Předmět Tvorba didaktických materiálů se orientuje na využití dostupných technických prostředků pro přípravu různých typů didaktických materiálů a jejich adekvátní implementaci ve fázi přípravy, průběhu a diagnostiky výuky. V souladu s hlavní orientací magisterské úrovně studia je posláním tohoto předmětu rozvinout schopnost studentů didakticky vhodným způsobem uplatnit nabyté, resp. systemizované technologické znalosti a dovednosti. Předmět se tak snaží vytvořit předpoklady pro další rozvoj schopností efektivního uplatnění technických prostředků a didaktických materiálů ve vzdělávání.
Cílem předmětu je seznámit studenty se soudobými technickými prostředky určenými zejména pro tvorbu a implementaci didaktických materiálů, učebních pomůcek, resp. digitálních výukových objektů a s teoretickými i praktickými aspekty tvorby a využití různých druhů didaktických materiálů v rámci technických didaktických, resp. výukových prostředků. Tematicky se předmět dále zaměřuje především na poznání možností a didaktických specifik soudobých technických prostředků pro tvorbu a realizaci didaktických materiálů při podpoře výuky, na osvojení zásad tvorby digitálních výukových objektů, jejich specifik, kritérií hodnocení a didaktických aspektů aplikace.
Poslední úprava: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (22.11.2009)
Course Creation of teaching materials is focused on the use of available technical resources for the preparation of various types of teaching materials and their implementation in preparation, conduct and diagnostic in teaching process. In line with the main orientation of graduate level study is the mission of this course students develop the ability to properly apply acquired or systemized technological knowledge and skills. The subject is thus trying to create conditions for further development of the skills of effective application of technical resources and teaching materials in education.
The aim of the course is to acquaint students with contemporary technical resources designated especially for the creation and implementation of teaching materials, teaching aids, respectively. digital learning objects as theoretical and practical aspects of production and use of different types of teaching materials and teaching resources. Thematically, the course also focuses on understanding the options and specifics of contemporary technical means for the creation and implementation of teaching materials in support of teaching, on learning the principles of creating of digital learning objects, their specifics, evaluation criteria and teaching aspects of the application
Poslední úprava: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (22.11.2009)
Literatura
BĚLOHLÁVKOVÁ, V. 33 rad jak úspěšně prezentovat. Brno : Computer Press, 2004. 110 s. ISBN 80-251-0326-9
GAGE, J. How to use an interactive whiteboard really effectively in your secondary classroom. London : David Fulton Publis, 2006. 139 pp. ISBN 978-1-84312-262-3
HAUSNER, M. aj. Výukové objekty a interaktivní vyučování. [s.l.] : [s.n.], 2007. 77 s. ISBN 978-80-903897-0-0.
CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-85931-68-0
LEE, M., BETCHER, CH. The Interactive Whiteboard Revolution. Australian Council Educational Research, 2009. ISBN 0864318170
NÖLLKE, C. Umění prezentace: jak přesvědčivě, srozumitelně a působivě prezentovat. 1. vyd. Praha : Grada, 2004. 111 s. ISBN 80-247-9057-2
ROBLYER, M.D. Integrating Educational Technology into Teaching, Upper Saddle River : Pearson Education, 2004, ISBN 0-13-117392-8
VOOGT, J.; KNEZEK G. ed. International Handbook of Information Technology in Primary and Secondary Education. Springer International Handbooks of Education, 2009. 1225 s. ISBN: 978-0387733142
Základní terminologické konstrukty oblasti, didaktické prostředky, učební
pomůcky, výukové objekty, digitální výukové objekty, prostředky didaktické
techniky, technické prostředky v edukaci, technické výukové prostředky
Charakteristické vlastnosti a specifické rysy technických prostředků z hlediska edukace
Didaktické aspekty a funkce technických výukových prostředků
DIDAKTICKÉ MATERIÁLY A MOŽNOSTI JEJICH TVORBY
Dokumenty vytvářené v prostředí textového a grafického editoru,
Prezentace vytvářené obecnými a prezentačními programy,
Audiovizuální, multimediální a 3D výukové objekty,
Webcasting a educasting,
Webové stránky jako hypermediální prostředek
Použití autorských systémů pro tvorbu výukových objektů a programů
Základní kritéria hodnocení didaktických materiálů
DIDAKTICKÁ SPECIFIKA TECHNICKÝCH PROSTŘEDKŮ V EDUKACI
Historické aspekty prostředků didaktické techniky
Záznamové plochy
Promítací technika
Zvuková technika
Prezentační systémy
Interaktivní technika
Prostředky pro poskytování zpětné vazby
Vzdělávací prostředí
Řídicí systémy
Produkční systémy
INTERAKTIVNÍ PROSTŘEDKY
Interaktivní prostředky, druhy, možnosti využití, porovnání
Softwarová podpora jednotlivých druhů interaktivních prostředků
Zásady a způsoby práce s interaktivními tabulemi
Tvorba výukových objektů pro prezentaci na interaktivní tabuli
Tvorba výukových objektů pro prezentaci na interaktivní tabuli
Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (06.10.2013)
TECHNICAL MEDIA IN EDUCATION
The basic constructs of terminology, the characteristics and specific features of technical means in terms of education, Educational aspects and the role of technical teaching media
EDUCATIONAL MATERIALS AND THE POSSIBILITIES OF ITS CREATION
Documents created in an environment of text and graphics editor, documents created in an environment of general presentation programs, audiovisual, multimedia and 3D learning objects, educasting and webcasting, Web page as a hypermedia means, author systems for creating learning objects and programs, basic criteria for evaluating teaching materials
SPECIFICS OF TECHNOLOGY IN EDUCATION
Historical aspects of educational technology, boards, projection equipment, sound equipment, presentation systems, interactive technologies, Means for providing feedback, educational environment, control systems, production systems
INTERACTIVE MEANS
Interactive devices, types, possibilities of use, comparison, software support various types of interactive devices, principles and ways of working with interactive whiteboards, creation of learning objects for presentation on the interactive whiteboard
Poslední úprava: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (22.11.2009)
Podmínky zakončení předmětu
Včasné odevzdání zápočtové práce dle pokynů vyučujícího
Ústní část zkoušky (kolokvium) / variantně závěrečný test z teorie