V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu. |
|
|
|
||
Cílem kurzu je seznámení studentů se základy diagnostiky dětí a mladistvých Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (11.05.2009)
|
|
||
Baštecká, B., Goldmann,P.: Základy klinické psychologie. Portál, Praha, 2001
Hort,V.-Hrdlička,M.-Kocourková,J.: Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha,Portál,2000
La Barre, F.: Jak mluví tělo.Neverbální chování v klinické praxi. Praha,Triton, 2001
Mezinárodní klasifikace nemocí 10.revize Praha, Psychiatr.centrum: Zprávy č.102,1992
Říčan,P.-Krejčířová,D. a kol.: Dětská klinická psychologie. 3.vydání Praha,Grada,1997
Říčan, P., Ženatý J.: K teorii a praxi projektivních metod. Psychodiagnostické testy, Bratislava,1988 Svoboda,M.(ed.),Krejčířová,D.,Vágnerová,M.: Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha, Portál, 2001 Vágnerová,M., Klégrová,J.: Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha, Karolinum, 2008
Manuály jednotlivých technik vydaných : Psychodiagnostika , Bratislava, Brno Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (11.05.2009)
|
|
||
Studenti jsou seznámeni s přehledem jednotlivých technik zaměřených ke komplexní či cílené diagnostice v klinické praxi s přihlédnutím k MKN 10. . Na počátku kurzu se studenti seznámí se strukturou diagnostiky dětí a mladistvých ?
Je důležité znát diference mezi charakteristikou :
Při diagnostice širokého spektra spadajícího do pásma dětí a mladistvých je nutné zvažovat specifičnost psychologického vyšetřování v závislosti na věku ? tedy :
Dále je nezbytné zvažovat další faktory : ? faktory vývoje, ? faktory kritéria ke kterému se diagnostika vztahuje, ? faktory volby diagnostických metod, testové baterie ? faktory na straně vyšetřujícího, tedy vliv osobnosti psychologa na diagnostiku.
Nedílnou součástí diagnostiky je přítomnost etických problémů a nutnost respektu základních etických principů diagnostické práce.
Další částí kurzu je praktické seznámení s dílčími postupy, nejužívanějšími metodami a technikami
Diagnostika se dále člení podle zjišťování jednotlivých dílčích oblastí :
Diagnostika schopností
( obecná pravidla diagnostiky inteligence, testy inteligence jako nejčastěji používané metody, hodnocení výsledků a jejich interpretace, problematika administrace testových metod a její variabilita )
( Vývojové škály sledující psychomotorický vývoj dětí : Gesell, Bayley, Terman a úpravy TM Wechslerovy testy a jejich modifikace WISC Ravenovy testy Amthauerův test struktury inteligence IST
Diagnostika paměťových schopností
Diagnostika pozornosti
Diagnostika školní zralosti
( fonologická percepce, vizuální percepce, grafomotorické schopnosti, dg řeči, hodnocení úkolového chování, hodnocení úrovně mentálních schopností, hodnocení sociálně adaptivního chování
Diagnostika školních dovedností
Projektivní techniky užívané v diagnostice dětí a mladistvých zaměřené i na interpersonální vazby a vztahy a emoční prožívání
Tyto techniky můžeme členit podle způsobu reakcí :
Podrobněji tedy :
Další diagnostika emočních stavů- dotazníky
Diagnostika specifických oblastí
V průběhu kurzu se studenti seznámí s diagnostikou a technikami nejčastěji u nás užívanými, zároveň budou zvažovány i limity jejich užití a jejich adekvátnost v diagnostickém procesu.
V seminární části kurzu si frekventanti zároveň prakticky ověří schopnost práce s administrací technik, jejich vyhodnocením i interpretací a vypracováním cíleného závěru zjištěných dat s návaznou možnou prognostickou složkou komplexní diagnostiky.
Během celého kurzu jsou zvýrazňovány i etické problémy týkající se především diagnostiky dětí a etika sdělování výsledků rodičům, zadavatelům diagnostického vyšetření.
Vzhledem ke komplexnosti problematiky je podmínkou zkoušky aktivní účast studenta na semináři. Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (11.05.2009)
|