V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu. |
|
|
|
||
Stručná anotace předmětu:
Cíl kurzu: Poskytnout studentům teoretický základ pro celkovou orientaci v problematice cizojazyčné výuky s hlavním
zaměřením na vyučování ruštině na různých stupních výuky a v různých vzdělávacích zařízeních. V jednotě s teoretickými
poznatky začleněnými do širších vědních souvislostí rozvíjet u studentů dovednosti potřebné k úspěšnému řízení
vyučovacího procesu. Připravit budoucí učitele k samostatnému rozhodování a k tvůrčímu řešení současného dění v
didaktice cizích jazyků a k průběžnému samostatnému studiu odborné literatury v daném oboru.
Obsah kurzu: Charakteristika vyučovacích hodin cizího jazyka na vyšším a nižším stupni školy. Vztahy mezi výukou jazyku
a literatury. Kontrola a hodnocení žáků při vyučování cizímu jazyku. Problematika cizojazyčných učebnic. Využití didaktické
techniky ve vyučování cizímu jazyku. Přehled vývoje didaktiky cizích jazyků. Význam myšlenek J. A. Komenského o
jazykovém vyučování. Soudobé koncepce vyučování cizím jazykům v zahraničí. Humanistická orientace cizojazyčného
vyučování.
Poslední úprava: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (23.04.2009)
|
|
||
Cíl kurzu: Poskytnout studentům teoretický základ pro celkovou orientaci v problematice cizojazyčné výuky s hlavním zaměřením na vyučování ruštině na různých stupních výuky a v různých vzdělávacích zařízeních. V jednotě s teoretickými poznatky začleněnými do širších vědních souvislostí rozvíjet u studentů dovednosti potřebné k úspěšnému řízení vyučovacího procesu. Připravit budoucí učitele k samostatnému rozhodování a k tvůrčímu řešení současného dění v didaktice cizích jazyků a k průběžnému samostatnému studiu odborné literatury v daném oboru.
Poslední úprava: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (23.04.2009)
|
|
||
AКИШИНА, А.А., О.Е. Каган. Учимся учить. Москва : Русский язык, 2010. Poslední úprava: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (29.01.2016)
|
|
||
Zkouška má podobu ústního zkoušení, ověřuje teoretické znalosti z didaktiky ruského jazyka a schopnost jejich reflexe při aplikaci do praxe, zaměřuje se na řešení lingvodidaktických otázek v českém školním prostředí. Zkouška probíhá v ruském jazyce. Okruhy ke zkoušce: 1. Lingvodidaktika jako vědní disciplína. Základní lingvodidaktické otázky. 2. Problematika cílů vyučování ruštině v české škole. 3. Základní složky vyučování ruskému jazyku a jejich vzájemné vztahy. Aspekty jazyka (jazykové prostředky), druhy řečové činnosti (řečové dovednosti) receptivní a produktivní. 4. Charakteristika vyučování ruštině jako jazyku blízce příbuznému mateřštině žáků. 5. Lingvistické, psychologické a pedagogické základy vyučování ruštině v české škole. 6. Kurikulární dokumenty upravující výuku ruštiny na základních a středních školách (SERRJ, RVP, ŠVP, Standardy základního vzdělávání, Katalog požadavků ke společné části maturitní zkoušky). 7. Výuka zvukové stránky jazyka. 8. Výuka slovní zásoby 9. Výuka gramatiky. 10. Výuka dovednosti mluvení. 11. Výuka dovednosti psaní. 12. Výuka dovednosti čtení s porozuměním. 13. Výuka dovednosti poslechu s porozuměním. 14. Typologie cvičení v cizojazyčné výuce. 15. Práce s textem. Význam textů v cizojazyčné výuce. Výběr textů.
Poslední úprava: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (27.01.2018)
|
|
||
Charakteristika vyučovacích hodin cizího jazyka na vyšším a nižším stupni školy. Vztahy mezi výukou jazyku a literatury. Kontrola a hodnocení žáků při vyučování cizímu jazyku. Problematika cizojazyčných učebnic. Využití didaktické techniky ve vyučování cizímu jazyku. Přehled vývoje didaktiky cizích jazyků. Význam myšlenek J. A. Komenského o jazykovém vyučování. Soudobé koncepce vyučování cizím jazykům v zahraničí. Humanistická orientace cizojazyčného vyučování. Poslední úprava: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (03.03.2014)
|
|
||
Požadavky ke splnění předmětu - aktivní účast na seminářích, max. 2 absence za semestr, - průběžné a včasné plnění VŠECH zadaných úkolů, - průběžné výstupy v mikrovyučování, - splnění zkoušky - zkouška má podobu ústního zkoušení, ověřuje teoretické znalosti z didaktiky ruského jazyka a schopnost jejich reflexe při aplikaci do praxe, zaměřuje se na řešení lingvodidaktických otázek v českém školním prostředí. Zkouška probíhá v ruském jazyce. Poslední úprava: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (28.01.2018)
|