V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu. |
|
|
|
||
Systemizace a prohloubení poznatků ze syntaxe v porovnávacím rusko-českém plánu se zaměřením na přípravu budoucích učitelů. Seznámení s celkovým systémem a pojetím skladby v ruštině a v češtině, uplatnění poznatků o struktuře jednoduché věty dvoučlenné a jednočlenné a základních typů souvětí v hovoru i v písemném projevu. Naučit studenty dovednosti využívat větné struktury se zřetelem ke komunikativním situacím a potřebám výuky ruštiny ve škole. Seznámení se současnými tendencemi ve vývoji jazyka.
Celková charakteristika ruského syntaktického systému v porovnání s českým. Základní syntaktické jednotky. Charakteristika věty jako základní syntaktické jednotky a její klasifikace z hlediska školní mluvnice a z hlediska moderních lingvistických směrů. Syntaktické vztahy uvnitř věty, klasifikace větných členů podle ruské tradice v porovnání s domácí tradicí a jejich podrobnější popis. Strukturní modely jednoduché věty dvoučlenné a jednočlenné v sepětí se stránkou sémantickou, s funkčním principem výběru jednotlivých modelů podle stylu řeči a s využitím ve vyučovací praxi. Slovosled a aktuální členění. Celková charakteristika souvětí a jazykové prostředky konstituující souvětí. Základní typy souvětí a jejich popis v porovnávacím rusko-českém plánu. Orientace na současné trendy v oblasti ruské skladby.
Poslední úprava: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (17.02.2014)
|
|
||
Cíl kurzu: Systemizace a prohloubení poznatků ze syntaxe v porovnávacím rusko - českém plánu se zaměřením na přípravu budoucích učitelů. Seznámení s celkovým systémem a pojetím skladby v ruštině a v češtině, uplatnění poznatků o struktuře jednoduché věty dvoučlenné a jednočlenné a základních typů souvětí v hovoru i v písemném projevu. Naučit studenty dovednosti využívat větné struktury se zřetelem ke komunikativním situacím a potřebám výuky ruštiny ve škole. Seznámení se současnými tendencemi ve vývoji jazyka.
Poslední úprava: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (09.03.2010)
|
|
||
BABAJCEVA, V.V.; MAKSIMOV, Z.J. Sovremennyj russkij jazyk, III. Sintaksis. Moskva: Prosveščenije, 1981. BAUER, K. a kol. Příruční mluvnice ruštiny, II. Praha: SPN, 1987. ČESAL, B.; VYČICHLOVÁ, E. Cvičení z ruské syntaxe I. Plzeň, 1996. ČESAL, B.; VYČICHLOVÁ, E. Cvičení z ruské syntaxe II. Plzeň, 1997. HAVRÁNEK, B.; JEDLIČKA, A. Česká mluvnice. Praha: SPN, 1988. KUBÍK, M.; BALCAR, M.; DLOUHÝ, M. Sintaksis russkogo jazyka. Praha: SPN, 1982. MŰLLEROVÁ, O. Mluvený text a jeho syntaktická výstavba. Praha: Academia, 1994. ROZENTAL, D.E.; GOLUB, I.B.; TELENKOVA, M.A. Sovremennyj russkij jazyk. Moskva, 1994. ŠELJAKIN, M.A.: Spravočnik po russkoj grammatike. Moskva: Russkij jazyk, 2003. ŠVEDOVA, N.J. a kol. Russkaja grammatika. Moskva, 1990. ZOLOTOVA, G.A. Kommunikativnyje aspekty russkogo sintaksisa. Moskva: Nauka, 1982. ŽAŽA, S. Ruština a čeština v porovnávacím pohledu. Brno: FF MU, 1999. VORONCOVA, V.L.; Glovinskaja, M.J. a kol. Russkij jazyk konca stoletija (1985 - 1995), Moskva, 2000.
Poslední úprava: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (09.03.2010)
|
|
||
Požadavky ke zkoušce: Podmínkou připuštění ke zkoušce je aktivní účast na seminářích (75%), plnění zadaných úkolů a absolvování průběžných testů. Zkouška je písemná v rozsahu učiva probraného v daném semestru (minimálně 70% úspěšnost), tematické okruhy obdrží studenti na první přednášce. Zkouška probíhá v ruštině, má 1 řádný a 2 opravné termíny.
V průběhu psaní testů jsou studenti povinni dodržovat stejná pravidla, která platí pro písemnou přijímací zkoušku na PedF UK, jinak jim budou materiály odebrány a test považován za nesplněný. Pravidla jsou zveřejněna na webu PedF UK. Poslední úprava: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (15.05.2014)
|
|
||
Celková charakteristika ruského syntaktického systému v porovnání s českým. Základní syntaktické jednotky. Charakteristika věty jako základní syntaktické jednotky a její klasifikace z hlediska školní mluvnice a z hlediska moderních lingvistických směrů. Syntaktické vztahy uvnitř věty, klasifikace větných členů podle ruské tradice v porovnání s domácí tradicí a jejich podrobnější popis. Strukturní modely jednoduché věty dvoučlenné a jednočlenné v sepětí se stránkou sémantickou, s funkčním principem výběru jednotlivých modelů podle stylu řeči a s využitím ve vyučovací praxi. Slovosled a aktuální členění. Celková charakteristika souvětí a jazykové prostředky konstituující souvětí. Základní typy souvětí a jejich popis v porovnávacím rusko-českém plánu. Orientace na současné trendy v oblasti ruské skladby.
Poslední úprava: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (09.03.2010)
|
|
||
Podmínky zakončení předmětu:
V průběhu psaní testů jsou studenti povinni dodržovat stejná pravidla, která platí pro písemnou přijímací zkoušku na PedF UK, jinak jim budou materiály odebrány a test považován za nesplněný. Pravidla jsou zveřejněna na webu PedF UK. Poslední úprava: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (08.06.2014)
|