Cílem předmětu je docílit u studentů a studentek získání teoretických vědomostí a praktických kompetencí pro práci s informačními zdroji, didaktickými programy a cloudovými edukačními a kolaborativními prostředími, resp. nástroji ve výuce a při učení. Na uvedené vědomosti a kompetence navazuje didaktika a metodika aplikace softwaru, informačních zdrojů a cloudových edukačních a kolaborativních prostředí, resp. nástrojů. Předmět se rovněž prakticky orientuje na využití tabletů ve výuce a na využití cloudových systémů pro administraci procesů a řízení v rámci ZŠ a SŠ.
Poslední úprava: Tocháček Daniel, PhDr. (27.01.2018)
The goal of subject Educational software and information resources is to reach theoretical knowledge and practical competences for working with didactical programs and informational sources in teaching and learning including knowledge connected with law problems of using software in educational system and with ergonomically problematic of engaging computers. On listed knowledge and competences follows didactics of software application and methodic of application informational resources (methodical using of information and sources of information binded to computers and computer networks) with accent to advisory.
Poslední úprava: Tocháček Daniel, PhDr. (27.01.2018)
Literatura
Studijní materiály Edukační portály
- BACUS, A. Vaše dítě ve věku od 3 do 6 let. Praha: Portál, 2004. 176 s. - BRDIČKA, B. Učení s počítačem. PřF UK, Praha 1996. - ČERNOCHOVÁ,M., KOMRSKA,T., NOVÁK,J. Využití počítače při vyučování. Praha : Portál, 1998. - FIALOVÁ, I. Evaluace Internetových stránek. In Modernizace výuky v technicky orientovaných oborech a předmětech. Olomouc : UP Olomouc, s.191-192, 2000. - JIROVSKÝ, V. Kybernetická kriminalita. Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1561-2 - KOŤÁTKOVÁ, S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: Grada Publishing, a.s., 2005. 184 s. - MATĚJČEK, Z. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada Publishing, a.s., 2005. 182 s. - MATĚJKA, Michal. Počítačová kriminalita. Brno : Computer Press, 2002, ISBN 80-7226-419-2 - MORAVCOVÁ, D. Metodický portál - Pravidla využívání audiovizuálních pomůcek a počítače v naší MŠ [online]. 2007 [cit. 2009-04-26]. Dostupný z WWW: http://www.rvp.cz/clanek/150/1139 . - MORAVCOVÁ, D. Metodický portál - Využívání počítačů v mateřské škole [online]. 2005 [cit. 2009-04-26]. Dostupný z WWW: http://www.rvp.cz/clanek/41/257 . - MORAVCOVÁ, D. Využití počítače v předškolním věku. Praha, 2003. 163 s. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. Dizertační práce. - NASKE, P. Metodický portál - Počítačová gramotnost v základních školách [online]. 2007 [cit. 2009-03-14]. Dostupný z WWW: http://www.rvp.cz/clanek/219/1534 . - PROVAZNÍK, K. Zdraví a zdravotnictví - Děti a dospělí před obrazovkou [online]. 2000 [cit. 2009-01-09]. Dostupný z WWW: http://www.zdrav.cz/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=22 . - RAMBOUSEK,V. a kol. Práce s počítačem. Praha : Fortuna, 1997. - NETMAIL,s.r.o. Vzdělávací portál Google Apps: learning site [online]. Praha, 2014 [cit. 2015-01-02]. Dostupné z: https://sites.google.com/a/netmail.cz/nmvzdelavaciweb/ - MARTINKOVÁ, Anna. Cloudové služby a jejich aplikace do prostředí školy. Praha, 2013. Závěrečná práce. Univerzita Karlova V Praze Pedagogická Fakulta Centrum Školského Managementu. - LEIPERT, Jiří. The evolution of cloud platforms for learning. In: Information and Communication Technology in Education.: Proceedings. first, 2013. Ostrava: Repronis, 2013, s. 143-148. ISBN 978-80-7464-324-8. - VELTE, J., VELTE, A., ELSENPETERR.. CloudComputing: Praktický průvodce. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2011, 304 s. EAN: 9788025133330. - SETÍKOVSKÁ, Blanka. Cloud Computing [online]. Praha: ČVUT, 2010. 71 s. Dostupné z: http://support.dce.felk.cvut.cz/mediawiki/images/c/c8/Dp_2010_setikovska_blanka.pdf. Diplomová práce. ČVUT, Fakulta elektrotechnická.
- Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2005. 48 s. - Sborníky POŠKOLE 2000, 2001, 2002. Lázně Sedmihorky, 2000, 2001, 2002 - WWW servery s danou problematikou - Učitelský spomocník. Dostupný z: URL: http://www.spomocnik.cz - bakalářské práce na PedF UK v Praze
- Infovek. Dostupný z: URL: http://www.infovek.sk/ - IT právo. Dostupné na www: http://www.itpravo.cz/
- Zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon) - Zákon č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti (antispamový zákon) - Server Ministerstva spravedlnosti České republiky http://justice.cz
- Evaluace softwaru: - http://www.educat.hu-berlin.de/lernsoftware/bewertung/evaluation/kos.pdf - http://www.educa.ch/DYN/77189.asp - http://testovani-softwaru.navajo.cz/ - IT právo. Dostupné na www: http://www.itpravo.cz/ - Počítačové a informatické právo. http://fmv.vse.cz/depts/kpra/pra_202o.htm - server Parlamentu ČR http://www.psp.cz/ - Studijní materiály v Moodle
Poslední úprava: Tocháček Daniel, PhDr. (27.01.2018)
Požadavky ke zkoušce
- Aktivní práce v prezenčních seminářích (v případě omluvené neúčasti vypracování zadaných úloh dle pokynů vyučujícího). - Včasné odevzdání seminární práce - sady elektronických výstupů v cloudovém prostředí - dle konkrétní specifikace vyučujícího (přesné zadání seminární práce je sděleno studujícím na prvním prezenčním setkání a současně je všem studujícím v podpůrném on-line prostředí zpřístupněna jeho textová podoba). Seminární práce se odevzdává výhradně v elektronické podobě prostřednictvím elektronického systému / cloudového prostředí nejpozději do 19.5.2019, 24,00hod. - Prokázání odpovídající úrovně dovedností při práci s nástroji cloudového prostředí formou vyřešení zadaných úloh v rámci závěrečného testu. - Prokázání příslušné úrovně teoretických vědomostí dané problematiky a prokázání praktické způsobilosti využívat informační zdroje a výukový software v učení a ve výuce. - Pro získání zápočtu je stanoven 1 termín a vymezen 1 pokus (nedohodne-li se vyučující prokazatelně v konkrétním případě se studujícím jinak).
Poslední úprava: Tocháček Daniel, PhDr. (07.03.2019)
Sylabus -
- Informační zdroje - klasifikace, analýza, hodnocení (problematika vnímání, vyhledávání, analyzování, hodnocení), portály, e-knihy - Informační zdroje a synchronní a asynchronní komunikace, komunikace počítačem podporovaná - teorie, aplikace, sociální a psychologické aspekty - Didaktický software - taxonomie, analýza, evaluace (historie, terminologie, metody), počítačové hry, procvičování, test, autotest - Implementace didaktického software a informačních zdrojů do různých forem edukační činnosti - Didakticko-metodické otázky aplikace SW a informačních zdrojů - Cloudové služby, tablety:
CHARAKTERISTIKA CLOUDOVÉHO PROSTŘEDÍ - Prostředí webového prohlížeče, zásady práce s cloudovou informací, BYOD - URL, síťové služby, záložky, streaming, instantní komunikace - Vazba na účet, synchronizace, bezpečnost, dvoufázová autentizace - Nastavení účtu, rozšíření prohlížeče, síťový OS, bezpečné odhlášení - Druhy přístupů do cloudu (Windows, Chrome OS, Chromium, Android, iOS)
ORIENTACE V CLOUDOVÝCH SLUŽBÁCH - Princip a možnosti cloudového úložiště, propojení s aplikacemi, kvóta - Prostředky síťové komunikace (mail, chat, sociální sítě) - Prostředky síťové práce (office formáty, grafické a mediální editory) - Prostředky síťové kolaborace (sdílení, komentáře, revize, návrhy úprav) - Práce na sdíleném projektu (Formulář, myšlenkové mapy, diagram, role) - Publikování cloudových dat (tvorba a publikování informačního systému)
VYBRANÁ CLOUDOVÁ PROSTŘEDÍ A JEJICH APLIKACE - Google Apps a Google Apps pro vzdělávání - přístup ke službě, účty a účty ve vlastní doméně - Charakteristika služeb dostupných v rámci Google Apps pro vzdělávání - Disk, Text, Tabulka, Formuláře, Prezentace, Kresba, Mapa, Youtube, Weby, Goo.gl atd. - Další online office prostředí - 365 a One Drive, Zoho a OnlyOffice, stream Libre Office - On-line úložiště dat - Dropbox, Box, Asus Eee Storage atd. - Sociální sítě, zejména siť Google+ vrámci služby Google Apps pro vzdělávání - Komunity, Kruhy a Skupiny v G+, videokonference, realtime API - Časová osa projektu - sdílené kalendáře, Události, - Nástroje reálně časové komunikace, prezentace a kolaborace - Google Hangouts - Propojení služeb v rámci Disku, domény, účtu a projektu - Problematika externích aplikací propojitelných s Google Apps pro vzdělávání prostřednictvím sdílení uživatelských účtů
Poslední úprava: Tocháček Daniel, PhDr. (27.01.2018)
- Information resources - Information resources with synchronous and asynchronous communication, computer supported communication - Educational software - Educational software implementation - Didactical-methodical questions for application software and information resources - Specification of software for children with learning difficulties - Law question of using programs and information resources - Ergonomic of IT environment - Gender and ICT
Poslední úprava: Tocháček Daniel, PhDr. (27.01.2018)