|
|
|
||
Posláním předmětu Edukační technologie je revitalizovat, doplnit a systemizovat vědomosti studentů týkající se psychodidaktických východisek, vývoje a pojetí rolí a funkcí technologií, resp. technických prostředků při podpoře nebo navozování inovativních přístupů ve vzdělávání a proměn prvků edukační reality. Cílem tohoto převážně teoretického předmětu je rozvinout u studentů schopnost genetického a systémově obsahového vhledu, resp. nadhledu v oblasti edukační technologie, a tak vytvořit předpoklady pro další rozvoj ve směru využití technologií ve vzdělávání a zabezpečení moderní informační výchovy ve školské praxi. Obsahově se předmět dotýká charakteristik vlastností a specifických rysů informačních a komunikačních technologií z hlediska edukace, jejich hlavních přínosů a oblastí aplikace ve vzdělávání, psychodidaktických kontextů inovativních přístupů a didaktického využívání technologií, aktuálních procesuálních, kurikulárních a organizačních proměn edukačního prostředí podpořených, resp. vyvolaných rozvojem technologií, se zdůrazněním vztahu mezi informačními a komunikačními technologiemi a vývojem v oblasti rolí učitele a žáka, způsobu vyučování a učení, klíčových kompetencí, ICT gramotnosti, informační výchovy, e learningu a využívání virtuálních vzdělávacích a kolaborativních prostředí. Předmět usiluje o uvědomění si širších vývojových a systémových souvislostí daných teorií a koncepcí, šíře edukačního potenciálu technických prostředků i validity postulátu, že proměny edukační reality indukované technologickým rozvojem se dotýkají všech vzdělávacích dimenzí.
Poslední úprava: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2011)
|
|
||
BENEŠ, P., RAMBOUSEK,V., FIALOVÁ, I. (eds.) Vzdělávání pro život v informační společnosti I. Praha : Vydavatelství ČVUT Praha, 2005, 262 s. ISBN 80-7290-198-2. BOHONY, P. Didaktická technológia. 1. vyd. Nitra : UKF, 2003. 176 s. ISBN 80-8050-653-1. BRDIČKA, B. Role internetu ve vzdělávání. Kladno : AISIS, 2003, 123 s. ISBN 80-239-0106-0. CONWAY, J. Educational Technology's Effect on Models of Instruction. Dostupné na www: http://copland.udel.edu/~jconway/, http://copland.udel.edu/~jconway/EDST666.htm. ČERNOCHOVÁ, M. Příprava budoucích učitelů na e-instruction. Kladno : AISIS, 2003. ISBN 80-239-0938-X. Explorations in Learning & Instruction: The Theory Into Practice Database. Dostupné na www: <http://www.gwu.edu/~tip/>. Instructional Design Models. Dostupné na www: http://www.cudenver.edu/~mryder/itc_data/idmodels.html . JARVIS, P., HOLFORD, J., GRIFFIN, C. The theory and practise of learning. London : Kogan Page, 2003. ISBN 0-7494-3859-2. KEARSELY, G. (ed.) Online Learning : Personal Reflections on the Transformation of ducation. KULIČ, V. Psychologie řízeného učení. Praha : Academia 1992. ISBN 80-200-0447-5. MAJUMDAR, S. Integrating ICT in Teaching & Learning. Thailand : UNESCO, 2004. ISBN 0‑13-117392-8. Dostupné na www: http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001405/140577e.pdf. RAMBOUSEK, V. a kol. Výzkum informační výchovy na základních školách. Koniáš : Plzeň 2007, 360 s. ISBN: 80-86948-10-2 RAMBOUSEK, V. Edukační technologie. Praha : UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2009. RAMBOUSEK, V. Kapitoly z edukační technologie : studijní text. Praha : UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2009. Škola pro 21. Století "Škola21" : Akční plán pro realizaci "Koncepce rozvoje informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání pro období 2009 - 2013" Dostupné na www: http://www.msmt.cz/uploads/soubory/tiskove_zpravy/Akcni_plan_Skola_21.pdf. The Encyclopedia of Educational Technology. Dostupné na www: http://coe.sdsu.edu/eet/. Theoretical Sources in IT Dostupné na www: http://anc36400.blogspot.com/2007/09/theoretical-sources-in-it-excellent.html . Učitelský spomocník. Dostupné na www: http://www.spomocnik.cz/ . Poslední úprava: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2012)
|
|
||
Východiskové pojmy a konstrukce z oblasti pedagogiky, psychologie a teorie řízení, systémový pohled na vyučovací proces
Problematika vnitřních a vnějších podmínek učení, taxonomie výukových cílů, operacionalizované vymezení cílů, aplikace při strukturaci a učiva a konstrukci výukových programů Hlavní soudobá paradigmata a směry vzdělávání související s technickými prostředky, psychodidaktické soustavy a jejich vazby k inovativním přístupům ve vzdělávání Základní charakteristiky proudu behaviorální psychologie, behaviorální a neobehaviorální teorie učení, behaviorální strategie řízení, programované učení, historie a transfer do současnosti, systém řízeného učení Základní charakteristiky proudu kognitivní psychologie, konstruktivistická teorie učení, instruktivní a konstruktivní v pedagogice, projektový přístup k edukaci, problémový přístup, konstruktivní a kolaborativní přístup Koncept informační společnosti, konsekvence ekonomické a sociální, budování informační společnosti z hlediska zákl. koncepčních a programových dokumentů Problematika klíčových kompetencí, informační gramotnosti, ICT gramotnosti a informační výchovy Charakteristické vlastnosti a specifické rysy ICT z hlediska edukace Didaktické aspekty technických výukových prostředků Hlavní přínosy ICT pro vzdělávání, směry aplikace technologií ve vzdělávání, oblasti a druhy aplikací, dimenze využití ICT ve školách Proměny edukačního prostředí na bázi ICT v procesuální, kurikulární a systémové a organizační rovině při změnách edukačního prostředí, paradigma vzdělávání a organizace vzdělávání Poslední úprava: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2011)
|