PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu.
Didaktika výtvarné výchovy 1 - ON2321002
Anglický název: Didactics of art education 1
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011 do 2011
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 26 [hodiny]
Počet míst: 30 / 30 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: ON2321008, ON2321006
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Výtvarná výchova a její specifická nezastupitelná role v rozvoji osobnosti dítěte a mladého člověka, jejich psychických dispozic. Zavedení a proměny výtvarné výchovy (kreslení) do obecného vzdělávání v českých zemích a jejich příčiny. Současné koncepce výtvarné výchovy ve všeobecném (základním a středoškolském) a specifickém vzdělávání a výchově. Analyticko-komparační studie RVP. Osobnost výtvarného pedagoga a osobnost žáka a studenta.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2009)
Cíl předmětu -
Cíle předmětu:
Poskytnout poučení o společensko- historických kontextech proměn názorů na vzdělávací potenciál dětského výtvarného projevu a jejich odrazu v koncepcích výtvarné výchovy. Podpořit kritický přístup studentů k minulým i současným koncepcím a paralelním programovým směrům..

Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.09.2009)
Literatura -
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Ped F, Praha 2005.
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy II. SPN, Praha 1982.
MŠMT ČR: Rámcový vzdělávací program pro základní školy: Umění a kultura, Praha
2004.
ROESELOVÁ, V.: Didaktika výtvarné výchovy V. UK Ped F, Praha 2001.
ROESELOVÁ, V.: Námět ve výtvarné výchově. SARAH, Praha 1995.
SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy II. Hodnota, osobnost, motivace. UK Ped F,
Praha 1994
SLAVÍK, J.: Didaktika výtvarné výchovy III. UK Ped F, Praha 1990.

Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2009)
Metody výuky -

Formy výuky studijního předmětu : přednáška, seminář

Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2009)
Požadavky ke zkoušce -

Individuální prezentace na semináři didaktiky. Schopnost orientace v historii výtvarné výchovy ve všeobecném vzdělávání (test) a kritického pohledu na ně (úkoly pro diskusi v seminářích v průběhu semestru).

Způsob ukončování studijního předmětu: zápočet

Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.09.2009)
Sylabus -
Klíčová slova:
dětský výtvarný projev, společensko-historický kontext, spontaneita, záměrný rozvoj, koncepce výtvarného vzdělávání, osobnosti, kritická reflexe, současná pojetí

Sylabus:
Teorie: Vědecký zájem o dětský výtvarný projev. Vývoj názorů na výchovný vliv umění. Důsledky pro výtvarnou pedagogiku a koncepce výtvarné výchovy jako součásti všeobecného vzdělávání. Významná historická období a osobnosti

Praxe: Objevování a objasňování souvislostí minulých pojetí výtvarné výchovy a její současné teorie i praxe. Využití pro řešení a prevenci současných obtíží ve výtvarné výchově ( příklady).

Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.09.2009)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK