PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu.
Textová lingvistika a pragmatika - ON2316114
Anglický název: Text Linguistics and Pragmatics
Zajišťuje: Katedra rusistiky a lingvodidaktiky (41-KRL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011
Semestr: zimní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (10)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: ruština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Radka Hříbková, CSc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Seznámit studenty se základními pojmy textové lingvistiky a pragmatiky. Navázat na předchozí jazykovědné kurzy a na úrovni textu zopakovat a prohloubit znalost jazyka a jazykových jednotek. Dále rozšířit znalost struktury hlásek, slov, slovních spojení a vět o strukturu celého textu jako konkrétního jazykového projevu. Rozvíjet pochopení komplexní struktury textu generované ze souboru těchto mikrostrukturních komponentů, tedy v návaznosti na předmět fonetiky, morfologie, lexikologie a syntaxe ruského jazyka. V pragmatice pak dále u studentů rozšířit především znalost informační hodnoty jazykových výrazových prostředků. Uvedení základních pojmů textové lingvistiky a pragmatiky. Textová gramatika a textová syntax. Diskurz a jeho chápání. Textový vzorec. Komunikační akt. Sémiotika, sémantika a pragmatika. Pochopení textu jako komplexního a zpravidla též koherentního jazykového útvaru, jehož prostřednictvím mluvčí (autor) realizuje různé komunikační cíle, stejně jako pochopení utváření a fungování textů (jazykových projevů) v různých situacích a komunikačních kontextech. Navázání na předchozí jazykovědné a jazykové disciplíny a na základě rozborů textů různých funkčních stylů další zopakování a prohloubení znalosti obsahu těchto disciplín. Praktické rozbory textů nejrůznějších funkčních stylů z hlediska jejich výrazové spojitosti, komunikačních aktů (tedy jejich účastníků) a jazykových výrazových prostředků.
Poslední úprava: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (09.03.2010)
Cíl předmětu

Cíl kurzu: Seznámit studenty se základními pojmy textové lingvistiky a pragmatiky. Navázat na předchozí jazykovědné kurzy a na úrovni textu zopakovat a prohloubit znalost jazyka a jazykových jednotek. Dále rozšířit znalost struktury hlásek, slov, slovních spojení a vět o strukturu celého textu jako konkrétního jazykového projevu. Rozvíjet pochopení komplexní struktury textu generované ze souboru těchto mikrostrukturních komponentů, tedy v návaznosti na předmět fonetiky, morfologie, lexikologie a syntaxe ruského jazyka. V pragmatice pak dále u studentů rozšířit především znalost informační hodnoty jazykových výrazových prostředků.

Poslední úprava: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (09.03.2010)
Sylabus

Seznámit studenty se základními pojmy textové lingvistiky a pragmatiky. Navázat na předchozí jazykovědné kurzy a na úrovni textu zopakovat a prohloubit znalost jazyka a jazykových jednotek. Dále rozšířit znalost struktury hlásek, slov, slovních spojení a vět o strukturu celého textu jako konkrétního jazykového projevu. Rozvíjet pochopení komplexní struktury textu generované ze souboru těchto mikrostrukturních komponentů, tedy v návaznosti na předmět fonetiky, morfologie, lexikologie a syntaxe ruského jazyka. V pragmatice pak dále u studentů rozšířit především znalost informační hodnoty jazykových výrazových prostředků.

Uvedení základních pojmů textové lingvistiky a pragmatiky. Textová gramatika a textová syntax. Diskurz a jeho chápání. Textový vzorec. Komunikační akt. Sémiotika, sémantika a pragmatika. Pochopení textu jako komplexního a zpravidla též koherentního jazykového útvaru, jehož prostřednictvím mluvčí (autor) realizuje různé komunikační cíle, stejně jako pochopení utváření a fungování textů (jazykových projevů) v různých situacích a komunikačních kontextech.

Navázání na předchozí jazykovědné a jazykové disciplíny a na základě rozborů textů různých funkčních stylů další zopakování a prohloubení znalosti obsahu těchto disciplín. Praktické rozbory textů nejrůznějších funkčních stylů z hlediska jejich výrazové spojitosti, komunikačních aktů (tedy jejich účastníků) a jazykových výrazových prostředků.

Poslední úprava: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (09.03.2010)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK