V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu. |
|
|
|
||
Cílem kurzu je poskytnout studentům teoretickou průpravu pro práci školního psychologa i dobrou orientaci v začlenění školní psychologie do systému poskytování poradenských služeb ve školství. Jedná se o vymezeni úkolů a rozdílů v práci jednotlivých složek poradenství ve školství, otevření možnosti spolupráce těchto složek. Studenti budou seznámeni se specifiky práce s jednotlivými cílovými skupinami, s oblastmi diagnostické a intervenční práce a vytvoří si k nim portfólio diagnostických a intervenčních technik. Pozornost bude také věnována legislativnímu a etickému zakotvení práce a vedení dokumentace v souladu s ním. Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (12.01.2012)
|
|
||
ODBORNÁ LITERATURA A STUDIJNÍ ZDROJE ATKINSON, R., L. A KOL.: Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. BENDL, S:, KUCHARSKÁ, A.(ED.) A KOL.: Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie. Praha: UK PedF, 2008. CANGELOSI, J. S.: Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994. ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování.. Praha: Portál, 1997. ČÁP, J., MAREŠ, J.: Psychologie pro učitele.. Praha: Portál, 2001, 2007. DITTRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Praha: H +H, 1992 DAŘÍLEK, P., KUSÁK, P.: Pedagogická psychologie. Olomouc: UP, 2000. DRYDEN,W.: Poradenství. Portál: Praha, 2008. DYTRTOVÁ, R., KRHUTOVÁ, M. Učitel. Praha: Grada, 2009. FONTANA, D.: Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2010. GARDNER, H. Dimenze myšlení.. Práce: Portál, 1999. GABURA J.; PRUZJNSKA, J.: Poradenský proces. Praha: Slon, 1995. GAVORA, P. Akí sú moji žiaci. Pedagogicka diagnostika žiaka. Nitra: Enigma, 2010. GOLEMAN, D. Emoční inteligence. Praha: Columbus, 1997. HADJ MOUSSOVÁ, Z.: Pedagogicko-psychologické poradenství I. Vybrané problémy. Praha: UK PedF, 2005. HADJ MOUSSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J.: Pedagogicko-psychologické poradenství II. Diagnostika. Praha: UK PedF, 2002. HADJ MOUSSOVÁ, Z.: Pedagogicko-psychologické poradenství III. Intervence. Praha: UK PedF, 2004. HELUS, Z.: Pedagogická psychologie.. Praha: UK PdF, 1993. HRABAL, V.: Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha: SPN, 1989. HRABAL, Vl. a Vl. (st. + ml.): Diagnostika. Praha: Karolinum, 2002. HRABAL, V.a kol.: Testy a testování ve škole. Praha: UK, 1992. HRABAL, V., LUSTIGOVÁ, L., VALENTOVÁ, L.: Testy a testování ve škole. Praha: UK, 1994. HUTNEROVÁ, M.: Účinné vyučování v kostce. Praha: Portál, 1999. KAHN, N., B. Jak efektivně studovat a pracovat s informacemi. Praha: Portál, 2001. KOHOUTEK, R. Základy užité psychologie. Brno: Cerm, 2002. KOLÁŘ, M.: Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 1997. KOLÁŘ, M.: Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. KOLUCHOVÁ, J., MORÁVEK, S. Psychologická diagnostika dětí a mládeže. Olomouc: UP, 1991. KOPŘIVA, K.: Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997. KUCHARSKÁ, A. (ED).: Specifické poruchy učení a chování. Praha: IPPP ČR, 1994, DYS., 1995, Portál, 1996, 1997 - 98, 1999, 2000, 2005. MERTIN, V; KUCHARSKÁ, A.: Integrace žáků se specifickými poruchami učení - od stanovení diagnostických kritérií k poskytování péče všem potřebným žákům. Praha: IPPP ČR, 2007. LANGOVÁ, M.: Psychologické aspekty školního poradenství. Ústí n.L: UJEP, 2005. MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. MATĚJČEK, Z.: Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991. MATĚJČEK, Z.: Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN,1992. PASCH, M. A KOL. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998. SLAVÍK, J.: Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. Standardy pro pedagogické a psychologické testování (APA). Praha: Testcentrum 2001. STERNBERG, R., L. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002. SVOBODA, M. (ed.), KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M.: Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001. ŠVANCARA, J. A KOL.: Diagnostika psychického vývoje. Praha: Avicenum 1980. RUISEL, I. Inteligencia a myslenie. Bratislava: Ikar, 2004. ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada,1995. VÁGNEROVÁ, M.: Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum, 2001. VÁGNEROVÁ, H., VALENTOVÁ, L.: Psychický vývoj dítěte a jeho variabilita. Praha: SPN, 1992. ZAPLETALOVÁ, J. A KOL.: Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika v PPP. Praha: IPPP ČR, 2007. ZELINKOVÁ, O.: Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2002. ZPRAVODAJ Pedagogicko-psychologické poradenství. Praha: IPPP ČR.
