Studijní předmět se zabývá otázkami souvisejícími s přípravou, realizací a evaluací výuky předmětů technické a informační povahy. Předmět se zaměřuje na didaktické pojetí vybraných témat z oblasti technické výchovy a oblasti informačních a komunikačních technologií vymezených v rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání, na didaktické pojetí výuky elektrotechniky a využití výpočetní techniky na středních odborných školách, na základy tvorby školního vzdělávacího programu pro oblast technické a informační výchovy, na projektování výuky v návaznosti na školní vzdělávací program, na přípravu učitele na vyučovací jednotku tématu z oblasti technické a informační výchovy a na hodnocení výuky a sebereflexi učitele technické a informační výchovy.
Poslední úprava: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (24.09.2013)
The subject deals with issues related to the preparation, implementation and evaluation of technical training courses and information in nature. The course focuses on didactic concept of selected topics in the field of technical education and information and communication technologies specified in the framework tuition programme for basic education. It focuses on the didactic approach to teaching electrical engineering and the use of computer technology in secondary vocational schools, the basic creation of school education programme for technical education and information. It focuses on teaching design in relation to school educational programme. It concentrate on teachers preparation for teaching unit on the field of technical education and information and the evaluation of teaching and teacher self-reflection of technical education and information.
Poslední úprava: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (24.09.2013)
Literatura
- ČADÍLEK, M. Didaktika odborného výcviku technických oborů. Brno : Masarykova univerzita, 1993. - ČERNOCHOVÁ, M., KOMRSKA, T., NOVÁK, J. Využití počítače při vyučování. Náměty pro práci dětí s počítačem. Praha : Portál, 1998. - FRIEDMANN, Z. Didaktika technické výchovy. Brno : Masarykova univerzita. 2001. - FRIEDMANN, Z. Technické předměty na základní škole : příručka pro učitele. Brno : Masarykova univerzita, 1997. - KALHOUS,Z., OBST,O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. - MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál, 1998. - MOŠNA, F. aj. Didaktika technické výchovy. Praha : Univerzita Karlova, 1992. - OURODA, S. Oborová didaktika. Brno : MZLU, 2000. - PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996. - SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha : Portál, 1997. - ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno : MU, 1998. - ŠVEC, V., FILOVÁ, H., ŠIMONÍK, O. Praktikum didaktických dovedností. Brno : MU, 2003. - Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP, 2004. - Učebnice pro ZŠ a SŠ pro výuku předmětů z oblasti technické a informační výchovy.
Poslední úprava: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (24.09.2013)
Sylabus -
- podmínky vyučování a osvojování dovedností v technicky zaměřených předmětech; - tvořivost v technicky zaměřených předmětech a v informační výchově; - komunikace v technickém vyučování a v informační výchově; - problematika výuky technických materiálů; - problematika výuky elektrotechniky; - metodická doporučení k výuce vybraných tematických celku informační výchovy a technické výchovy; - metodická a materiální příprava učitele na vyučování; - hodnocení výsledků práce žáků a zpětná vazba.
Poslední úprava: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (24.09.2013)
- Conditions of teaching and learning skills in technically-oriented subjects; - Creativity in technically-oriented articles and information education; - Communication in technical education and information education; - The issue of technical training materials; - The issue of teaching electrical engineering; - Methodological recommendations for teaching of selected thematic units of information education and technical training; - Methodological and material preparation of teachers for teaching; - Evaluating of the results of pupils' work and feedback.
Poslední úprava: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (24.09.2013)
Podmínky zakončení předmětu
Aktivní účast ve výuce (výstupy, rozbor výstupů).
Předložení a úspěšné obhájení metodického zpracování zadaného tématu z oblasti vybraných tematických celků.
Zpracování dokumentace pro zadané téma.
Poslední úprava: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (03.12.2014)