PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Kulturní psychologie - ON913019
Anglický název: Cultural Psychology
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Karel Hnilica, CSc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Cíl předmětu

Obsah kurzu bude s ohledem na šíři kulturní psychologie proměnlivý. První dva-tři roky bude naplněn četbou a rozborem nejvýznamnějších textů od L.S. Vygotského a zejména od jeho pokračovatelů, komentátorů i kritiků. Půjde o to identifikovat hlavní teze, zakladatelské výzkumy i možné inspirace pro poznání edukace pojmovým aparátem Vygotského a jeho spolupracovníků.

Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (13.05.2009)
Sylabus

Podle osnovy syntetického souboru sebraných textů k Vygotského dílu od Petera Lloyda a Charlese Fernyhougha (Lev Vygotsky. Critical Assessments, 1999) budou probrány čtyři tématické bloky (uvedené texty jsou příklady):

1. Vygotského psychologická teorie podle Wertsche zahrnuje tři propojená témata, která tvoří její páteř. Jde o tzv. genetickou metodu, ideu vyšších psychických funkcí majících původ v sociálních procesech (mediace druhými osobami) a roli artefaktu/nástroje (materiálního instrumentu nebo psychologického nástroje/znaku) Dvojí mediace (druhou osobou, jejím tutorstvím, které posouvá dítě v jeho zóně nejbližšího vývoje; a také nástrojem ? např. řečí v rozumovém vývoji). Texty ke čtení:

  • Wertsch, J.V.; Tulviste P.: L.S. Vygotsky and contemporary developmental psychology
  • Minick, N.: The development of Vygotsky´s thought: an introduction.
  • Valsiner, J.; Van der Veer, R.: On the social nature of human cognition: an analysis of the shared intellectual roots of Georg Herbert Mead and Lev Vygotsky.
  • Wertsch, J.V.; Penuel, W.R.: The individual-society antinomy revisited: productive tensions in theories of human development, communication, and education.
  • Van der Veer, R.; van Ijzendoorn, M.H.: Vygotsky´s theory of the higher psychological processes: some criticisms.

2. Vztah myšlení a řeči. Zaměřuje se na interfunkční vztah myšlení a řeči. Na verbálně zprostředkované interakce a jejich ?zvnitřňování? v seberegulující soukromé/egocentrické řeči vytvářející předpoklady pro vznik vnitřní řeči a verbálního myšlení. Texty:

  • Vygotskij, L.S.: Myšlení a řeč. Praha, SPN 1976.
  • Butterworth, G.; Grover, L.: The origins of referential communication in human infancy.
  • Kohlberg, L.; Yaeger, J.; Hjertholm, E.: Private speech: four studies and a review of theories.
  • Janoušek, J.: Verbální komunikace a lidská psychika. Praha, Grada 200.

3. Zóna nejbližšího vývoje je vůbec nejznámější pojem Vygotského teorie vztahu učení a vývoje. Tedy s největší relevancí pro formální vzdělávání. Vztah experta a novice je v lidské kultuře základní a samozřejmý. Ovšem prostá extenze dyadického vztahu, jak si ho pro ZPD empiricky představoval Vygotskij, na vztah učitel ? žák/žáci ve třídě je už kritizována (nejde o dyadický kontext a inteakce se liší obsahem, formou i žánrem od každodenních interakcí). Texty:

  • Wertsch, J. V.: The zone of proximal development: some conceptual issues.
  • Valsiner, J.; Van der Veer R.: The encoding of distance: the concept of the zone of proximal development and its interpretations.
  • Heckhausen, J.: Balancing for weaknesses and challenging developmental potential: a longitudinal study of mother-infant dyads in apprenticeship interactions.
  • Brown, A.L.; Ferrara, R.A.: Diagnosing zones of proximal development.
  • Blank, M.; White, S.J.: Activating the zone of proximal development in school: obstacles and solutions.
  • Cordeiro, P.: Vygotsky in the classroom: an interactionist literacy framework in mathematics.

4. Aktuální teoretické a empirické směřování inspirované Vygotským ? půjde o výběr dvou příkladů témat, která jsou dnes rozvíjena a opírají se o inspirace Vygotským, a to kriticky (jdou ?za autora?). Vybíráme dva příklady: paměť a teorie mysli. Texty:

  • Edwards, D.; Middleton, D.: Conversational remembering and family relationships: how children learn to remember.
  • Astington, J.: What is theoretical about the child´s theory of mind ? A Vygotskian view of its development.

ZAČLENĚNÍ KURZU

Jde o povinně volitelný, ?výběrový? kurz v tom smyslu, že pro účast v něm je potřeba mít za sebou alespoň nějakou základní četbu (práce Vygotského, případně Colea, Wertsche, Molla, Valsinera a van der Veera). Je tedy žádoucí, aby studenti již absolvovali kurzy Pedagogická psychologie II nebo Kognitivní psychologie (ta však není stanovena jako prerekvizita). Sám není podmínkou pro žádný další kurz. Pro náročnost přípravy se předpokládá velmi malý okruh posluchačů (průběžná četba textů v angličtině).

Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (13.05.2009)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK