PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu.
Didaktika RJ I - ON2316021
Anglický název: Russian Language Didactics I
Zajišťuje: Katedra rusistiky a lingvodidaktiky (41-KRL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010 do 2016
Semestr: letní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 10 / 10 (10)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: ruština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Hana Žofková, CSc.
Vyučující: PhDr. Hana Žofková, CSc.
Prerekvizity : ON2316011
Je prerekvizitou pro: ON2316031
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poskytnout studentům teoretický základ pro celkovou orientaci v problematice cizojazyčné výuky s hlavním zaměřením na vyučování ruštině na různých stupních výuky a v různých vzdělávacích zařízeních. V jednotě s teoretickými poznatky začleněnými do širších vědních souvislostí rozvíjet u studentů dovednosti potřebné k úspěšnému řízení vyučovacího procesu. Připravit budoucí učitele k samostatnému rozhodování a k tvůrčímu řešení současného dění v didaktice cizích jazyků a k průběžnému samostatnému studiu odborné literatury v daném oboru.
Poslední úprava: HAVEL9AP (27.02.2014)
Cíl předmětu -


Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou osvojování jazykových prostředků na různých stupních výuky a v různých vzdělávacích zařízeních s důrazem na reflexi vlivu češtiny jako mateřského jazyka na osvojování jazykových jevů ruštiny.


Poslední úprava: HAVEL9AP (27.02.2014)
Literatura

JELĺNEK, S.; PURM, R. a kol. Didaktika ruského jazyka. Vybrané kapitoly. Praha: SPN, 1991.
JELĺNEK, S. a kol.: Kapitoly z metodiky vyučování ruštině. 2. vydání. Praha: SPN, 1980.
CĺCHA, V. a kol. Metodika ruského jazyka. 1. a 2. díl. Praha: SPN, 1982.
HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.

Акишина, А.А., Каган, О.Е. Учимся учить. Москва : Русский язык, 2010.

Московкин, Л.В., Щукин, А.Н. Хрестоматия по методике преподавания русского языка как иностранного. Москва : Русский язык, 2010.

Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002.

Školské dokumenty (RVP pro základní a střední školy) - www.msmt.cz

JELĺNEK, S. a kol. Metodické problémy vyučování cizím jazykům. Praha: SPN, 1976.
JELĺNEK, S. a kol. Rusko-český lingvodidaktický slovník. Praha: UK- Karolinum, 1992.
VESELÝ, J. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. Praha: SPN, 1985.
KAPITONOVA, T. I.; ŠČUKIN, A. N. Sovremennyje metody obučenija russkomu jazyku inostrancev. Moskva: Russkij jazyk, 1987.
RIES, L. Didaktiky ruštiny. Vyučování jako komunikace, součinnost a hra. I. a II. Ostrava: Pedagogická fakulta, 1987.
PURM, R.; JELĺNEK, S.; VESELÝ, J. Didaktika ruského jazyka. Vybrané kapitoly.
Hradec Králové: Gaudeamus, 2003, třetí vydání (rozšířené a upravené)
časopis Cizí jazyky
časopis Russkij jazyk za rubežom ( vybrané stati )
časopis Inostrannyje jazyki v škole (vybrané stati)

 

Poslední úprava: HAVEL9AP (17.02.2014)
Sylabus -



Lingvodidaktická problematika jednotlivých jazykových rovin:

- zvukové stránka jazyka,

- grafická stránka jazyka a pravopis

- gramatika

- slovní zásoby

Problematika výběru a uspořádání učiva.

Prezentace a fixace učiva.

Typologie cvičení.

 

Poslední úprava: HAVEL9AP (27.02.2014)
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Lenka Havelková, Ph.D. (17.02.2014)

Požadavky ke splnění předmětu Didaktika I

- aktivní účast na seminářích, max. 2 absence za semestr

- průběžné a včasné plnění VŠECH zadaných úkolů

- průběžné výstupy v mikrovyučování

- splnění zápočtového testu, který musí student splnit min. na 75 procent úspěšnosti, přičemž na zápočet má student jeden řádný a jeden opravný termín

 

Poslední úprava: HAVEL9AP (27.02.2014)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK