Didaktika ICT 04 se zaměřuje na vysvětlení teoretických principů konstruktivismu a konstrukcionismu pro potřeby výuky předmětů zaměřených na ICT a počítačové technologie zařazených do školního vzdělávání. Objasňování těchto principů vychází z prací významných světových představitelů, především S. Paperta a jeho žáků a dalších zástupců logovské kultury. Hlavní pozornost je věnována metodickým přístupům k učebním aktivitám určených žákům ZŠ a SŠ s využitím vybraných programovacích jazyků (Karel, Logo, Imagine, Scratch aj.) a aplikování konstruktivistických přístupů ve výuce vybraných tématech školních předmětů zaměřených na ICT.
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
Cíl předmětu
Didaktika ICT 04 přispívá v návaznosti na pojetí didaktiky jako teorie umění učit k pochopení teoretických principů konstruktivismu a konstrukcionismu pro potřeby výuky předmětů zaměřených na ICT a počítačové technologie zařazených do školního vzdělávání. Objasňování těchto principů vychází z prací významných světových představitelů, především S. Paperta a jeho žáků a dalších zástupců logovské kultury. Hlavní pozornost je věnována didaktice učebních aktivit pro žáky s využitím vybraných programovacích jazyků (Karel, Logo, Imagine, Scratch aj.). Didaktika ICT 04 si klade za cíl pochopit hlouběji a umět aplikovat principy kontruktivismu a konstrukcionismu ve vybraných tématech školních předmětů zaměřených na ICT.
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
Literatura
Constructionist approaches to creative learning, thinking and education: Lessons for the 21st century. Proceeedings. Constructionims 2010. (Eds) J.E.Clayson, I. Kalaš. Library and Publishing Centre, Faculty of Mathematics, Physics and Informatics, Comenius University : Bratislava, 2010. BLAHO, A., KALAŠ, I. Imagine Logo. Učebnice programování pro děti. ComputerPress, 2006. BLAHO, A., KALAŠ, I. Tvorivá informatika. 1. zošit z programovania. SPN : Bratislava, 2005. BLAHO, A., KALAŠ, I. Comenius Logo: tvorivá informatika. 1. časť. GL Group : Bratislava, 1998. BLAHO, A., KALAŠ, I. Comenius Logo: tvorivá informatika. 2. časť. GL Group : Bratislava, 1998. HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola a matematika. Portál : Praha, 2001. HILLIS, W.D. Vzor v kameni. Jednoduché myšlenky, které řídí počítače. Academia : Praha, 2003. Informatics in Schools. Contributing to 21st Century Education. I. Kalaš, R.T. Mittermeir (Eds.). Springer, 2011. KALAŠ, I. a kol. Konštrukcionizmus. Od Piageta po školu v digitálnom veku. Hlavní referát přednesený na DIDINFO 2011. MIKOLAJOVÁ, K. Začíname programovať v prostredi Scratch - učebný materiál pre žiakov 5.-7. ročníka ZŠ. Sborník DIDINFO 2012. Banská Bystrica, 2012. MIKOLAJOVÁ, K. vytváranie hier v prostredí Scratch - cesta k programovaniu na II. stupni ZŠ. Sborník DIDINFO 2011. Banská Bystrica, 2011. PAPERT, S. Mindstorms: Children, Computers, And Powerful Ideas. 1980. SALANCI, Ľ. Tvorivá informatika. 1. zošit o obrázkoch. SPN : Bratislava, 2005. VARGA, M. BLAHO, A., ZIMANOVÁ Algoritmy s Logom. Informatika pre gymnáziá. Tematický zošit. SPN : Bratislava, 1999. Sborníky konferencí DIDINFO pořádané Fakultou prirodných vied, UMB Banská Bystrica.
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (29.09.2012)
Požadavky ke zkoušce
Požadavky ke zkoušce
Zkouška zaměřená na ověření vědomostí tematických okruhů a dovedností aplikovat teoretické poznatky při řešení pedagogických situací, v nichž se uplatňují konstruktivistické přístupy k výuce temat vzdělávací oblasti ICT
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (05.12.2012)
Sylabus
OBJASNĚNÍ POJMŮ KONSTRUKTIVISMUS. KONSTRUKCIONISMUS. LOGOVSKÁ KULTURA. PROGRAMOVACÍ JAZYKY KAREL, LOGO, IMAGINE, SCRATCH. • Seznámení se základy práce s programovacími jazyky Karel, Logo, Imagien, Scratch. • Návrh a analýza učebních aktivit s využitím těchto programovacích jazyků. KONSTRUKTIVISTICKÉ PŘÍSTUPY K VYBRANÝM TÉMATŮM VZDĚLÁVACÍ OBLASTI ICT NA ZŠ A SŠ. • Návrh učebních aktivit pro vybraná témata vzdělávací oblast ICT, jejichž metodické řešení je založeno na konstruktivistickém přístupu k učení žáků.
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
Podmínky zakončení předmětu
Podmínky k zápočtu:
Aktivní práce a úspěšné splnění všech úloh zadaných k řešení v prezenční výuce
Aktivní práce a splnění všech úloh zadaných v systému on-line podpory prezenšní výuky
Zpracování semestrální práce zaměřené na metodické zpracování vybraného tématu vzdělávací oblasti ICT, v němž se uplatní konstruktivistické přístupy k žákovu učení
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (05.12.2012)