Cílem předmětu je seznámit studenty s přístupem k realizaci diplomových prací, se základy odborné a vědecké práce, používání výzkumných metod, a se základy matematického a statistického zpracování dat v oblasti pedagogiky. V oblasti vědecké práce, výzkumu a statistického zpracování dat je předmět orientován do oblasti pedagogiky, resp. na problematiku školství. Posláním předmětu je vybavit studenta příslušnými kompetencemi pro vědeckou práci, resp. vědecký přístup k řešení problémů a otázek, s nimiž se setká ve své budoucí praxi, v rámci budoucí vědecké práce či při řešení diplomového úkolu.
Poslední úprava: STIPEK/PEDF.CUNI.CZ (21.01.2010)
The aim of this course is to acquaint students with access to the processing of thesis and with the basics of professional and scientific work, with the use of research methods and basic mathematical and statistical processing of data in education.
Poslední úprava: PROCHJ/PEDF.CUNI.CZ (03.12.2009)
Literatura
ANDĚL, J. Statistické metody. Praha : Matfyzpress, 1993.
BUDÍKOVÁ, M. MIKOLÁŠ, S., OSECKÝ, P. Teorie pravděpodobnosti a matematická statistika. Brno : Masarykova univerzita, 1998.
ČSN ISO 690 Dokumentace. Bibliografické citace. Obsah, forma a struktura. Praha : Český normalizační institut, 1996.
GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno : Paido, 1995.
HANÁČEK, P. a kol. Jak publikovat na počítači. Praha : Science, 1996.
HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha : Karolinum, 1997.
HOLOUŠKOVÁ, D., KROBOTOVÁ, M. a kol. Jak psát diplomové a závěrečné práce. Olomouc : Univerzita Palackého, 1995.
CHRÁSKA, M. Metody pedagogické diagnostiky. Olomouc: Pedagogická fakulta UP, 1988.
CHRÁSKA, M. Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc: Pedagogická fakulta UP, 1993.
KAPOUNOVÁ, J. Formální úprava diplomové práce. Ostrava : Ostravská universita, Pedagogická fakulta, 1998.
MACHEK, J., LIKEŠ, J. Teorie pravděpodobnosti. Praha : SNTL, 1988.
PRŮCHA, J. Pedagogická evaluace: Hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Brno: CDVU 1996.
ŘEHÁK, J., ŘEHÁKOVÁ, B. Analýza kategorizovaných dat v sociologii. Praha : Academia, 1986.
STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice : Albert, 1999.
ŠKALOUDOVÁ, A. Statistika v pedagogickém a psychologickém výzkumu. Praha : PedF UK, 1998.
WONNACOT, T. H., WONNACOT, R. J. Statistika pro obchod a hospodářství. Praha : Victoria Publishing, 1993.
Poslední úprava: PROCHJ/PEDF.CUNI.CZ (29.11.2009)
Sylabus -
- Empirický výzkum a jeho etapy - Základy statistiky - Analýza kategoriálních dat - Základy počtu pravděpodobnosti - Statistické usuzování - Analýza závislostí - Grafické a číselné charakteristiky dat
Poslední úprava: Štípek Jiří, PhDr., Ph.D. (05.02.2018)
The course provides a practical foundation needed for scientific work within the analytic method and mathematical-statistical processing of data, including the use of statistical programs for data processing. Attention is also paid to qualitative analysis and grounded theory.
The subject includes topics:
data collection, data processing
operacionalizace and quantification,
monitoring results and their processing
interpretation of results,
hypotheses and their testing,
probability models.
The subject is also a propedeutics for subject Edumetrics
Poslední úprava: PROCHJ/PEDF.CUNI.CZ (03.12.2009)
Podmínky zakončení předmětu
KLASIFIKOVANÝ ZÁPOČET
Klasifikace bude udělena na základě vypracování úloh závěrečného zadání, které bude realizováno prezenční formou v předem vypsaných termínech v SIS. Závěrečné zadání, které studující obdrží, bude obsahovat 2 - 4 jednodušší úlohy a úkolem studujícího bude vypracovat jejich řešení ve stanoveném časovém limitu.
Poslední úprava: Štípek Jiří, PhDr., Ph.D. (05.02.2018)