V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu. |
Didaktika výtvarné výchovy 1 - ON2321002
|
|
|
||
Výtvarná výchova a její specifická nezastupitelná role v rozvoji osobnosti dítěte a mladého člověka, jejich psychických
dispozic.
Zavedení a proměny výtvarné výchovy (kreslení) do obecného vzdělávání v českých zemích a jejich příčiny. Současné
koncepce výtvarné výchovy ve všeobecném (základním
a středoškolském) a specifickém vzdělávání a výchově. Analyticko-komparační studie RVP.
Osobnost výtvarného pedagoga a osobnost žáka a studenta.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2009)
|
|
||
Cíle předmětu:
Poskytnout poučení o společensko- historických kontextech proměn názorů na vzdělávací potenciál dětského výtvarného projevu a jejich odrazu v koncepcích výtvarné výchovy. Podpořit kritický přístup studentů k minulým i současným koncepcím a paralelním programovým směrům.. Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.09.2009)
|
|
||
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Ped F, Praha 2005.
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy II. SPN, Praha 1982. MŠMT ČR: Rámcový vzdělávací program pro základní školy: Umění a kultura, Praha 2004. ROESELOVÁ, V.: Didaktika výtvarné výchovy V. UK Ped F, Praha 2001. ROESELOVÁ, V.: Námět ve výtvarné výchově. SARAH, Praha 1995. SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy II. Hodnota, osobnost, motivace. UK Ped F, Praha 1994 SLAVÍK, J.: Didaktika výtvarné výchovy III. UK Ped F, Praha 1990. Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2009)
|
|
||
Formy výuky studijního předmětu : přednáška, seminář Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2009)
|
|
||
Individuální prezentace na semináři didaktiky. Schopnost orientace v historii výtvarné výchovy ve všeobecném vzdělávání (test) a kritického pohledu na ně (úkoly pro diskusi v seminářích v průběhu semestru). Způsob ukončování studijního předmětu: zápočetPoslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.09.2009)
|
|
||
Klíčová slova:
dětský výtvarný projev, společensko-historický kontext, spontaneita, záměrný rozvoj, koncepce výtvarného vzdělávání, osobnosti, kritická reflexe, současná pojetí Sylabus: Teorie: Vědecký zájem o dětský výtvarný projev. Vývoj názorů na výchovný vliv umění. Důsledky pro výtvarnou pedagogiku a koncepce výtvarné výchovy jako součásti všeobecného vzdělávání. Významná historická období a osobnosti Praxe: Objevování a objasňování souvislostí minulých pojetí výtvarné výchovy a její současné teorie i praxe. Využití pro řešení a prevenci současných obtíží ve výtvarné výchově ( příklady). Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.09.2009)
|