Elektronické informační zdroje http://spp.ippp.cz/sites/studijni-materialy.html http://www.psychodiagnostika-sro.cz/cz/index.asp http://www.psychodiagnostika.cz/ http://pf.ujep.cz/user_files/skolni%20psycholog.pdf http://pf.ujep.cz/user_files/2007_%C5%A0koln%C3%AD%20psychologie2.ppt http://www.zsskolni-rce.cz/web/dokumenty/eticke_normy_prace_skolniho_psychologa.pdf http://capz-esprit.sweb.cz/prispevky/dokumenty/kodex_cmps.html http://www.iaevg.org/iaevg/nav.cfm?lang=2&menu=1&submenu=2
Legislativní odkazy Č. j. 4557/2010-80 SEZNAM PLATNÝCH PŘEDPISŮ V RESORTU ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY podle stavu k 1. 6. 2010 Z. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) ve znění pozdějších předpisů Z. 563/2004 sb. o pedagogických pracovnících ve znění pozdějších předpisů Z. 101/2000 Sb. o ochraně osobních údajů ve znění pozdějších předpisů Vyhl. 72/2005 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních ve znění Vyhl. 116/2011 Vyhl. 73/2005 o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných ve znění Vyhl. 147/2011 Informace MŠMT k zabezpečení vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami s podporou asistence č.j. 14 453/2005-24 Vyhl. 14/2004 o předškolním vzdělávání ve znění 43/2006 Vyhl. 48/2005 o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky ve znění 454/2006 Vyhl. 13/2004 o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři ve znění 374/2006 a 400/2009 Vyhl. 671/2004, kterou se stanoví podrobnosti o organizaci přijímacího řízení ke vzdělávání ve středních školách ve znění 422/2006, 46/2008 a 394/2008 Vyhl. 177/2009 ve znění 90/2010, 274/2010, 54/2011 a 273/2011o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou Vyhl. 364/2005 o vedení dokumentace škol a školských zařízení a školní matriky a o předávání údajů z dokumentace škol a školských zařízení a ze školní matriky (vyhláška o dokumentaci škol a školských zařízení), ve znění vyhlášek č. 389/2006 Sb. a č. 226/2007 Sb. Metodický pokyn MŠMT k výchově proti projevům rasismu, xenofobie a intolerance č. j. 14 423/99-22, Věstník MŠMT sešit 5/1999 Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení č. j. 28 275/2000-22, Věstník MŠMT sešit 1/2001 Metodický pokyn MŠMT k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví č. j. 10 194/2002-14, Věstník MŠMT sešit 3/2002 Strategie prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže v působnosti resortu MŠMT na období 2005-2008 (10 844/2005-24) Metodický pokyn MŠMT k primární prevenci, sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízení, č.j. 20 006/2007-51 Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (12.01.2012)
|
|
||
1. Vymezení školní psychologie Školní psychologie vs. pedagogická psychologie, školní psychologie vs. poradenská psychologie. - akademická pedagogická psychologie vs. aplikované (praktické) disciplíny - pedagogická psychologie - poradenská psychologie - školní psychologie - problémy a klíčová témata
2. Stav školní psychologie ve světě a u nás Modely školní psychologie ve světě, školní psychologie u nás
3. Začlenění školní psychologie do systému poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních 3.1 Úkoly a standardní činnosti školských poradenských zařízení
3.2 Úkoly a standardní činnosti školních poradenských pracovišť
Různá pojetí práce školního psychologa (případová práce x práce zaměřená především na systém/klima školy) Oblasti práce školního psychologa - Screening - Prevence - Diagnostika - Intervence - Poradenství a konzultace (pro všechny součásti systému školy) - Informační, metodická a vzdělávací činnost (pro všechny součásti systému školy) - Koordinační funkce školního psychologa (pro práci školního poradenského pracoviště i celého systému školy) Specifika práce školního psychologa v různých typech škol (ZŠ s MŠ, ZŠ, speciální školy, SŠ…)
Specifika práce školního a poradenského psychologa (rozdíly, podobnosti, rozdělení úkolů a možnosti spolupráce)
Projekty zaměřené na školní poradenská pracoviště (zkušenosti, výhody a nevýhody různých způsobů financování a řízení práce školních poradenských pracovišť)
4. Práce školního psychologa podle cílových skupin 4.1 Spolupráce v rámci systému školy Práce se žákem Práce se třídou Práce s rodičem Práce se školním poradenským pracovištěm Práce s třídním učitelem Práce s učitelským sborem Práce s vedením školy Práce s dalšími pedagogičtí pracovníci školy
4.2 Místo školního psychologa mezi jednotlivými prvky systému školy (možná úskalí, práce se zakázkou)
4.3 Spolupráce mimo systém školy Školská poradenská zařízení a střediska výchovné péče Regionální neziskové organizace zaměřené na podporu dětí a rodin Orgány sociálně právní ochrany dětí Policie ČR Lékaři
5. Diagnostické postupy v práci školního psychologa - otázka proč, jak a kdy provádět psychologickou diagnostiku ve školním poradenském pracovišti - diagnostika specifických oblastí - věková specifika a vývojový aspekt, zralost jednotlivých funkcí a celé osobnosti - konkrétní diagnostické postupy klinické i testové ve školním poradenském pracovišti, diagnostické nástroje
6. Intervence v práci školního psychologa Intervence v individuální případové práci Intervence ve skupině a ve prospěch skupiny Věková specifika, která je třeba zohledňovat při individuálních i skupinových intervencích Intervence preventivní Intervence nápravné Intervence krizové (pravidla, metody a postupy) Poradenství v oblasti profesionální volby Poradenství v rozvoji osobnosti Poradenství a výchova pro zvládání náročných životních situací Využití peer prvků v intervencích Intervenční techniky a metody
7. Dokumentace, práce s informovaným souhlasem, práce s informacemi, zásady důvěrnosti a spolehlivosti Informovaný souhlas Obsah a význam informovaného souhlasu klientů s poradenskou službou ve školním poradenském pracovišti.
8. Předpisy upravující výkon profese psychologa ve školství, etické normy Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (12.01.2012)
|