Předmět se soustředí na klíčové pojmy (e-learning, LO, LOR, OER, otevřené vzdělávání, MOOC, aj.) a na didaktické aspekty a otázky využití ICT učitelem k vytvoření edukačního prostředí, v němž může učitel podpořit klíčové procesy probíhající ve školním vzdělávání a vytvořit optimální podmínky pro spolupráci a komunikaci mezi účastníky výuky, a to jak prostřednictvím lokální počítačové sítě, tak Internetu. Studenti učitelství se tak seznamují se základními metodickými postupy, jak si učitel, resp. žák pomocí počítače a počítačových sítí buduje a rozvíjí vlastní pracovní prostředí, v němž se žák může učit, plnit své úlohy, archivovat výsledky své práce, sdílet nástroje potřebné pro učení a v němž učitel může vyvíjet své přípravy na výuku, využívat podpůrné nástroje k realizaci a vyhodnocování své vlastní pedagogické práce a výsledky učební činností žáků. Předmět se zaměřuje na virtuální vzdělávací kolaborativní prostředí, technologickou podporu pro distribuci vzdělávacího obsahu, pedagogickou komunikaci, kolaboraci mezi účastníky výuky, sdílení prostředků a zpětnou vazbu, pracovní prostředí učitele a žáka, využití technologií pro monitorování, dokumentaci a archivaci průběhu a výsledků výuky a evaluaci výukového software a informačních zdrojů pro potřeby vzdělávání.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.05.2019)
The course focuses on fundamental concepts (e-learning, LO, LOR, OER, open education, MOOC, etc.) and on didactic (pedagogical) aspects and questions of ICT applications for educational environment arrangement, for key process support running in school education and for optimal conditions arrangement for collaboration and communication in comupter networks among all actors participated in education. The Student teachers familiarise with main methods and procedures, how teachers or learners can arrange and develop his/her own working space using computers and computer networks whereof learners can learn, organise activities, save and archive outcomes of his/her works, share tools and knowledge or whereof teachers can develop his/her teaching plans, use available instructional tools, aids for assessments and control methods.
The course is dedicated to virtual educational collaborative environments, technology support for learning content distribution, pedagogical communication, collaboration among all actors of education, sharing of tools and feedback, learner/teacher working space, for monitoring and archiving learning and instructional processes, etc.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.05.2019)
Literatura -
DOUGIAMAS, M. A Journey into Constructivism [on-line]. [cit. 2.11.2009]. Dostupné na: http://dougiamas.com/writing/constructivism.html
ČERNOCHOVÁ, M., JEŘÁBEK, J. Moodle a jeho využití ve školním prostředí. Studijní materiály pro kurz KD3. Projekt ESF ICT. PedF UK, 2011.
ČERNOCHOVÁ, M., VAŇKOVÁ, P. KD8 E-learning ve školní praxi. Studijní materiály pro kurz KD3. Projekt ESF ICT. Projekt ESF ICT. PedF UK, 2011.
From Books to MOOCs? Emerging Models of Learning and Teaching in Higher Education. (Eds.) E. De Corte, L. Engwall, U. Teichler. Wenner-Gren International Series. Vol. 88. Stockholm, 2015.
VÁŇOVÁ,T., VÁŇOVÁ,A. Moodle v síti. PragoData Consulting : Brno, 2009.
SAK,P., MAREŠ,J., NOVÁ,H., RICHTER,V., SAKOVÁ,K., SKALKOVÁ,J. Člověk v informační společnosti. Vzdělávání a život v komputerizovaném světě. Praha : Portál, 2007.
Open Educational Practices and Resources. Eds. Guntram Geser. OLCOS Roadmap, 2012. ISBN 3-902448-08-3.
WWW: moodle.org
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (25.09.2016)
DOUGIAMAS, M. A Journey into Constructivism [on-line]. [cit. 2.11.2009]. Dostupné na: http://dougiamas.com/writing/constructivism.html
ČERNOCHOVÁ, M., JEŘÁBEK, J. Moodle a jeho využití ve školním prostředí. Studijní materiály pro kurz KD3. Projekt ESF ICT. PedF UK, 2011.
ČERNOCHOVÁ, M., VAŇKOVÁ, P. KD8 E-learning ve školní praxi. Studijní materiály pro kurz KD3. Projekt ESF ICT. Projekt ESF ICT. PedF UK, 2011.
From Books to MOOCs? Emerging Models of Learning and Teaching in Higher Education. (Eds.) E. De Corte, L. Engwall, U. Teichler. Wenner-Gren International Series. Vol. 88. Stockholm, 2015.
VÁŇOVÁ,T., VÁŇOVÁ,A. Moodle v síti. PragoData Consulting : Brno, 2009.
SAK,P., MAREŠ,J., NOVÁ,H., RICHTER,V., SAKOVÁ,K., SKALKOVÁ,J. Člověk v informační společnosti. Vzdělávání a život v komputerizovaném světě. Praha : Portál, 2007.
Open Educational Practices and Resources. Eds. Guntram Geser. OLCOS Roadmap, 2012. ISBN 3-902448-08-3.
WWW: moodle.org
Copyrights: DOWNES, S. Copyrights Ethics and Theft. http://www.downes.ca/cgi-bin/page.cgi?post=65
Ontologies for Education O4E http://o4e.iiscs.wssu.edu/xwiki/bin/view/Blog/About Dicheva,D., Sosnovsky,S., Gavrilova,T., Brusilovsky,P. Ontological Web Portal for Educational Ontologies. http://www.win.tue.nl/SW-EL/2005/swel05-aied05/proceedings/4-Dicheva-final-full.pdf
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.05.2019)
Požadavky ke zkoušce
1) Znalosti z probíraných témat problematiky E-learning ve školní praxi.
2) Návrh scénáře a vytvoření vlastního moodle kurzu, obhajoba návrhu a použití kurzu.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.05.2019)
Sylabus -
1. POJMY E-LEARNING, E+LEARNING, VIRTUÁLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROSTŘEDÍ, DIGITÁLNÍ PRACOVNÍ PROSTŘEDÍ UČITELE A ŽÁKA 2. PROCESY, které mohou být zajištěny při elearningu pomocí ICT 3. PROCESY: Distribuce vzdělávacího obsahu 4. PROCESY: Komunikace 5. PROCESY: Interakce A ZPĚTNÁ VAZBA 6. VÝUKOVÉ OBJEKTY (LEARNING OBJECTS), JEJICH EVALUACE A ÚLOŽIŠTĚ 7. NĚKTERÉ PŘÍKLADY ELEARNINGOVÝCH PLATFOREM A SYSTÉMŮ 8. NĚKTERÉ PŘÍKLADY VYUŽITÍ A NABÍDEK ELEARNINGU PRO VZDĚLÁVÁNÍ NA ZŠ a SŠ v ČR 9. AUTORSKÁ PRÁVA, LICENCE PRO TVORBU A POUŽÍVÁNÍ DIGITÁLNÍCH VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ A ZDROJŮ 10. DESIGN E-LEARNINGOVÝCH KURZŮ 11. NÁVRH VLASTNÍHO KURZU
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.05.2019)
1. BASIC CONCEPTS (E-LEARNING, E+LEARNING, VIRTUAL EDUCATIONAL ENVIRONMENT, TEACHER/LEARNER DIGITAL WORKING SPACE
2. KEY EDUCATIONAL PROCESSES IN ELEARNING
3. PROCESS OF EDUCATIONAL CONTENT DISTRUBUTION SUPPORTED BY ICT
4. COMMUNICATION PROCESS SUPPORTED BY ICT
5. PROCESS OF INTERACTION AND FEEDBACK SUPPORTED BY ICT
6. LEARNING OBJECTS, THEIR EVALUATION AND REPOSITORIES
7. SOME EXAMPLES OF ELEARNING PLATFORMS AND SYSTEMS
8. SOME EXAMPLES OF APPLICATION OF ELAERNING FOR EDUCATION IN BASIC AND SECONDARY SCHOOLS
9. COPYRIGHTS AND LICENCES FOR DEVELOPMENT AND SHARING DIGITAL LEARNING MATERIALS AND RESOURCES
10. E-LEARNING COURSE DESIGN
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (27.11.2009)
Podmínky zakončení předmětu
Požadavky k zápočtu:
aktivní účast na seminářích
splnění úloh v on-line podpoře výuky
splnění úkolů zadaných na seminářích (tvorba slovníku, projekt, videokonference)
vypracování Moodle kurzu na vybrané téma v odpovídající kvalitě
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.05.2019)