Studijní předmět Didaktika technické a informační výchovy 01 vede studenty v návaznosti na didaktiku jako teorii výchovného vyučování a v návaznosti na předmět Edukační technologie k pochopení teoretických základů a k snazší orientaci v předmětu. Hlavním posláním předmětu Didaktika technické a informační výchovy 01 je seznamovat a soustřeďovat pozornost studentů na zákonitosti vzdělávání a vyučování povinných a volitelných předmětů na ZŠ a SŠ technické a informační povahy. Studijní předmět klade důraz na systémové chápání výuky, vysvětluje aplikační a integrační pojetí technické a informační výchovy. Didaktika technické a informační výchovy 01 seznamuje studenty s významem, vznikem a úkoly předmětu, vede k pochopení vývojových tendencí, seznamuje se základními otázkami cílů, úkolů, zabývá se obsahem a prostředky vyučování a vzdělávání, vyučovacími principy, metodami, organizačními formami a prostředky vhodnými pro předměty povahy technické a předměty informačních technologií.
Poslední úprava: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (22.01.2011)
Didactic courses of technical education and information 01 lead students to understand the theoretical foundations and easier orientation in the subject in relation to didactics as a theory of educational classes and following the educational technology course. The main aim of the of the course is to focus student´s attention and familiarize learning and teaching patterns of compulsory and optional technical subjects at the elementary and secondary schools. Study course emphasizes the understanding of the teaching system, explains the application and integration of technical and information education. Didactics of Technical education and Information 01 acquaints students with the meaning, origin and tasks of course, leads to the understanding of trends, introduces basic issues objectives and tasks, addresses the content and means of teaching and learning, teaching principles, methods, organizational forms and resources suitable for of technical subjects and subjects of information technology.
Poslední úprava: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (22.01.2011)
Literatura
FRIEDMANN, Z. Didaktika technické výchovy. Brno : Masarykova univerzita, 2001.
MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno : Masarykova univerzita, 2003.
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003.
MOŠNA, F. aj. Didaktika základů techniky I. Praha : SPN, 1990.
MOŠNA, F. aj. Didaktika základů techniky 2. díl. Praha : Univerzita Karlova, 1991.
MOŠNA, F. aj. Didaktika technické výchovy. Praha : Univerzita Karlova, 1992.
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996.
SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha : Portál, 1997.
SKALKOVÁ, J. Obecná pedagogika. Praha : ISV nakladatelství, 1999.
Vzdělávací program Základní škola. Praha : Fortuna, 1996.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP, 2005.
Poslední úprava: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (22.01.2011)
Požadavky ke zkoušce
Ústní zkouška je zaměřena na ověření vědomostí a znalostí tematických okruhů uvedených v programu výuky ON 2319751 Didaktika technické a informační výchovy 01.
Poslední úprava: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (05.12.2014)
Sylabus -
předmět a úkoly didaktiky technické a informační výchovy, její pojetí z pohledu vyučovacího procesu a jeho nositelů, činitelé ovlivňující vyučovací proces, technické vzdělávání jako součást všeobecného vzdělávání, technická a informační výchova v systému výchovy;
cíle výchovně vzdělávacího procesu - funkce cíle, význam vlastností výukových cílů pro vyučovací proces a učební činnost žáků, vymezování cílů v oblasti kognitivní, afektivní a psychomotorické, cíle vyučování učiva vyučovacího předmětu;
nemateriální a materiální prostředky, uvedení nemateriálních prostředků, představení prostředků materiálních, faktory ovlivňující volbu prostředků, faktory vnější, faktory vnitřní;
vyučovací metody technicky zaměřených předmětů - vymezení pojmu vyučovací metody, vztah vyučovací metody k cílům a obsahu vyučování, vztah vyučovací metody k vyučovacím zásadám;
třídění vyučovacích metod - soustava základních vyučovacích metod podle uplatnění v jednotlivých fázích vyučovacího procesu;
didaktické principy a zásady výchovně vzdělávací práce v technicky zaměřených předmětech - didaktické principy, ovlivňování didaktických principů sociálně psychologickými problémy vyučovacího procesu, didaktické zásady vyučování v technicky zaměřených předmětech, soustavy didaktických zásad;
organizační formy vyučování v technicky zaměřených předmětech - pojem, klasifikace a charakteristika organizačních forem výuky, vyučovací hodiny v technicky zaměřených předmětech na ZŠ a SŠ, specifické formy výuky (exkurze, laboratorní cvičení, práce v odborných pracovnách;
didaktické prostředky - učební pomůcky, materiál a materiální vybavení výuky technicky zaměřených předmětů.
Poslední úprava: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (22.01.2011)
Didactics of technical education and informatic and its objects and tasks, its concept from the perspective of the teaching process and his bearers, factors affecting the process of teaching, technical education as part of general education, technical education and information in the system of education;
The goal of the educational process - the function of the aim, the importance of learning goal for the teaching process and learning activities of students, the goal definition in the cognitive, affective and psychomotoric scope, the aim of subject matter of tuitional subject;
Intangible and material resources, the non-material resources, introduction of material resources, factors affecting the choice of resourses, external and internal factors;
Teaching methods in technically oriented subjects - the definition of teaching methods, the relationship of teaching methods to goals and content of tuition, the relationship of teaching methods for teaching principles;
Sorting of teaching methods - teaching the basic set of methods, as applied in different stages of teaching process;
Educational principles and educational work in a technically oriented courses - teaching principles, the influence of social psychological problems of the teaching process over the didactic principles, teaching principles of tuition in technically oriented courses, systems of teaching principles;
Organizational forms of teaching in technically oriented subjects - concept, classification and characteristics of organizational forms of tuition, lessons in technically oriented courses at elementary and secondary schools, and specific forms of learning (field trips, laboratory exercises, work in workrooms;
Teaching materials - teaching aids, materials and equipment of teaching technical subjects.
Poslední úprava: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (22.01.2011)
Podmínky zakončení předmětu
Aktivní účast ve výuce.
Úspěšné absolvování všech zadaných úloh k řešení.
Ústní zkouška je zaměřena na ověření vědomostí a znalostí tematických okruhů uvedených v programu výuky ON 2319751 Didaktika technické a informační výchovy 01.
Poslední úprava: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (03.12.2014)