|
|
|
||
Cílem kurzu je podrobněji seznámit studenty s projektivními metodami a s možnostmi jejich využití v psychologické diagnostice. Poslední úprava: Soukupová Tereza, PhDr., Ph.D. (06.10.2012)
|
|
||
Čermák, I., Ženatý, J. (eds.) (2006): ): Rorschach a projektivní metody, 1/2005, Ročenka České společnosti pro Rorschacha a projektivní metody. Praha, MSD. Lilienfeld, S. O., Wood, J. M., Garb, H. N. (2000): The Scientific Status of Projective Techniques. Psychological Science in the public interest, 1, 27 - 66. Říčan, P., Ženatý, J. (1988): K teorii a praxi projektivních metod. Bratislava, Psychodiagnostické a didaktické testy. Šípek, J. (2000): Projektivní metody. Praha, ISV. Telerovský, R., Ženatý J., Čermák I. (eds.) (2008): Rorschach a projektivní metody, 3/2007, Ročenka České společnosti pro Rorschacha a projektivní metody. Praha, IPVZ. Ženatý J., Čermák I., Telerovský R. (eds.) (2007): Rorschach a projektivní metody, 2/2006, Ročenka České společnosti pro Rorschacha a projektivní metody. Praha, IPVZ.
Testové příručky Poslední úprava: Soukupová Tereza, PhDr., Ph.D. (06.10.2012)
|
|
||
1) Úvod do projektivních metod Posluchač získá informace o historii vzniku projektivních metod, o prvních výzkumech, které byly v oblasti projektivních metod realizovány, a o dalším rozvoji projektivních metod. Seznámí se se základním pojmem a konceptem projektivní diagnostiky - s projektivní hypotézou. Na závěr tohoto bloku bude prezentováno kritické zhodnocení projektivních metod. V seminární části tohoto bloku budou diskutovány poznatky studentů získané vlastní četbou doporučené literatury. Základním textem k bloku je: Lilienfeld, S. O., Wood, J. M., Garb, H. N. (2000): The Scientific Status of Projective Techniques. Psychological Science in the public interest, 1, 27 - 66.
2) Projektivní metody Posluchač se detailněji seznámí s jednotlivými projektivními metodami. Projektivní metody budou prezentovány ve třech menších blocích podle skupin, do kterých se jednotlivé metody řadí. V bloku verbálních projektivních metod získá student informace o Slovním asociačním experimentu, o Rorschachově testu, Tématicko apercepčním testu a od něj odvozených metodách, o Rosenzweigově obrázkovém frustračním testu, Hand testu a Testu nedokončených vět. V bloku grafických projektivních metod budou studentům předkládány poznatky o testu Kresby lidské postavy a od něj odvozených technik, o Testu stromu a o Vícedimenzionálním kresebném testu. Blok manipulačních projektivních metod pokryje informace o Lüscherově testu, o Chromatickém asociačním experimentu a o Testu světa a od něj odvozených metod. Výuka bude probíhat také za pomoci kazuistických příkladů z vlastní praxe přednášejícího. V seminární části bloku si student vyzkouší administraci vybraných metod, jejich vyhodnocení a prezentaci informací získaných pomocí zvolené metody.
Základním textem k bloku je: Čermák, I., Ženatý, J. (eds.) (2006): Rorschach a projektivní metody, 1/2005, Ročenka České společnosti pro Rorschacha a projektivní metody. Praha, MSD. Říčan, P., Ženatý, J. (1988): K teorii a praxi projektivních metod. Bratislava, Psychodiagnostické testy. Šípek, J. (2000): Projektivní metody. Praha, ISV. Testové příručky
3) Aplikace projektivních metod při vyšetření jednotlivých psychických funkcí, při zjišťování psychopatologie a při diagnostice sociálních vztahů Posluchač se seznámí s využitím vybraných projektivních metod při vyšetření jednotlivých psychických funkcí - při vyšetření kognitivních funkcí, emotivity, osobnostních rysů, sociálních vztahů a specifických psychických charakteristik jedince. Teoretické poznatky budou prezentovány v menších blocích. Student bude seznámen s možnostmi aplikace především Rorschachovy metody, Tématicko apercepčního testu, kresebných projektivních metod, Testu nedokončených vět, Handtestu, Rosenzweigova obrázkového frustračního testu, Testu světa a od něj odvozených metod. V bloku věnovanému zjišťování specifických psychických charakteristik pomocí projektivních metod, budou prezentovány postupy projektivní psychologické diagnostiky k hodnocení empatie, mentalizace a strategie řešení problémů. Student se seznámí s přínosem zvláště Rorschachovy metody, tématicko apercepčních technik a Testu světa k hodnocení těchto charakteristik. V bloku věnovanému zjišťování psychopatologie pomocí projektivních metod budou představeny možnosti Rorschachovy metody, Tématicko apercepčního testu a od něj odvozených metod, Handtestu, Testu nedokončených vět, kresebných projektivních technik a Testu světa. V seminární části tohoto bloku si student vyzkouší sestavení vhodné testové baterie z projektivních metod k zodpovězení zadané konkrétní otázky psychologické diagnostiky, administraci více projektivních metod po sobě, vyhodnocení získaných výsledků z několika metod, jejich interpretaci a formulování diagnostického závěru. K výuce v seminární části bloku bude využito také kazuistických příkladů z praxe přednášejícího, které budou studentům sloužit jako tréninkový materiál.
Základním textem k bloku je: Telerovský, R., Ženatý J., Čermák I. (eds.) (2008): Rorschach a projektivní metody, 3/2007, Ročenka České společnosti pro Rorschacha a projektivní metody. Praha, IPVZ. Ženatý J., Čermák I., Telerovský R. (eds.) (2007): Rorschach a projektivní metody, 2/2006, Ročenka České společnosti pro Rorschacha a projektivní metody. Praha, IPVZ.
Začlenění kurzu Projektivní metody jsou speciální disciplínou v psychodiagnostické praxi. Kurz Projektivní metody navazuje na kurzy Psychologická diagnostika, Obecná psychologie, Statistika pro psychology, Psychologie osobnosti, Vývojová psychologie, Variabilita a patologie psychického vývoje a Klinická psychologie. Doplňuje se s kurzy zaměřenými na další diagnostické metody - Kresebné techniky v poradenství, Vedení rozhovoru a s kurzy Diagnostika v psychologickém poradenství, Diagnostika dětí, Psychopatologie dospělých a Etika práce psychologa. Poslední úprava: Soukupová Tereza, PhDr., Ph.D. (06.10.2012)
|