lüscherově testu, o Chromatickém asociačním experimentu a o Testu světa a od něj odvozených metod. Výuka bude probíhat také za pomoci kazuistických příkladů z vlastní praxe přednášejícího. V seminární části bloku si student vyzkouší administraci vybraných metod, jejich vyhodnocení a prezentaci informací získaných pomocí zvolené metody.

 

Základním textem k bloku je:

Čermák, I., Ženatý, J. (eds.) (2006): Rorschach a projektivní metody, 1/2005, Ročenka České společnosti pro Rorschacha a projektivní metody. Praha, MSD.

Říčan, P., Ženatý, J. (1988): K teorii a praxi projektivních metod. Bratislava, Psychodiagnostické testy.

Šípek, J. (2000): Projektivní metody. Praha, ISV.

Testové příručky

 

3) Aplikace projektivních metod při vyšetření jednotlivých psychických funkcí, při zjišťování psychopatologie a při diagnostice sociálních vztahů

Posluchač se seznámí s využitím vybraných projektivních metod při vyšetření jednotlivých psychických funkcí - při vyšetření kognitivních funkcí, emotivity, osobnostních rysů, sociálních vztahů a specifických psychických charakteristik jedince. Teoretické poznatky budou prezentovány v menších blocích. Student bude seznámen s možnostmi aplikace především Rorschachovy metody, Tématicko  apercepčního testu, kresebných projektivních metod, Testu nedokončených vět, Handtestu, Rosenzweigova obrázkového frustračního testu, Testu světa a od něj odvozených metod. V bloku věnovanému zjišťování specifických psychických charakteristik pomocí projektivních metod, budou prezentovány postupy projektivní psychologické diagnostiky k hodnocení empatie, mentalizace a strategie řešení problémů. Student se seznámí s přínosem zvláště Rorschachovy metody, tématicko apercepčních technik a Testu světa k hodnocení těchto charakteristik. V bloku věnovanému zjišťování psychopatologie pomocí projektivních metod budou představeny možnosti Rorschachovy metody, Tématicko apercepčního testu a od něj odvozených metod, Handtestu, Testu nedokončených vět, kresebných projektivních technik a Testu světa.

V seminární části tohoto bloku si student vyzkouší sestavení vhodné testové baterie z projektivních metod k zodpovězení zadané konkrétní otázky psychologické diagnostiky, administraci více projektivních metod po sobě, vyhodnocení získaných výsledků z několika metod, jejich interpretaci a formulování  diagnostického závěru. K výuce v seminární části bloku bude využito také kazuistických příkladů z praxe přednášejícího, které budou studentům  sloužit jako tréninkový materiál.

 

Základním textem k bloku je:

Telerovský, R., Ženatý J., Čermák I. (eds.) (2008): Rorschach a projektivní metody, 3/2007, Ročenka České společnosti pro Rorschacha a projektivní metody. Praha, IPVZ.

Ženatý J., Čermák I., Telerovský R.  (eds.) (2007): Rorschach a projektivní metody, 2/2006, Ročenka České společnosti pro Rorschacha a projektivní metody. Praha, IPVZ.

 

Začlenění kurzu

Projektivní metody jsou speciální disciplínou v psychodiagnostické praxi. Kurz Projektivní metody navazuje na kurzy Psychologická diagnostika, Obecná psychologie, Statistika pro psychology, Psychologie osobnosti, Vývojová psychologie, Variabilita a patologie psychického vývoje a Klinická psychologie.

Doplňuje se s kurzy zaměřenými na další diagnostické metody - Kresebné techniky v poradenství, Vedení rozhovoru a s kurzy Diagnostika v psychologickém poradenství, Diagnostika dětí, Psychopatologie dospělých a Etika práce psychologa.

Poslední úprava: Soukupová Tereza, PhDr., Ph.D. (06.10.2012)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK