Pedagogická praxe 01 je pro studenty první příležitostí vyzkoušet si své pedagogické dovednosti přímo ve školní výuce v předmětech zaměřených na ICT. Pedagogická praxe probíhá na vybraných základních školách. Studenti navštěvují vzorové hodiny svých vedoucích a absolvují vlastní výstupy. Studenti se učí vytvářet přípravy na hodinu, navrhovat, realizovat, řešit a vyhodnocovat pedagogické situace ve výuce ICT předmětů. Pozornost je věnována především realizační fázi a reflektivní fázi. Během praxe se zapojují nejen do vyučování, ale i do dalších akcí a programů školy, aby získali zkušenosti s řešením reálných problémů ve školním prostředí a poznali profesi učitele v různých situacích a podmínkách. Studenty mají během pedagogické praxe na starosti supervisoři (mentor - fakultní učitel, tutor - oborový didaktik).
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (27.11.2009)
Teaching practice 01 is for student teachers the first occasion to examine and approve their pedagogical skills in school practice in subjects focused on ICT/Information Education/Informatics. It is accomplished in basic and secondary schools. Student teachers participate in exeplary lessons given by experienced teachers and do their first teaching with pupils. They learn to design and develop teaching plans, to carry out and evaluate pedagogical situation in ICT education. The attention is given firts of all to realisation and reflective phases. Within their teaching practice the student teachers are involved not only in teaching, but also in another school enterprises, actions and programms to gain new experiences how to solve real problems in school environment and to meet teacher profession in various situations and conditions. The student teachers follow advices and recommendation of a team of supervisors (mentor, tutor).
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (27.11.2009)
Literatura -
BENDL, S., KUCHARSKÁ, A. (ed.) a kol. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie. UK v Praze, Pedagogická fakulta : Praha, 2008.
ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno : Masarykova univerzita v Brně, Pedagogická fakulta, 1998. Sv. 70.
JANÍK, T. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Brno : Paido, 2009.
JANÍK, T. Možnosti rozvíjení didaktických znalostí u budoucích učitelů. Brno : Paido, 2009.
Osnovy a učebnice oborového předmětu pro základní a střední školy.
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (27.11.2009)
BENDL, S., KUCHARSKÁ, A. (ed.) a kol. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie. UK v Praze, Pedagogická fakulta : Praha, 2008.
ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Masarykova univerzita v Brně, Pedagogická fakulta : Brno, 1998. Sv. 70.
JANÍK, T. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Paido : Brno, 2009.
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (27.11.2009)
Sylabus -
1. Seznámení s koncepcí a organizací pedagogické praxe
2. Výběr školy. Zápis na praxi. Administrativní záležitosti související se zajištěním praxe.
3. Pedagogická praxe na škole. On-line podpora. Hospitace.
4. Vyhodnocení praxe.
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (24.01.2010)
1. Introduction into the concept, aims and organisational scheme of the Teaching Practice
2. A choice of the schools. Administrative agenda related to teaching practice
3. Teaching practice in schools. On-line support. Monitoring in schools.
4. Assessment and evalulation of teaching practice and outcomes.
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (24.01.2010)
Podmínky zakončení předmětu
požadavky k zápočtu
- včasné nahlášení / výběr školy pro konání praxe a předání následujících podkladů k praxi garantovi praxe:
název a adresa školy
typ a stupeň školy
vyučovaný předmět
fakultní učitel
kontakt na školu a fakultního učitele
- zápis předmětu Pedagogická praxe v SISu (do ukončení zápisu na daný semestr)
- kontrola zápisu do Moodle kurzu Pedagogická praxe (po obdržení pozvánky do kurzu e-mailem od garanta praxe)
- nahlášení rozvrhu praxe v Moodlu (nejpozději při nástupu na praxi, ideálně s jistým předstihem) a jeho případných mimořádných změn (co nejdříve při mimořádnosti)
- odevzdání materiálů pro vyhodnocení praxe
vytištěné a fakultním učitelem vyplněné dohody o provedení práce
elektronicky zpracované a do Moodlu odevzdané přípravy na všechny odučené hodiny (nejméně jedna příprava prostřednictvím formuláře KITTV, který je k dispozici v Moodlu)
vyplněné a fakultním učitelem potvrzené denní záznamy studenta (vytištěné nebo nascanované a zaslané e-mailem garantovi praxe)
studentem a fakultním učitelem vyplněné el. dotazníky hodnocení praxe v Moodlu
Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (04.12.2014)