Studijní předmět Autorské systémy a prostředí je určen pro studenty navazujícího magisterského studijního oboru Učitelství VVP pro ZŠ a SŠ Informační a komunikační technologie ve studijním programu N 7504 Učitelství pro střední školy. Předmět je zařazen jako povinný do 3. semestru studia s dotací 1/1 hodiny týdně. Předmět je uzavřen zápočtem a zkouškou a je ohodnocen 3 kredity.
Poslední úprava: PROCHJ/PEDF.CUNI.CZ (20.09.2012)
Mission of the subject is to acquaint students with fundamental ways of creative use of computer technology in the work of teachers. The aim is to obtain a minimum practical experience with preparing of their own teaching materials on the computer, and also an overview about the quality and complexity using of available commercial and non-commercial educational applications. At the same time the content of the course is to become familiar with basic concept of using the system for creation of interface of document.
Poslední úprava: PROCHJ/PEDF.CUNI.CZ (03.12.2014)
Cíl předmětu
Posláním kurzu Autorské systémy a prostředí je seznámit studenty se základními způsoby tvůrčího využití počítačových technologií v práci učitele. Cílem předmětu je především rozšířit praktické zkušenosti studentů s přípravou vlastních výukových materiálů na počítači a v souvislosti s tím též přehled o náročnosti tvorby a kvalitě dostupných komerčních i nekomerčních výukových aplikací. Zároveň je obsahem předmětu základní seznámení s pojetím užití autorských systémů pro tvorbu samostatných digitálních výukových objektů.
Náplní kurzu je, kromě teoretické části, hlavně seznámení s dostupnými autorskými prostředky pro tvorbu výukových materiálů. Účastníci navážou na své dřívější zkušenosti se zpracováním textu a grafiky, tvorbou prezentací a vývojem aplikací v prostředí www i mimo něj a budou pomocí vhodných autorských nástrojů vytvářet normalizované výukové objekty, doplňkové moduly, i komplexní výukové aplikace s výstupem do prostředí www nebo jako samostatné počítačové programy určené pro fázi přípravy, průběhu či diagnostiky výuky.
Poslední úprava: PROCHJ/PEDF.CUNI.CZ (20.09.2012)
Literatura
ADOBE CREATIVE TEAM. Adobe Flash CS6 - Oficiální výukový kurz. Praha : Computer Press, 2012. EAN: 9788025132241
BRDIČKA, B. Učení s počítačem. Praha : PřF UK, 1996.
MACROMEDIA, ActionScript ve Flashi. Praha : Computer Press , 2002.
RAMBOUSEK,V. a kol. Práce s počítačem. Praha : Fortuna, 1997.
SLAVÍK, J., NOVÁK, J. Počítač jako pomocník učitele. Praha : Portál 1997.
ŠNAJDER,L., VINAŘ,J. Hypermédiá a hypermediálne autorské systémy v praxi a vo výučbe. In: MFIvŠ, 1996/97, č.1, s. 36 n.
HARTMAN, P. Flash - dynamické a interaktivní efekty. Praha : Grada,2006.
FOTR, J., SCHNEIDER, Z. Flash pro grafiky a webesignery. Praha : Computer Press, Praha, 2004.
Prokázání příslušné úrovně teoretických vědomostí při obhajobě zápočtové práce a související rozpravě z oblasti zaměření předmětu
Prokázání příslušných praktických dovedností při tvorbě jednoduchého výukového objektu dle zadání.
Poslední úprava: PROCHJ/PEDF.CUNI.CZ (20.09.2012)
Sylabus
MOŽNOSTI TVORBY MULTIMEDIÁLNÍCH APLIKACÍ • specifika jednotlivých přístupů ke tvorbě aplikací • přehled dostupných autorských systémů a vývojových platforem • srovnání jednotlivých systémů z hlediska dostupnosti, vybavenosti, zajištění interaktivity a síťové komunikace, zastoupení multimediálních prvků a dalších aspektů • on-line autorské nástroje a systémy, volně dostupné autorské nástroje • nástin možností spolupráce jednotlivých systémů
SPECIFIKA TVORBY VÝUKOVÝCH APLIKACÍ • aspekty výukových aplikací v návaznosti na jednotlivé fáze výuky • specifika výukových aplikací z hlediska didaktických funkcí • kritéria hodnocení výukových objektů a aplikací • normalizace výukových objektů
ADOBE FLASH JAKO VÝVOJOVÉ PROSTŘEDÍ • seznámení s prostředím a základy ovládání programu • příprava vektorové grafiky a import bitmap • dostupné možnosti animace v prostředí flash, jejich využití a specifika • implementace UI komponent a knihovny vestavěných multimédií • objektový přístup k návrhu aplikací, typy objektů a jejich použití • formy výstupu a exportu animací a aplikací
PROGRAMOVÁNÍ V PROSTŘEDÍ ADOBE FLASH • skriptovací jazyk ActionScript, specifika, syntaxe • použití jazyka pro tvorbu logiky běhu programu • využití objektového modelu jazyka, návrh a obsluha objektů • přebírání a předávání proměnných a objektů mezi platformami
TVORBA VLASTNÍHO VÝUKOVÉHO PROJEKTU • obecně definované fáze vývoje projektu • vývojové modely, srovnání, kritéria volby vhodného modelu • tvorba dokumentace a dalších doplňujících materiálů • normované balíčky digitálních výukových objektů a jejich součásti • vlastní realizace vlastního projektu
Poslední úprava: PROCHJ/PEDF.CUNI.CZ (20.09.2012)
Podmínky zakončení předmětu
Aktivní práce v seminářích, průběžné plnění úkolů zadávaných na seminářích
Vytvoření a obhájení kvalitní zápočtové práce z oblasti zaměření předmětu dle zadání (vlastní výukové aplikace). Není-li specifikováno v zadání jinak, požaduje se práce původní, vytvořená samostatně na základě v práci citované literatury a dalších informačních zdrojů.
Pozn.: Zápočet nemusí být udělen, jestliže úkoly nejsou zpracovávány průběžně.