Pojetí předmětu se opírá o dokument WHO "Zdraví 21", koresponduje s Národním programem rozvoje vzdělávání v ČR a vychází z rámcových vzdělávacích programů pro základní a středoškolské vzdělávání v oblasti výchovy ke zdraví.
Předmět přispívá k rozvoji didaktického myšlení studentů učitelství pro naplnění očekávaných výstupů vzdělávací oblasti Člověk a zdraví ve školní praxi. Klade důraz na systémové chápání výuky, vysvětluje aplikační a integrační pojetí výchovy ke zdraví.
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (30.10.2010)
Conception of the course is based on WHO "Health 21", on the framework educational programs for primary and secondary schools in the field of education towards health. The course supports development of didactic thinking of future teachers and helps reach expected outcomes in the field of Human and Health in school practice. It emphasizes systemic understanding of education, explains application and integration of Education towards health.
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.01.2011)
Cíl předmětu -
Cílem předmětu je poskytnout studentům učitelství hlubší teoretické základy oborové didaktiky zaměřené na potřeby vzdělávání v oblasti podpory zdraví a na realizaci výukových cílů výchovy ke zdraví na ZŠ a SŠ.
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (30.10.2010)
The aim of the course is to provide future teachers with deeper theoretical basis of specialized didactics with focus on educational needs in the field of health promotion and on realization of educational aims in Education towards health in primary and secondary schools.
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.01.2011)
Literatura
BELZ, H.; SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6 KALOUS, Z.; OBST. O. aj. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-965-8 MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5 MARÁDOVÁ, E. Proměna české školy jako výzva pro nové pojetí didaktiky oboru rodinná výchova a výchova ke zdraví. In. Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu. Brno : PedF MU, 2004. MAREŠ, J.; SLAVÍK, J.; SVATOŠ, T.; ŠVEC, V. Učitelovo pojetí výuky. Brno : Masarykova univerzita, 1996. ISBN 80-210-1937-9 PASCH, M. aj. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 1998. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : MŠMT, 2009. SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999. 190 s. ISBN 80-7178-262-9 SKALKOVÁ, J. Obecná didkatika.Grada, 2007 ISBN 978-80-247-1821-7
Poslední úprava: KOVARIKM/PEDF.CUNI.CZ (03.10.2016)
Požadavky ke zkoušce
Požadavek k zápočtu - odevzdané portfolio.
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.10.2013)
Sylabus -
1. Systém kurikulárních dokumentů. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v rámcových vzdělávacích programech.
2. Analýza vzdělávací oblasti Člověk a zdraví. Charakteristika vzdělávací oblasti. Cílové zaměření vzdělávací oblasti. Vzdělávací obsah vzdělávacího oboru
Praktické a emocionální potřeby žáka. Výchovně – vzdělávací cíle ve výuce VkZ.
3. Výběr činností pro vyučovací hodinu VkZ. Příprava učitele na vyučování. Plánování, výuky, vztah mezi cíli hodiny, postupy a činnostmi
4. Vyučovací hodina Výchovy ke zdraví. Struktura vyučovací hodiny.
5. Organizační formy VkZ. Hodnocení jednotlivých organizačních forem výuky pro konkrétní
učivo výchovy ke zdraví.
6. Výukové metody ve VkZ.
7. Didaktické zásady ve vyučování Výchovy ke zdraví.
8. Problematika hodnocení ve výchově ke zdraví.
9. Motivace žáků ve Výchově ke zdraví.
Poslední úprava: KOVARIKM/PEDF.CUNI.CZ (03.10.2016)
1.Aims of education towards health in the cognitive, affective and behavioral sphere, development of pupils’ competencies.
2.Attitudes towards curriculum creation in the field of health promotion in the Czech Republic and other countries.
3.Methods of defining partial educational objectives based on expected outcomes.
4.The role of motivation in Education towards health, activation of pupils’ learning.
5.School promoting health - overall program to develop health literacy.
6.Choice of forms and methods of education, textbooks, teaching aids and other sources of information for teacher training in Education towards health.
7.Evaluation of teaching efficiency, specifics of the field Education towards health.
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.01.2011)