|
|
|
||
Hlavním posláním studijního předmětu je poskytnout studentům teoretické základy nezbytné pro zvládnutí řešení metodických otázek integrace počítačových technologií do výuky na základní a střední škole. Důraz je kladen na tří různé role ICT ve školním vzdělávání: ICT jako předmětu vzdělávání, ICT jako nástroje pro řešení úloh v různých oborech, ICT jako klíčový prvek pracovního prostředí učitele/žáka. Pozornost se soustřeďuje na didakticko-metodické otázky vyučování ICT předmětů na ZŠ a SŠ přispívajících k utváření a rozvíjení dovedností a znalostí z oblasti ICT pro život v informační společnosti, ke kreativní činnosti žáků i k hlubšímu pochopení principu a využití počítačových technologií k řešení problémů a k učení. Východiskem je koncept informační výchovy a jejích základních komponent. Pozornost je věnována analýze učebnic a metodickým otázkám výuky programování na ZŠ a SŠ, konkrétně s využitím Imagine.
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (04.12.2009)
|
|
||
BRANDSFORD, J.D., BROWN, A.L. COCKING, R.R. How People learn? National Academy Council, 1999. http://newton.nap.edu/html/howpeople1/ BRDIČKA, B. Role Internetu ve vzdělávání. Studijní materiál pro učitele snažící se uplatnit moderní technologie ve výuce. AISIS : Kladno, 2004. ISBN 80-239-0106-0. ČERNOCHOVÁ, M., KOMRSKA, T., NOVÁK, J. Využití počítače při vyučování. Náměty pro práci dětí s počítačem. Praha : Portál, 1998. DOCKTERMAN, D., A. Great Teaching in the One Computer Classroom. Tom Snyder Productions, 1990. KALAŠ, I. Digitálne technológie a vízie moderného vzdelávania. In Sborník DIDINFO2006. Informatika na slovenských školách. Vývoj a perspektívy. UMB : Banská Bystrica, 2006. KALHOUS,Z., OBST,O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál, 1998. MOYER,P.S. BOLYARD,J.J., SPIKELL,M.A. What Are Virtual Manipulatives? In Teaching Children Mathematics. 2002. PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998 PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Věda o edukačních procesech. Praha : Portál, 1997. RAMBOUSEK, V. a kol. Práce s počítačem. Praktické činnosti. Praha : Fortuna, 2003. 1. a 2. díl. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP, 2004. ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno : MU, 1998. ŠVEC, V., FILOVÁ, H., ŽIMONÍK, O. Praktikum didaktických dovedností. Brno : MU, 2003. Sborníky seminářů a konferencí POŠKOLE.
Portály: INFOVEK. http://www.infovek.sk/ TELMAE. http://telmae.eu Učitelský spomocník. http://it.pedf.cuni.cz/ WWW4teachers. http://www.4teachers.org/ http://rvp.vup.cz http://infovek.sk Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (05.12.2009)
|
|
||
1. Úvod do didaktiky informační výchovy. Vymezení pojmu "informační výchova". Postavení informační výchovy ve vzdělávání na ZŠ a SŠ v ČR. RVP, ŠVP. Tvorba školního vzdělávacího programu pro vzdělávací oblast ICT jako součást didaktické transformace 2. Vyučovací zásady a metody pro realizaci cílů informační výchovy 3. Metodika vybraných úloh z informační výchovy ve škole. 4. Analýza učebnic a dalších výukových a studijních zdrojů pro potřeby informační výchovy. 5. Vybrané otázky metodiky úvodu do programování v Imagine. Přístupy k utváření a rozvíjení informačního a algoritmického myšlení žáků, k rozvíjení jejich kompetence pro manipulaci se strukturami. 6. Metodika a výsledky vybraných výzkumů v ČR a v zahraničí zabývajících se otázkami edukačního přínosu ICT ve vzdělávání. 7. Bezpečnost a hygiena práce v předmětech zaměřených na informační výchovu a vzdělávací oblast ICT. Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (24.01.2010)
|