|
|
|
||
Předmět ICT kompetence učitele navazuje na předchozí výuku didakticky zaměřených předmětů studia informačních a komunikačních technologií, zvláště pak na příslušné tematické celky z Edukační technologie a Didaktika ICT 01, Didaktika ICT 02 a má úzký vztah s předmětem ICT ve vzdělávání.
Cílem předmětu je seznámit studenty s aktuálními trendy a tendencemi v oblasti ICT kompetencí, zejm. ICT kompetencí učitelů. Tematicky se předmět zaměřuje na terminologické konstrukty oblasti gramotností vztahujících se k informační výchově. Dalším tématem je zvyšující se požadavek na akcentaci pojmu kompetence, především z pohledu měnícího se paradigmatu a přechodu k učící se společnosti. Součástí předmětu je seznámení s národními styrategiemi podpory ICT kompetencí pedagogických pracovníků.
V souladu s převažující didakticko-metodickou orientací tohoto cyklu studia je cílem předmětu rozvinout schopnost studentů identifikovat a popsat požadované ICT kompetence učitelů, popsat, které dovednosti jsou pro práci učitelů v moderní společnosti aktuálně důležité a kooperovat s ICT koordinátorem na škole, který má problematiku rozvoje ICT kompetencí pedagogického sboru metodicky na starosti.
Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (20.09.2012)
|
|
||
& BRDIČKA, B. Role internetu ve vzdělávání. AISIS, Kladno 2003, ISBN 80-239-0106-0, http://it.pedf.cuni.cz/~bobr/role/. & Cisco Systems Inc.The Learning Society. 2010. Dostupné z WWW: http://www.cisco.com/web/about/citizenship/socio-economic/docs/LearningSociety_WhitePaper.pdf , resp. http://www.scio.cz/media/CISCO_Ucici_se_spolecnost.asp & FRÝZKOVÁ, M. Využití ICT ve výuce chemie v základních školách a nižších stupních víceletých gymnázií. Metodický portál: 18. 12. 2008. Dostupné z WWW: <http://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/2836/VYUZITI-ICT-VE-VYUCE-CHEMIE-V-ZAKLADNICH-SKOLACH-A-NIZSICH-STUPNICH-VICELETYCH-GYMNAZII.html> & Key Data on Education in Europe 2012. EURYDICE. Education, Audiovisual and Culture Executive Agency. 2012. & Key Data on Learning and Innovation through ICT at School in Europe 2011. EURYDICE. Education, Audiovisual and Culture Executive Agency. 2011. & Klíčové kompetence ve výuce na základní škole a na gymnáziu. 1. vydání. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, divize VÚP, 2011. 28 s. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2011/07/Klicove_kompetence.pdf>. & Klíčové kompetence v základním vzdělávání. 1. vydání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2007. 75 s. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2010/02/kkzv.pdf>. & Klíčové kompetence na gymnáziu. 1. vydání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2008. 129 s. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2010/02/KK_gy.pdf>. & NEUMAJER, O. ICT kompetence učitelů. Praha : Pedagogická fakulta UK, 2007. 167 stran. Dostupné z WWW: <http://ondrej.neumajer.cz/?item=ict-kompetence-ucitelu> & NEUMAJER, O. Standardy technologických dovedností pro žáky od ISTE. Metodický portál: Články. 10. 05. 2010]. Dostupný z WWW: <http://spomocnik.rvp.cz/clanek/10673/STANDARDY-TECHNOLOGICKYCH-DOVEDNOSTI-PRO-ZAKY-OD-ISTE.html> & Pojetí klíčových kompetencí v kurikulech vybraných zemí. Srovnávací analýza. 1. vydání. [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2011. 95 s. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2011/03/Pojeti_klicovych_kompetenci_v_kurikulech_vybranych_zemi__web.pdf> & PŘICHYSTALOVÁ, I. Zamyšlení nad kompetencemi v oblasti ICT. Metodický portál: Články. 22. 01. 2009. Dostupný z WWW: <http://clanky.rvp.cz/clanek/c/GO/2932/ZAMYSLENI-NAD-KOMPETENCEMI-V-OBLASTI-ICT.html> & RAMBOUSEK, V., HUSTOPECKÝ J., NEUMAJER, O., MUDRÁK, D. PROCHÁZKA, J., ŠTÍPEK, J. Výzkum informační výchovy na základních školách. Praha : Koniáš, 2007. 360 stran. ISBN 80-86948-10-2. & Metodický portál RVP.CZ http://www.rvp.cz/ & Česká škola http://www.ceskaskola.cz/ & Textové materiály a soubory předávané v průběhu semestru Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (20.09.2012)
|
|
||
Učící se společnost · Informační společnost, učící se společnost a důraz na celoživotní učení. · Vzdělávání v informační společnosti. · Role digitálních technologií ve vzdělávání. · Klíčové kompetence jako cílová kategorie vzdělávání. Gramotnosti a ICT kompetence · Aktuální tendence v oblasti ICT kompetencí. · Problematika hodnocení ICT kompetencí. · Různorodost postavení ICT kompetencí v kurikulu. · Gramotnosti zaměřené na informační výchovu (informační gramotnost, počítačová gramotnost, internetová gramotnost, ICT gramotnost, digitální gramotnost). ICT kompetence UČITELE · Modely rozvoje ICT kompetencí učitelů. · Trendy v oblasti modelů rozvoje ICT kompetencí v zahraničí. · Národní koncepce rozvoje (Státní informační politika ve vzdělávání, Koncepce rozvoje ICT ve vzdělávání v období 2009-13). · Šetření a zpětná vazba v oblasti využívání ICT učiteli a žáky (zejm. ČŠI). · Význam a role ICT koordinátora, studium k výkonu specializované činnosti ICT koordinátora na škole. · Další vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti ICT. Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (20.09.2012)
|