PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Interakce, vztahy, komunikace - ON913040
Anglický název: Interaction, Relationship, Communication
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011 do 2011
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 1/1, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
doc. PhDr. Karel Hnilica, CSc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Cíl předmětu

Cílem kurzu je rozšířit poznání studentů/ek o vztazích a komunikaci v nich a prohloubit praktické dovednosti s tím související.

Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (06.05.2009)
Literatura

Výrost, J.; Slaměník, I. (1998). Aplikovaná sociální psychologie I. Praha: Portál.

Výrost, J.; Slaměník, I. (2001). Aplikovaná sociální psychologie II. Praha: Grada.

Mareš, J.; Křivohlavý, J. (1995). Komunikace ve škole. Brno: CDVU MU.

Hewston, M. (1989). Causal Attribution: From Cognitive Processes to Collective Beliefs. Oxford: Blackwel.

Fiske, S. T.; Taylor, S. E. (1991). Social Cognition. New York: McGraw-Hill.

Weber, A. L.; Harvey, J. H. (eds.) (1994). Perspectives on Close Relationships. Boston: Allyn and Bacon.

Aktuální texty z časopisu Journal of Social and Personal Realationships

Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (06.05.2009)
Sylabus

Kurz bude probíhat v přibližně 13 setkáních, která budou rozdělena do tří bloků. Těmi jsou

a) Principy a omezení interakce a komunikace, b) Sociální vnímání a poznávání jako součást komunikace, c) Interpersonální vztahy.

Každý blok bude tvořen teoretickými poznatky, které jdou nad rámec učiva probíraného v kurzu Sociální psychologie I. Zároveň prezentované údaje budou využity v řešení praktických situací. Prostřednictvím sociálních aktivit studující představovaným teoriím lépe porozumí, uvědomí si jejich relevanci a zvýší svoji citlivost pro vnímání sociální reality.

Hlavní probíraná témata:

a) Principy a omezení interakce a komunikace:

? sociální vlivy

? konformita

? vyhovění

? autorita a poslušnost

? neverbální komunikace

? verbální komunikace a persuase

? řízené utváření dojmu (impression management) a sebepresentování

b) Sociální vnímání a poznávání jako součást komunikace

atribuční teorie
teorie laické psychologie (Heider)
teorie inference (Jones, Davis)
kovariační model (Kelly)
teorie sebepercepce
individuální rozdíly a atribuční styly
atribuce v interpersonálních vztazích
atribuční chyby (základní chyba, efekt chybného konsensu, sebesplňující proroctví)
atribuce v širším sociálním kontextu
stereotypy

c) Interpersonální vztahy:

definice a klasifikace vztahů
interpersonální vztahy
organizační vztahy
sociální vztahy
úrovně analýzy interpersonálních vztahů
individuální úroveň analýzy
dyadická úroveň analýzy
systemická úroveň analýzy
způsoby analýzy interpersonálních vztahů
analýza korelací
sekvenční analýza
multivariační analýza (SRM)
teorie interpersonálních vztahů a teorie lásky
teorie attachmentů (Ainsworth, Bowlby, Hazan a Shaver)
teorie vášnivé a vřelé lásky (Hatfield)
evoluční základ lásky
Sternbergova teorie lásky
jiné teorie lásky (Rubin, Rusbultová, Fromm, Altman a Taylor)
motivace utváření vztahů
osobnost a interpersonální vztahy
vývojové etapy interpersonálních vztahů
faktory ovlivňují vznik a vývoj vztahu
proximita (fyzická, sociální, psychologická)
podobnost
fyzická přitažlivost
stereotyp ?Co je hezké, to je dobré?
teorie přitažlivosti

ZAČLENĚNÍ KURZU:

Kurz navazuje bezprostředně na povinný kurz Sociální psychologie I. Vychází z poznatků, které si studující v tomto kurzu osvojili, ale prohlubuje je a dále je prověřuje v praktických aktivitách. Jejich prostřednictvím si mohou studující lépe uvědomovat komplexnost sociální reality, posilovat svojí citlivost a nacvičovat nové způsoby chování. Kromě toho kurz rozšiřuje i informace získané v jiných kurzech, například vývojová psychologie, psychologie osobnosti a poradenská psychologie.

Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (06.05.2009)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK