|
|
|
||
Obsah kurzu bude s ohledem na šíři kulturní psychologie proměnlivý. První dva-tři roky bude naplněn četbou a rozborem nejvýznamnějších textů od L.S. Vygotského a zejména od jeho pokračovatelů, komentátorů i kritiků. Půjde o to identifikovat hlavní teze, zakladatelské výzkumy i možné inspirace pro poznání edukace pojmovým aparátem Vygotského a jeho spolupracovníků. Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (13.05.2009)
|
|
||
Podle osnovy syntetického souboru sebraných textů k Vygotského dílu od Petera Lloyda a Charlese Fernyhougha (Lev Vygotsky. Critical Assessments, 1999) budou probrány čtyři tématické bloky (uvedené texty jsou příklady):
1. Vygotského psychologická teorie podle Wertsche zahrnuje tři propojená témata, která tvoří její páteř. Jde o tzv. genetickou metodu, ideu vyšších psychických funkcí majících původ v sociálních procesech (mediace druhými osobami) a roli artefaktu/nástroje (materiálního instrumentu nebo psychologického nástroje/znaku) Dvojí mediace (druhou osobou, jejím tutorstvím, které posouvá dítě v jeho zóně nejbližšího vývoje; a také nástrojem ? např. řečí v rozumovém vývoji). Texty ke čtení:
2. Vztah myšlení a řeči. Zaměřuje se na interfunkční vztah myšlení a řeči. Na verbálně zprostředkované interakce a jejich ?zvnitřňování? v seberegulující soukromé/egocentrické řeči vytvářející předpoklady pro vznik vnitřní řeči a verbálního myšlení. Texty:
3. Zóna nejbližšího vývoje je vůbec nejznámější pojem Vygotského teorie vztahu učení a vývoje. Tedy s největší relevancí pro formální vzdělávání. Vztah experta a novice je v lidské kultuře základní a samozřejmý. Ovšem prostá extenze dyadického vztahu, jak si ho pro ZPD empiricky představoval Vygotskij, na vztah učitel ? žák/žáci ve třídě je už kritizována (nejde o dyadický kontext a inteakce se liší obsahem, formou i žánrem od každodenních interakcí). Texty:
4. Aktuální teoretické a empirické směřování inspirované Vygotským ? půjde o výběr dvou příkladů témat, která jsou dnes rozvíjena a opírají se o inspirace Vygotským, a to kriticky (jdou ?za autora?). Vybíráme dva příklady: paměť a teorie mysli. Texty:
ZAČLENĚNÍ KURZU
Jde o povinně volitelný, ?výběrový? kurz v tom smyslu, že pro účast v něm je potřeba mít za sebou alespoň nějakou základní četbu (práce Vygotského, případně Colea, Wertsche, Molla, Valsinera a van der Veera). Je tedy žádoucí, aby studenti již absolvovali kurzy Pedagogická psychologie II nebo Kognitivní psychologie (ta však není stanovena jako prerekvizita). Sám není podmínkou pro žádný další kurz. Pro náročnost přípravy se předpokládá velmi malý okruh posluchačů (průběžná četba textů v angličtině). Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (13.05.2009)
|