Cílem předmětu Didaktický software a informační zdroje je docílit u studentů a studentek získání teoretických vědomostí a praktických kompetencí pro práci s didaktickými programy a informačními zdroji ve výuce a při učení včetně osvojení poznatků spojených s právní problematikou používání softwaru ve školství a s ergonomickou problematiku nasazení počítačů. Na uvedené vědomosti a kompetence navazuje didaktika aplikace softwaru a metodika aplikace informačních zdrojů (metodické využívání informací a zdrojů informací vázaných na počítače a počítačové sítě) s akcentem na poradenství.
Poslední úprava: FIALO/PEDF.CUNI.CZ (23.09.2011)
The goal of subject Educational software and information resources is to reach theoretical knowledge and practical competences for working with didactical programs and informational sources in teaching and learning including knowledge connected with law problems of using software in educational system and with ergonomically problematic of engaging computers. On listed knowledge and competences follows didactics of software application and methodic of application informational resources (methodical using of information and sources of information banded to computers and computer networks) with accent to advisory.
Poslední úprava: FIALO/PEDF.CUNI.CZ (23.09.2011)
Literatura
- DONÁT, J. e-Business pro manažery. Praha : Grada Publishing, 2000. - FIALOVÁ, I. Evaluace Internetových stránek. In Modernizace výuky v technicky orientovaných oborech a předmětech. Olomouc : UP Olomouc, s.191-192, 2000. - JIROVSKÝ, V. Kybernetická kriminalita. Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1561-2 - MATĚJKA, Michal. Počítačová kriminalita. Brno : Computer Press, 2002, ISBN 80-7226-419-2 - NASKE, P. Metodický portál - Počítačová gramotnost v základních školách [online]. 2007 [cit. 2009-03-14]. Dostupný z WWW: http://www.rvp.cz/clanek/219/1534 - PALMER, S., WEAVER, M. Úloha informací v manažerském rozhodování. Praha : Grada Publishing, 1999. - Patton, Ron Testování softwaru. Brno: Computer Press, 2002, 1. vydání. 313 stran. ISBN 80-7226-636-5. - POLČÁK, Radim, GŘIVNA, Tomáš. Kyberkriminalita a právo. Praha : AUDITORIUM, 2008. 220 s. ISBN 987-80-903786-7-4. - PROVAZNÍK, K. Zdraví a zdravotnictví - Děti a dospělí před obrazovkou [online]. 2000 [cit. 2009-01-09]. Dostupný z WWW: http://www.zdrav.cz/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=22 - RODRYČOVÁ, D., STAŠA, P. Bezpečnost informací. Praha : Grada Publishing, 2000. - SMEJKAL, V. Internet a §§§. Praha : Grada Publishing, 2001. ISBN 80-247-0058-1
- Sborníky POŠKOLE - WWW servery s danou problematikou - Učitelský spomocník. Dostupný z: URL: http://www.spomocnik.cz - Infovek. Dostupný z http://www.infovek.sk - Evaluace softwaru: - http://www.educat.hu-berlin.de/lernsoftware/bewertung/evaluation/kos.pdf - http://www.educa.ch/DYN/77189.asp - http://testovani-softwaru.navajo.cz/ - IT právo. Dostupné na www: http://www.itpravo.cz/ - Počítačové a informatické právo. http://fmv.vse.cz/depts/kpra/pra_202o.htm - server Parlamentu ČR http://www.psp.cz/ - Studijní materiály v Moodle
- Zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon) - Zákon č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti (antispamový zákon) - Server Ministerstva spravedlnosti České republiky http://justice.cz
Poslední úprava: FIALO/PEDF.CUNI.CZ (23.09.2011)
Metody výuky -
přednáška
Poslední úprava: FIALO/PEDF.CUNI.CZ (23.09.2011)
Lectures
Poslední úprava: FIALO/PEDF.CUNI.CZ (23.09.2011)
Požadavky ke zkoušce
- Aktivní přístup k zadaným úkolům v prostředí Moodle - Prezentace a obhájení práce na dané téma s prokázáním příslušné úrovně teoretických vědomostí dané problematiky a s prokázáním praktické způsobilosti využívat informační zdroje a výukový software v učení a ve výuce. Není-li uvedeno jinak, požaduje se práce původní, vytvořená samostatně na základě uvedené literatury a informačních zdrojů.
Poslední úprava: FIALO/PEDF.CUNI.CZ (23.09.2011)
Sylabus -
- Informační zdroje - klasifikace, analýza, hodnocení (problematika vnímání, vyhledávání, analyzování, hodnocení), portály, e-knihy - Informační zdroje a synchronní a asynchronní komunikace, komunikace počítačem podporovaná - teorie, aplikace, sociální a psychologické aspekty - Didaktický software - taxonomie, analýza, evaluace (historie, terminologie, metody), počítačové hry, procvičování, test, autotest - Implementace didaktického software a informačních zdrojů do různých forem edukační činnosti - Didakticko-metodické otázky aplikace SW a informačních zdrojů - Specifika software pro děti s poruchami učení - Právní otázky užívání programů a informačních zdrojů - Ergonomie IT prostředí - Gender a ICT
Poslední úprava: FIALO/PEDF.CUNI.CZ (23.09.2011)
- Information resources - Information resources with synchronous and asynchronous communication, computer supported communication - Educational software - Educational software implementation - Didactical-methodical questions for application software and information resources - Specification of software for children with learning difficulties - Law question of using programs and information resources - Ergonomic of IT environment - Gender and ICT