Předmět poskytuje psycho-sociální a pedagogickou charakteristiku dětí s různým stupněm postižení. Upozorňuje na specifické potřeby rodiny pečující o dítě s postižením a na možnosti řešení. Objasňuje problematiku komprehenzní péče a integrace dětí s postižením, ekosystémový vztah dítě - rodina - škola. Obsahem je identifikace speciálních vzdělávacích potřeb u nás a v zahraničí, volba vzdělávací cesty, požadavek individualizace a diferenciace cílů i metodických postupů při vzdělávání, přehled systému škol a zařízení určených pro vzdělávání jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR.
Poslední úprava: LINKOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.11.2012)
The subject aims to develop knowledge in the area of social pedagogy. The subject provides psychosocial and pedagogical characteristics of children with various levels of disability. It points out the specific needs of a family taking care of a disabled child as well as the possibilities of dealing with the situation. It clarifies the issue of comprehensive care and integration of disabled children, the ecosystem relationship child - family - school. It also includes identification of special education needs in the Czech Republic and abroad, choice of the path of education, requirement for the individualization and differentiation of goals and methodologies in education, an overview of schools and facilities intended for the education of individuals with special education needs in the Czech Republic.
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (12.11.2010)
Cíl předmětu -
Předmět má za úkol seznámit posluchače se základy speciální pedagogiky jako vědní disciplíny, s aktuálními problémy výchovy a vzdělávání žáků se zdravotním postižením a s integračními, humanizačními a demokratizačními trendy ve výchově a vzdělávání dětí, mládeže a dospělých s jednotlivými druhy postižení.
Poslední úprava: LINKOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.11.2012)
The subject of the study acquaints the students with the foundation of special education. Special education is the discipline of pedagogics, which discusses contemporary problems of education of the pupils with health handicap and with new of integration, humanisation and democration trends of education children, adolescents and adults with different specieses of handicaps.
Poslední úprava: LINKOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.11.2012)
Literatura
CHVÁTALOVÁ H. Jak se žije dětem s postižením: problematika pěti typů zdravotního postižení. Praha : Portál, 2001. KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno : Paido, 2004, 126 s. ISBN 80-7315-063-8 MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Praha : H&H 2001. ISBN 80-86022-92-7 MÜHLACHR, P. (ed.) Speciální pedagogika v interdisciplinárních a multidisciplinárních souvislostech. Brno : Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4762-4 MÜLLER, O. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc : UP, 2001. ISBN 80-244-0231-9 NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5 VALENTA, M. aj. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc : UP, 2003. ISBN 80-244-0698-5 VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. přepr. a rozš. vyd. Brno : Paido, 2004, 463 s. ISBN 80-7315-071-9
Poslední úprava: LINKOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.02.2012)
Požadavky ke zkoušce
aktivní účast na výuce
prezentace seminární práce
Poslední úprava: LINKOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.11.2012)
Sylabus -
1. Speciální pedagogika ve struktuře pedagogických věd.
2. Vnitřní struktura speciální pedagogiky, přehled subdisciplín a jejich interdisciplinárních souvislostí.
3. Komplexní charakteristika osob s různým stupněm postižení a identifikace jejich vzdělávacích potřeb.
4. Problematika integrace a jejích forem v kontextu českého školství a sociálních služeb.
5. Paradigmatický posun od segregace k inkluzi a jeho dopady v teorii i praxi speciální pedagogiky.
6. Praktické otázky výchovy a vzdělávání dítěte s postižením v běžné škole.
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.10.2010)
1. Special pedagogy in the structure of pedagogical sciences.
2. Internal structure of special pedagogy, overview of subdisciplines and interdisciplinary connections between them.
3. Complex characteristics of persons with various levels of disability and identification of their education needs.
4. Integration issue and integration forms in the context of the Czech education system and social services.
5. Paradigmatic shift from segregation to inclusion and its impacts in the theory and practice of social pedagogy.
6. Practical issues of education of a disabled child at a common school.
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (12.11.2010)