Didakticky orientovaný předmět je zaměřen na problematiku využití ICT v učení žáků. Klíčovým pojmem pro témata kurzu je pojem učení a možnosti využití ICT pro učení žáků. Společně se studenty aw pokusíme dospět k některým závěrům, které by mohly najít uplatnění ve vzdělávací praxi na školách v předmětech zaměřených na ICT, v informační, resp. informatické výchově jako takové.
Podtitulem kurzu jsou metodické přístupy k VIZUALIZACI INFORMACÍ.
Dílčími podtématy bude problematika
1. vizualizace dat, vizuální gramotnost, vizuální kultura, interpretace a čtení vizuálních dat
2. zpracování velkého množství dat
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (28.02.2017)
The course is focused on the fundamental phases of teaching of ICT subjects and Information Education (planning, design, teaching, evaluation, monitoring). Its main aim is to train student teachers for their teaching practice in schools, to develop their professional competences and skills needed and particular for planning and design of topics and pupils activities in IT subjects and Information Education (to choose a topic acceptable for education, to organise teaching and learning processes, to choose appropriate study materials, resources and SW and HW, teaching methods, to arrange pupil´s activities, etc.).
The main attention is given to particular examples from teaching practice in schools of ICT subjects and Information Education at basic and secondary schools. The analysis of good examples from schools will motivate student teachers to creative approach to teaching of ICT sujects. A big attention will be given to constructivist approach to teaching respecting pupil´s learning styles.
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (26.11.2009)
Literatura -
BRDIČKA, B. Role Internetu ve vzdělávání. Studijní materiál pro učitele snažící se uplatnit moderní technologie ve výuce. AISIS : Kladno, 2004. ISBN 80-239-0106-0. COLLIS,B., MOONEN,J. An on-going journey:Technology as a learning workbench. University of Twente, Enschede, The Netherlands, 2005. Available http://www.BettyCollisJefMoonen.nl, http://www.bettycollisjefmoonen.nl/Book-Learning-Workbench-V2.pdf ČERNOCHOVÁ, M., KOMRSKA, T., NOVÁK, J. Využití počítače při vyučování. Náměty pro práci dětí s počítačem. Praha : Portál, 1998. FREEDMAN,T. Computers in classrooms. http://terry-freedman.org.uk/artman/publish/article_1490.php#discreteICT International Handbook of Information Technology in Primary and Secondary Education. Part One. Editors J. Voogt, G.Knezek. Springer, 2008. Dostupné na http://edusummit.nl/attachments/2000233/IT_in_Primary_and_Secondary_Education_-intro_-_Voogt_-_Knezek.pdf KALHOUS,Z., OBST,O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál, 1998. PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998 PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP, 2006. Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání. Praha : VÚP, 2006. OBLINGER,J., OBLINGER,D. Eds. Educating the Net Generation. EDUCASE Publishers, Boulder, CO, 2005. Dostupné na: http://www.educause.edu/educatingthenetgen SAK,P., MAREŠ,J., NOVÁ,H., RICHTER,V., SAKOVÁ,K., SKALKOVÁ,J. Člověk v informační společnosti. Vzdělávání a život v komputerizovaném světě. Praha " Portál, 2007. Sborníky seminářů a konferencí POŠKOLE. Sborníky konferencí DIDINFO. Sborníky konferencí EUROLOGO.
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (24.09.2011)
COLLIS,B., MOONEN,J. An on-going journey:Technology as a learning workbench. University of Twente, Enschede, The Netherlands, 2005. Available http://www.BettyCollisJefMoonen.nl, http://www.bettycollisjefmoonen.nl/Book-Learning-Workbench-V2.pdf FREEDMAN,T. Computers in classrooms. http://terry-freedman.org.uk/artman/publish/article_1490.php#discreteICT International Handbook of Information Technology in Primary and Secondary Education. Part One. Editors J. Voogt, G.Knezek. Springer, 2008. Dostupné na http://edusummit.nl/attachments/2000233/IT_in_Primary_and_Secondary_Education_-intro_-_Voogt_-_Knezek.pdf OBLINGER,J., OBLINGER,D. Eds. Educating the Net Generation. EDUCASE Publishers, Boulder, CO, 2005. Dostupné na: http://www.educause.edu/educatingthenetgen POŠKOLE. Proceedings. DIDINFO. Proceedings. EUROLOGO. Proceedings.
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (24.09.2011)
Sylabus -
1. Jak zařadit informační a komunikační technologie do školního kurikula?
2. Implementace ICT do školního vzdělávání podle počtu počítačů.
3. Implementace ICT do školního vzdělávání podle vyučovacích předmětů.
4. Implementace ICT do školního vzdělávání podle činností a učebních aktivit žáků.
5. Implementace ICT do školního vzdělávání podle softwarů a podle technologií. Klasifikace SW.
6. Využití ICT v procesu učení žáka.
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (26.11.2009)
1. How to integrate ICT into school curriculum?
2. Implementation of ICT into school curriculum according to a number of computers in classroom.
3. Implementation of ICT into school curriculum according to school subjects.
4. Implementation of ICT into school curriculum according to pupil´s activities.
5. Implementation of ICT into school curriculum according to SW and technologies. SW typology and taxonomy.
6. ICT applications in pupil´s learning process.
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (26.11.2009)
Podmínky zakončení předmětu -
Požadavky k zápočtu:
1. aktivní účast na seminářích (splnění požadovaných úkolů)
2. zpracování videoměření (výběr problému, videozáznam a jeho zpracování, projektová dokumentace včetně interpretace získaných a zpracovaných výsledků)
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (03.12.2014)
Credit requirement:
1. Active work and participation in seminars (accomplishment required tasks)
2. Video measurement processing (selection and defining problem, video recording and processing, project documentation including interpretation of obtained results)
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (03.12.2014)