V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu.
Praktická aplikace poznatků z didaktiky ruského jazyka při vyučování ruštině na středních školách. Seznámení s běžným provozem školských zařízení včetně účasti na dozorech, pedagogických radách apod. Seznámení s povinnostmi třídního učitele. Hospitace na hodinách fakultních učitelů. Vzájemné hospitace ve studentských skupinách. Samostatně vedené vyučovací hodiny (výstupy) v počtu nejméně 15.
Poslední úprava: HAVEL9AP (05.03.2013)
Practical application of Russian language didactics knowledge on teaching Russian at secondary schools. Familiarization with routine operation of school institutions including participation in duty during breaks, pedagogical meetings etc. Familiarizations with class teacher duties. Observing lessons of experienced teachers. Mutual inspections in student groups. Independent teaching by students at least 15 lessons.
Poslední úprava: HAVEL9AP (05.03.2013)
Literatura
Viz předměty Úvod do lingvodidaktiky a Didaktika I, II, III.
Poslední úprava: HAVEL9AP (05.03.2013)
Podmínky zakončení předmětu
Praxe na SŠ - ZS 2017/2018
Termín praxe: 30. 10. - 24. 11. 2017
(pro oba předměty dohromady)
Požadavky k zápočtu:
do 23.10.2017 odevzdat vypracovaný plán práce na praxi a rozvrh vlastních vyučovacích hodin - jasně v rozvrhu označte náslechy a vlastní výstupy, uveďte přesné časy vyučovacích hodin a místnost
100% účast na souvislé praxi (plný počet vlastních výstupů, hospitace, každodenní přímé zaměstnání studenta ve škole) - absenci nutno nahradit!
realizace 15 hodin přímé výuky - po praxi odevzdat vypracované přípravy na hodiny s podpisem fakultní učitelky, po každé hodině bude proveden rozbor hodiny s fakultní učitelkou, případně hospitujícím členem KRL
odevzdání záznamů o hospitaci u fakultní učitelky - minimálně 3 hodiny, přičemž s fakultní učitelkou student provede po každé hospitaci rozbor sledované hodiny - v hospitačním záznamu uveďte jednotlivé aktivity, včetně použitých metod, organizačních forem a času, dále sledujte kontakt učitele se žáky, způsob komunikace (ČJ X RJ, způsob oslovování, vyvolávání žáků, hodnocení žáků v průběhu hodiny atd.), práci s technikou, zápisy na tabuli, řešení případné nekázně, pohyb učitele po třídě …
odevzdání záznamu z jedné vybrané další navštívené činnosti učitelů (jednání předmětové komise, třídnická hodina, pedagogická rada, provozní porada, jednání výchovného poradce či školního preventisty, třídní schůzka, jednání s rodiči, kulturní či sportovní akce školy…)
sestavení a odevzdání tematického plánu pro jednu třídu na jeden rok
sestavení a odevzdání individuálního vzdělávacího plánu pro žáka z vybrané skupiny
seznámení se se ŠVP školy jako v obecné rovině, tak zejména se zaměřením na RJ - ústně se vás zeptám po praxi na jeho specifika
odevzdání sebereflexe - sebehodnocení vlastních výstupů, co vám šlo a co byste naopak chtěli zlepšit, co vám praxe přinesla…, obsahem sebereflexe musí být i výčet a kvantifikace všeho, čeho se student zúčastnil, a také porovnání zkušeností z praxe na ZŠ a SŠ
plnění veškerých pokynů fakultní učitelky
pozitivní hodnocení fakultní učitelky (včetně všech mimovyučovacích aktivit)
Povinnosti studenta PedF na praxi dle Směrnice pro pedagogickou praxi na SŠ:
první den praxe se student v domluvenou hodinu (před začátkem vyučování) hlásí u fakultního učitele a spolu s ním se dojde představit řediteli školy
student zajistí předání Dohody o provedení práce fakultnímu učiteli, po jejím vyplnění ji odevzdá na katedře
student absolvuje vlastní vyučovací výstupy, asistentskou praxi, hospitace, rozbory a koná další činnosti a samostatnou práci dle pokynů fakultního učitele a oborového didaktika tak, aby jeho přímé zaměstnání ve škole dosáhlo denně průměrně 6 hodin.
student je přítomen ve škole každý den od 7:30 minimálně do 13:00, nebo v době dohodnuté s fakultním učitelem
student se seznamuje s běžným provozem školy, spolupracuje s učitelem při přípravě učebních pomůcek a didaktické techniky, seznamuje se s veškerými dostupnými materiály a pomůckami k danému předmětu, kontroluje žákovské sešity, opravuje písemné práce, koná dozory o přestávkách a v jídelně, může se jít podívat na výuku jiných předmětů apod.
student se účastní probíhajících pedagogických porad, provozních porad, třídních schůzek, schůzek předmětových komisí a podobných provozních schůzí, které se v době praxe konají
student se seznámí s veškerou pedagogickou dokumentací - třídní kniha, třídní výkaz, individuální studijní plány, ŠVP, školní řád …
Po ukončení souvislé pedagogické praxe se dostavíte se všemi požadovanými materiály k reflexi praxe ve stanoveném termínu max. do 12.12.2017.
Poslední úprava: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (19.08.2017)