|
|
|
||
Cílem kurzu je rozšířit poznání studentů/ek o vztazích a komunikaci v nich a prohloubit praktické dovednosti s tím související. Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (06.05.2009)
|
|
||
Výrost, J.; Slaměník, I. (1998). Aplikovaná sociální psychologie I. Praha: Portál. Výrost, J.; Slaměník, I. (2001). Aplikovaná sociální psychologie II. Praha: Grada. Mareš, J.; Křivohlavý, J. (1995). Komunikace ve škole. Brno: CDVU MU. Hewston, M. (1989). Causal Attribution: From Cognitive Processes to Collective Beliefs. Oxford: Blackwel. Fiske, S. T.; Taylor, S. E. (1991). Social Cognition. New York: McGraw-Hill. Weber, A. L.; Harvey, J. H. (eds.) (1994). Perspectives on Close Relationships. Boston: Allyn and Bacon. Aktuální texty z časopisu Journal of Social and Personal Realationships Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (06.05.2009)
|
|
||
Kurz bude probíhat v přibližně 13 setkáních, která budou rozdělena do tří bloků. Těmi jsou a) Principy a omezení interakce a komunikace, b) Sociální vnímání a poznávání jako součást komunikace, c) Interpersonální vztahy. Každý blok bude tvořen teoretickými poznatky, které jdou nad rámec učiva probíraného v kurzu Sociální psychologie I. Zároveň prezentované údaje budou využity v řešení praktických situací. Prostřednictvím sociálních aktivit studující představovaným teoriím lépe porozumí, uvědomí si jejich relevanci a zvýší svoji citlivost pro vnímání sociální reality.
Hlavní probíraná témata: a) Principy a omezení interakce a komunikace: ? sociální vlivy ? konformita ? vyhovění ? autorita a poslušnost ? neverbální komunikace ? verbální komunikace a persuase ? řízené utváření dojmu (impression management) a sebepresentování
b) Sociální vnímání a poznávání jako součást komunikace atribuční teorieteorie laické psychologie (Heider) teorie inference (Jones, Davis) kovariační model (Kelly) teorie sebepercepce individuální rozdíly a atribuční styly atribuce v interpersonálních vztazích atribuční chyby (základní chyba, efekt chybného konsensu, sebesplňující proroctví) atribuce v širším sociálním kontextu stereotypy c) Interpersonální vztahy: definice a klasifikace vztahůinterpersonální vztahy organizační vztahy sociální vztahy úrovně analýzy interpersonálních vztahů individuální úroveň analýzy dyadická úroveň analýzy systemická úroveň analýzy způsoby analýzy interpersonálních vztahů analýza korelací sekvenční analýza multivariační analýza (SRM) teorie interpersonálních vztahů a teorie lásky teorie attachmentů (Ainsworth, Bowlby, Hazan a Shaver) teorie vášnivé a vřelé lásky (Hatfield) evoluční základ lásky Sternbergova teorie lásky jiné teorie lásky (Rubin, Rusbultová, Fromm, Altman a Taylor) motivace utváření vztahů osobnost a interpersonální vztahy vývojové etapy interpersonálních vztahů faktory ovlivňují vznik a vývoj vztahu proximita (fyzická, sociální, psychologická) podobnost fyzická přitažlivost stereotyp ?Co je hezké, to je dobré? teorie přitažlivosti
ZAČLENĚNÍ KURZU: Kurz navazuje bezprostředně na povinný kurz Sociální psychologie I. Vychází z poznatků, které si studující v tomto kurzu osvojili, ale prohlubuje je a dále je prověřuje v praktických aktivitách. Jejich prostřednictvím si mohou studující lépe uvědomovat komplexnost sociální reality, posilovat svojí citlivost a nacvičovat nové způsoby chování. Kromě toho kurz rozšiřuje i informace získané v jiných kurzech, například vývojová psychologie, psychologie osobnosti a poradenská psychologie. Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (06.05.2009)
|