V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu.
Prohloubit orientaci studentů v současných inovačních trendech ve výuce cizích jazyků s hlavním zaměřením na
humanizaci výuky, charakteristiku různých typů alternativních metod, rozvoj autonomního učení, využití moderních
informačních technologií ve výuce cizích jazyků a na metody práce při výuce dětí se specifickými vzdělávacími potřebami.
Rozvíjet u studentů dovednosti spojené s aplikací uvedených poznatků při řízení výuky cizích jazyků.
Obsah kurzu: Charakteristika didaktiky cizích jazyků na přelomu století. Vývojové proměny komunikativní orientace
vyučování cizím jazykům. Současné pojetí komunikativní kompetence a jejích komponentů. Sociokulturní aspekty
vyučování cizím jazykům.Vztahy mezi učební a reálnou cizojazyčnou komunikací. Obrat k osobnosti žáka a soudobé pojetí
úlohy učitele při vyučování cizím jazykům. Humanizační tendence vyučování cizím jazykům, uplatnění didaktických her.
Alternativní koncepce a intenzívní metody vyučování cizím jazykům.
Poslední úprava: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (23.04.2009)
Students learn about the latest trends in foreign language teaching with emphasis on humanization of
education, characteristics of different kinds of alternative methods, development of autonomous learning, use of modern
information technologies in foreign language teaching and methods of work with pupils with special educational needs. The
course focuses on the development of students? skills that help them apply given information when managing foreign
language teaching process.
The characteristics of foreign language teaching at the turn of the century. Changes in development of
communicative approach to foreign language teaching. Contemporary approach to communicative competence and its
components. Sociocultural aspects of foreign language teaching. Relation between taught and real foreign language
communication. More emphasized focus on pupils? individuality and contemporary conception of foreign language teaching.
Humanistic tendencies of foreign language teaching, use of didactic games. Alternative conceptions and intensive methods
of foreign language teaching.
Poslední úprava: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (09.03.2010)
Cíl předmětu -
Prohloubit orientaci studentů v současných inovačních trendech ve výuce cizích jazyků s hlavním zaměřením na humanizaci výuky, charakteristiku různých typů alternativních metod, rozvoj autonomního učení, využití moderních informačních technologií ve výuce cizích jazyků a na metody práce při výuce dětí se specifickými vzdělávacími potřebami. Rozvíjet u studentů dovednosti spojené s aplikací uvedených poznatků při řízení výuky cizích jazyků.
Poslední úprava: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (23.04.2009)
Course aim: Students learn about the latest trends in foreign language teaching with emphasis on humanization of education, characteristics of different kinds of alternative methods, development of autonomous learning, use of modern information technologies in foreign language teaching and methods of work with pupils with special educational needs. The course focuses on the development of students' skills that help them apply given information when managing foreign language teaching process.
Poslední úprava: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (23.04.2009)
Literatura -
AКИШИНА, А.А., О.Е. Каган. Учимся учить. Москва : Русский язык, 2010. КАПИТОНОВА, Т.И., А.Н. Щукин. Современные методы обучения русскому языку иностранцев. Москва: Русский язык. 1987.
JELĺNEK, S. a kol. Metodické problémy vyučování cizím jazykům. Praha: SPN, 1976. CHODĚRA, R., L. Ries a kol. Výuka cizích jazyků na prahu nového století I. a II. Ostrava: OU, 1999 a 2000. Člověk, jazyk, výchova a vzdělávání . Ostrava: PedF OU, 2000. Russkij jazyk, literatura i kultura na rubeže vekov . Doklady češskoj delegacii. I, II časť. IX kongress MAPRJAL, Bratislava,1999. RIES, L., E: Kollárová a kol. Svět cizích jazyků dnes. Inovační trendy v cizojazyčné výuce. Bratislava: Didaktis, 2004. LIGHTBOWN, P.M. a N. Spada. Ako sa učíme jazyky. Bratislava: Slovak Academic Press, 1997. Multidisciplinární aspekty utváření komunikativní kompetence při výuce cizích jazyků. Sborník příspěvků ze semináře členů kateder cizích jazyků konaného dne 30. listopadu 2000 na Univerzitě Karlově v Praze. Ed. A. Hlaváček, Praha: Univerzita Karlova, 2002. HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. MICHALOVÁ, Z. Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2001.
Časopis Cizí jazyky Časopisy Russkij jazyk za rubežom (výběr) Inostrannyje jazyki v škole (výběr)
Poslední úprava: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (29.01.2016)
JELĺNEK, S. a kol. Metodické problémy vyučování cizím jazykům. Praha: SPN, 1976.
KAPITONOVA; T.I.; ŠČUKIN, A.N. Sovremennyje metody obučenija russkomu jazyku inostrancev . Moskva: Russkij jazyk, 1987.
CHODĚRA, R.; RIES, L. a kol. Výuka cizích jazyků na prahu nového století I. a II. Ostrava: OU, 1999 a 2000.
Člověk, jazyk, výchova a vzdělávání . Ostrava: PedF OU, 2000.
Russkij jazyk, literatura i kultura na rubeže vekov . Doklady češskoj delegacii. I, II časť. IX kongress MAPRJAL, Bratislava,1999.
RIES, L.; KOLLÁROVÁ, E. a kol. Svět cizích jazyků dnes. Inovační trendy v cizojazyčné výuce. Bratislava: Didaktis, 2004.
LIGHTBOWN, P. M.; SPADA, N. Ako sa učíme jazyky. Bratislava: Slovak Academic Press, 1997.
Multidisciplinární aspekty utváření komunikativní kompetence při výuce cizích jazyků.
Sborník příspěvků ze semináře členů kateder cizích jazyků konaného dne 30. listopadu 2000 na Univerzitě Karlově v Praze. Ed. A. Hlaváček, Praha: Univerzita Karlova, 2002.
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004.
MICHALOVÁ, Z. Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2001.
Časopis Cizí jazyky
Časopisy Russkij jazyk za rubežom / výběr /
Inostrannyje jazyki v škole / výběr /
Poslední úprava: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (09.03.2010)
Sylabus -
Charakteristika didaktiky cizích jazyků na přelomu století. Vývojové proměny komunikativní orientace vyučování cizím jazykům. Současné pojetí komunikativní kompetence a jejích komponentů. Sociokulturní aspekty vyučování cizím jazykům.Vztahy mezi učební a reálnou cizojazyčnou komunikací. Obrat k osobnosti žáka a soudobé pojetí úlohy učitele při vyučování cizím jazykům. Humanizační tendence vyučování cizím jazykům, uplatnění didaktických her. Alternativní koncepce a intenzívní metody vyučování cizím jazykům.
Poslední úprava: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (23.04.2009)
Course contents: The characteristics of foreign language teaching at the turn of the century. Changes in development of communicative approach to foreign language teaching. Contemporary approach to communicative competence and its components. Sociocultural aspects of foreign language teaching. Relation between taught and real foreign language communication. More emphasized focus on pupils' individuality and contemporary conception of foreign language teaching. Humanistic tendencies of foreign language teaching, use of didactic games. Alternative conceptions and intensive methods of foreign language teaching.
Poslední úprava: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (23.04.2009)
Podmínky zakončení předmětu
Požadavky ke splnění předmětu Lingvodidaktický seminář
aktivní účast na seminářích, max. 2 absence za semestr,
průběžné výstupy v mikrovyučování,
teoretická a praktická prezentace vlastního lingvodidaktického projektu,
zpracování vlastních didaktických materiálů dle stanovených pokynů a jejich odevzdání v elektronické podobě na mail vyučujícího nejpozději do 30.4.2019 - obsah kolekce materiálů vč. dalších podrobností je uveden na webu http://krl.pedf.cuni.cz/?page_id=2903.
Poslední úprava: Liptáková Zuzana, PaedDr., Ph.D. (04.02.2019)