PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu.
Specifické poruchy učení - intervence a terapie - ON913022
Anglický název: Specific Learning Disabilities - Intervention and Therapy
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011 do 2011
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Eva Břečková Chalupová, Ph.D.
PhDr. Ludmila Lipská, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Tento kurz bude fakticky rozdělen na dvě části. 1)Jednak se bude snažit postihnout problematiku reedukace specifických poruch učení u dětí mladšího a staršího školního věku a 2) též problematiku SPU na 3. stupni školního vzdělávání, tj. diagnostické a intervenční postupy při práci se středoškoláky. Po úvodním semináři, který bude věnován obecným zásadám náprav specifických poruch učení, možnostem speciálně pedagogické intervence a otázkám prevence SPU, budou těžištěm kurzu oblasti speciálně pedagogické nápravy a konkrétní techniky reedukace specifických obtíží.
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (08.01.2012)
Cíl předmětu

Seznámit studenty s oblastmi reedukace specifických poruch učení, s konkrétními intervenčními postupy při práci s dětmi školního věku a s problematikou specifické intervence u středoškoláků.

Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)
Literatura

CIMLEROVÁ, P., POKORNÁ, D., CHALUPOVÁ, E. A KOL. Diagnostika specifických poruch učení u středoškoláků. Praha: IPPP ČR, 2007.

MICHALOVÁ, Z. Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2001.

MIKULAJOVÁ, M.; DOSTÁLOVÁ, A. Hláskař. Bratislava: Dialóg, s.r.o. 2004.

NOVÁK, J.: Dyskalkulie - metodika rozvíjení početních dovedností. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2000.

POKORNÁ, D.; CIMLEROVÁ, P.; CHALUPOVÁ, E.; RYNEŠOVÁ, R. Diagnostika specifických poruch učení u středoškoláků ? zkouška Tiché čtení. In: Kucharská, A.; Chalupová, E. (Eds.) Specifické poruchy učení a chování. Sborník 2005. Praha: IPPP ČR, 2006, s. 80-82.

POKORNÁ, V.: Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997.

SINDELAROVÁ, B.Předcházíme poruchám učení. Soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Praha: Portál, 1996.

SINDELAROVÁ, B. Deficity dílčích funkcí. Bratislava: Psychodiagnostika, 2007.

Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)
Požadavky ke zkoušce

Výstup z předmětu - zápočet.

Studenti zpracují materiálovou práci dle zadání:

- přehled metodických přístupů při reedukaci některé z dílčích funkcí

- přehled metodických přístupů při reedukaci některé z typů SPU

- kazuistika žáka s SPU se zaměřením na intervenci a terapii

- systém poradenské podpory o žáky s SPU na dané škole.

Rozsah práce: 15 normostran

 

Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (08.01.2012)
Sylabus

A) Tematické okruhy zaměřené na intervenci u dětí mladšího a staršího školního věku
I) Specifické poruchy učení, možnosti prevence, možnosti intervence, zásady nápravy, stěžejní oblasti nápravy
II) Techniky nápravy specifických poruch učení v následujících oblastech

  • Náprava percepčních obtíží ve sluchové oblasti bude zaměřena na sluchovou analýzu a syntézu řeči, rozlišování měkkých a tvrdých slabik a sluchovou diferenciaci délky samohlásky.
  • Náprava percepčních obtíží v oblasti zrakové bude postihovat rozlišování figury a pozadí a inverzních obrazců, vždy na různé úrovni obtížnosti vzhledem k cílovým věkovým kategoriím.
  • Náprava obtíží v prostorové orientaci se bude soustředit na vnímání vlastního tělového schématu, na určování směru a rozlišování pravo-levé orientace.
  • Nácvik sekvencí a posloupností bude využívat číselných řad, ustálených posloupností, jakými jsou např. dny v týdnu, roční období atd., instrukcí v určitém pořadí apod.
  • Terapeutické postupy pro nácvik koncentrace pozornosti budou představeny pomocí různých cvičných materiálů užívaných v poradenství, bude též zmíněn program KUPOZ.
  • V rámci nácviku čtení budou studenti seznámeni se základními technikami užívaných u dětí se specifickými obtížemi, tj. s technikou čtení s okénkem, s metodou dublovaného čtení a s metodou globálního čtení.
  • Postupy nácviku psaní budou reflektovat cvičení na uvolnění ruky, správného držení psacího náčiní a využívání grafomotorických cvičení. Pro odstraňování dysgrafických obtíží u starších dětí budou zmíněny možnosti nácviku sklonu a velikosti písma. Stručně bude představen i grafomotorický program Dr. Y. Heyrovské.
  • Problematika odstraňování specifických matematických obtíží bude vycházet především z reedukačních materiálů J. Nováka (Tobiáš 2000). Bude zaměřena na prostorovou orientaci, rozvíjení představy množství prvků a představy číselné řady, z níž pak vycházejí základní matematické operace.

III) Vybraný tréninkový program pro nápravu SPU: metoda Brigitte Sindelarové - Deficity dílčích funkcí

B) Tematické okruhy 2. části kurzu zaměřené na intervenci u středoškoláků:
I) Specifické poruchy učení v adolescenci a dospělosti (projevy, diagnostika,?)
II) Přístup k problematice SPU na střední škole ? v ČR a ve světě (vývoj, právní úprava,?)
III) Student s SPU na střední škole ? přijímací zkoušky, studium, maturitní zkouška, atd.
IV) Možnosti speciálně pedagogické intervence
V) Možnosti psychologické intervence
VI) Specifika profesní orientace žáků a studentů s SPU
VII) Kazuistiky

Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (08.01.2012)
Vstupní požadavky

Kurz Specifické poruchy učení: intervence, terapie navazuje na kurz Specifické poruchy učení a chování. Kurz Specifické poruchy učení: intervence, terapie bude reflektovat znalosti o problematice specifických poruch učení a diagnostice, neboť bez znalostí problematiky SPU a kvalitní diagnostiky konkrétních obtíží nelze vhodnou intervenci připravit. Proto je kurz nabízen až studentům ve 2. ročníku.

Předpokládáme, že si budou předmět volit zájemci o poradenskou specializovanou stáž, proto bude také vhodné dávat studentům informace, jak mají na odborných pracovištích, která se věnují diagnostice, intervencím či nápravám specifických poruch učení, svou praxi realizovat a čeho si mají všímat.

Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (08.01.2012)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK