PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu.
Školní psychologie - ON913021
Anglický název: School Psychology
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011 do 2012
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Cíl předmětu

Cílem kurzu je poskytnout studentům teoretickou průpravu pro práci školního psychologa i dobrou orientaci v začlenění školní psychologie do systému poskytování poradenských služeb ve školství. Jedná se o vymezeni úkolů a rozdílů v práci jednotlivých složek poradenství ve školství, otevření možnosti spolupráce těchto složek.

Studenti budou seznámeni se specifiky práce s jednotlivými cílovými skupinami, s oblastmi diagnostické a intervenční práce a vytvoří si k nim portfólio diagnostických a intervenčních technik. Pozornost bude také věnována legislativnímu a etickému zakotvení práce a vedení dokumentace v souladu s ním.

Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (12.01.2012)
Literatura

ODBORNÁ LITERATURA A STUDIJNÍ ZDROJE

ATKINSON, R., L. A KOL.: Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001.

BENDL, S:, KUCHARSKÁ, A.(ED.) A KOL.: Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie. Praha: UK PedF, 2008.

CANGELOSI, J. S.: Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994.

ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování.. Praha: Portál, 1997.

ČÁP, J., MAREŠ, J.: Psychologie pro učitele.. Praha: Portál, 2001, 2007.

DITTRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Praha: H +H, 1992

DAŘÍLEK, P., KUSÁK, P.: Pedagogická psychologie. Olomouc: UP, 2000.

DRYDEN,W.: Poradenství. Portál: Praha, 2008.

DYTRTOVÁ, R., KRHUTOVÁ, M. Učitel. Praha: Grada, 2009.

FONTANA, D.: Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2010.

GARDNER, H. Dimenze myšlení.. Práce: Portál, 1999.

GABURA J.; PRUZJNSKA, J.: Poradenský proces. Praha: Slon, 1995.

GAVORA, P. Akí sú moji žiaci. Pedagogicka diagnostika žiaka. Nitra: Enigma, 2010.

GOLEMAN, D. Emoční inteligence. Praha: Columbus, 1997.

HADJ MOUSSOVÁ, Z.: Pedagogicko-psychologické poradenství I. Vybrané problémy. Praha: UK PedF, 2005.

HADJ MOUSSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J.: Pedagogicko-psychologické poradenství II. Diagnostika. Praha: UK PedF, 2002.

HADJ MOUSSOVÁ, Z.: Pedagogicko-psychologické poradenství III. Intervence. Praha: UK PedF, 2004.

HELUS, Z.: Pedagogická psychologie.. Praha: UK PdF, 1993.

HRABAL, V.: Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha: SPN, 1989.

HRABAL, Vl. a Vl. (st. + ml.): Diagnostika. Praha: Karolinum, 2002.

HRABAL, V.a kol.: Testy a testování ve škole. Praha: UK, 1992.

HRABAL, V., LUSTIGOVÁ, L., VALENTOVÁ, L.: Testy a testování ve škole. Praha: UK, 1994.

HUTNEROVÁ, M.: Účinné vyučování v kostce. Praha: Portál, 1999.

KAHN, N., B. Jak efektivně studovat a pracovat s informacemi. Praha: Portál, 2001.

KOHOUTEK, R. Základy užité psychologie. Brno: Cerm, 2002.

KOLÁŘ, M.: Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 1997.

KOLÁŘ, M.: Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011.

KOLUCHOVÁ, J., MORÁVEK, S. Psychologická diagnostika dětí a mládeže. Olomouc: UP, 1991.

KOPŘIVA, K.: Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997.

KUCHARSKÁ, A. (ED).: Specifické poruchy učení a chování. Praha: IPPP ČR, 1994, DYS., 1995, Portál, 1996, 1997 - 98, 1999, 2000, 2005.

MERTIN, V; KUCHARSKÁ, A.: Integrace žáků se specifickými poruchami učení - od stanovení diagnostických kritérií k poskytování péče všem potřebným žákům. Praha: IPPP ČR, 2007.

LANGOVÁ, M.: Psychologické aspekty školního poradenství. Ústí n.L: UJEP, 2005.

MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998.

MATĚJČEK, Z.: Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991.

MATĚJČEK, Z.: Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN,1992.

PASCH, M. A KOL. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998.

SLAVÍK, J.: Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999.

Standardy pro pedagogické a psychologické testování (APA). Praha: Testcentrum 2001.

STERNBERG, R., L. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002.

SVOBODA, M. (ed.), KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M.: Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001.

ŠVANCARA, J. A KOL.: Diagnostika psychického vývoje. Praha: Avicenum 1980.

RUISEL, I. Inteligencia a myslenie. Bratislava: Ikar, 2004.

ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada,1995.

VÁGNEROVÁ, M.: Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum, 2001.

VÁGNEROVÁ, H., VALENTOVÁ, L.: Psychický vývoj dítěte a jeho variabilita. Praha: SPN, 1992.

ZAPLETALOVÁ, J. A KOL.: Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika v PPP. Praha: IPPP ČR, 2007.

ZELINKOVÁ, O.: Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2002.

ZPRAVODAJ Pedagogicko-psychologické poradenství. Praha: IPPP ČR.

 

Elektronické informační zdroje

http://spp.ippp.cz/sites/studijni-materialy.html

http://rspp.cz/

http://www.ippp.cz/

http://www.testcentrum.com/

http://www.psychodiagnostika-sro.cz/cz/index.asp

http://www.psychodiagnostika.cz/

http://cmps.ecn.cz

http://www.odyssea.cz/

http://www.sikana.org/

http://www.dyscentrum.org/

http://pf.ujep.cz/user_files/skolni%20psycholog.pdf

http://pf.ujep.cz/user_files/2007_%C5%A0koln%C3%AD%20psychologie2.ppt

http://www.msmt.cz/dokumenty

http://www.msmt.cz/file/11075

http://www.zsskolni-rce.cz/web/dokumenty/eticke_normy_prace_skolniho_psychologa.pdf

http://capz-esprit.sweb.cz/prispevky/dokumenty/kodex_cmps.html

http://www.iaevg.org/iaevg/nav.cfm?lang=2&menu=1&submenu=2

 

Legislativní odkazy

http://sbirkazakonu.sweb.cz

http://www.msmt.cz/file/11075

Č. j.  4557/2010-80 SEZNAM PLATNÝCH PŘEDPISŮ V RESORTU ŠKOLSTVÍ,  MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY podle stavu k 1. 6. 2010

Z. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) ve znění pozdějších předpisů

Z. 563/2004 sb. o pedagogických pracovnících ve znění pozdějších předpisů

Z. 101/2000 Sb. o ochraně osobních údajů ve znění pozdějších předpisů

Vyhl. 72/2005 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních ve znění Vyhl. 116/2011

Vyhl. 73/2005 o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných ve znění Vyhl. 147/2011

Informace MŠMT k zabezpečení vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami s podporou asistence č.j. 14 453/2005-24

Vyhl. 14/2004 o předškolním vzdělávání ve znění 43/2006

Vyhl. 48/2005 o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky ve znění 454/2006

Vyhl. 13/2004 o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři  ve znění 374/2006 a 400/2009

Vyhl. 671/2004, kterou se stanoví podrobnosti o organizaci přijímacího řízení ke vzdělávání ve středních školách ve znění 422/2006, 46/2008 a 394/2008

Vyhl. 177/2009 ve znění 90/2010, 274/2010, 54/2011 a 273/2011o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou

Vyhl. 364/2005 o vedení dokumentace škol a školských zařízení a školní matriky a o předávání údajů z dokumentace škol a školských zařízení a ze školní matriky (vyhláška o dokumentaci škol a školských zařízení), ve znění vyhlášek č. 389/2006 Sb. a č. 226/2007 Sb.

Metodický pokyn MŠMT k výchově proti projevům rasismu, xenofobie a intolerance č. j. 14 423/99-22, Věstník MŠMT sešit 5/1999

Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci  a řešení šikanování  mezi žáky škol a školských zařízení č. j. 28 275/2000-22, Věstník MŠMT sešit 1/2001

Metodický pokyn MŠMT k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví č. j. 10 194/2002-14, Věstník MŠMT sešit 3/2002

Strategie prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže v působnosti resortu MŠMT na období 2005-2008 (10 844/2005-24)

Metodický pokyn MŠMT k primární prevenci, sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízení, č.j. 20 006/2007-51

Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (12.01.2012)
Sylabus

1. Vymezení školní psychologie

Školní psychologie vs. pedagogická psychologie, školní psychologie vs. poradenská psychologie.

- akademická pedagogická psychologie vs. aplikované (praktické) disciplíny

- pedagogická psychologie

- poradenská psychologie

- školní psychologie - problémy a klíčová témata

 

2. Stav školní psychologie ve světě a u nás

Modely školní psychologie ve světě, školní psychologie u nás

 

3. Začlenění školní psychologie do systému poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních

3.1 Úkoly a standardní činnosti školských poradenských zařízení

3.2 Úkoly a standardní činnosti školních poradenských pracovišť

Různá pojetí práce školního psychologa

(případová práce x práce zaměřená především na systém/klima školy)

Oblasti práce školního psychologa

- Screening

- Prevence

- Diagnostika

- Intervence

- Poradenství a konzultace (pro všechny součásti systému školy)

- Informační, metodická a vzdělávací činnost (pro všechny součásti systému školy)

- Koordinační funkce školního psychologa (pro práci školního poradenského pracoviště i celého systému školy)

Specifika práce školního psychologa v různých typech škol (ZŠ s MŠ, ZŠ, speciální školy, SŠ…)

Specifika práce školního a poradenského psychologa (rozdíly, podobnosti, rozdělení úkolů a možnosti spolupráce)

Projekty zaměřené na školní poradenská pracoviště (zkušenosti, výhody a nevýhody různých způsobů financování a řízení práce školních poradenských pracovišť)

 

4. Práce školního psychologa podle cílových skupin

4.1 Spolupráce v rámci systému školy

Práce se žákem

Práce se třídou

Práce s rodičem

Práce se školním poradenským pracovištěm

Práce s třídním učitelem

Práce s učitelským sborem

Práce s vedením školy

Práce s dalšími pedagogičtí pracovníci školy

 

4.2 Místo školního psychologa mezi jednotlivými prvky systému školy (možná úskalí, práce se zakázkou)

4.3 Spolupráce mimo systém školy

Školská poradenská zařízení a střediska výchovné péče

Regionální neziskové organizace zaměřené na podporu dětí a rodin

Orgány sociálně právní ochrany dětí

Policie ČR

Lékaři

 

5. Diagnostické postupy v práci školního psychologa

- otázka proč, jak a kdy provádět psychologickou diagnostiku ve školním poradenském pracovišti

- diagnostika specifických oblastí

- věková specifika a vývojový aspekt, zralost jednotlivých funkcí a celé osobnosti

- konkrétní diagnostické postupy klinické i testové ve školním poradenském pracovišti, diagnostické nástroje

 

6. Intervence v práci školního psychologa

Intervence v individuální případové práci

Intervence ve skupině a ve prospěch skupiny

Věková specifika, která je třeba zohledňovat při individuálních i skupinových intervencích

Intervence preventivní

Intervence nápravné

Intervence krizové (pravidla, metody a postupy)

Poradenství v oblasti profesionální volby

Poradenství v rozvoji osobnosti

Poradenství a výchova pro zvládání  náročných životních situací

Využití peer prvků v intervencích

Intervenční techniky a metody

 

7. Dokumentace, práce s informovaným souhlasem, práce s informacemi, zásady důvěrnosti a spolehlivosti

Informovaný souhlas

Obsah a význam informovaného souhlasu klientů s poradenskou službou ve školním poradenském pracovišti.

 

8. Předpisy upravující výkon profese psychologa ve školství, etické normy

Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (12.01.2012)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK