|
|
|
||
Decentralizace rozhodování o obsahu a pojetí výuky přinesla školám a učitelům na jednu stranu řadu možností. Na druhou stranu u nás chybí s takovou činností zkušenosti a dosud ani nebyla tvorba a analýza kurikula ve větším rozsahu součástí přípravy učitelů. Tato přednáška s navazujícím cvičením tuto mezeru částečně zaplňuje.
Za klíčovou průpravu k tvorbě nebo úpravě kurikula považujeme znalost již existujících domácích i zahraničních řešení včetně jejich silných a slabých stránek. Proto bude těžiště naší práce spočívat v práci s různými kurikulárními dokumenty - budeme zkoumat a posuzovat různé česká i zahraniční kurikula a učebnice. Pro tuto činnost budeme samozřejmě potřebovat "teoretickou citlivost", znalost klíčových pojmů a procedur vyvinutých v zemích s delší tradicí decentralizované tvorby kurikula, kterými nás přednáška vybaví. Znalost různých alternativ projektování obsahu vzdělávání bude východiskem pro vlastní vytváření různých kompenet vzdělávacích programů posluchači.
Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (29.06.2010)
|
|
||
Absolvent kurzu by měl znát vývoj a současnou podobu vzdělávacích programů v České republice a vybraných vyspělých zemích, být schopen kriticky posuzovat národní a školní kurikula, upravovat je vzhledem k individuálním potřebám svých žáků, případně vytvářet vlastní vzdělávací programy nebo koordinovat tyto činnosti na úrovni školy. Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (29.06.2010)
|
|
||
BERTRAND, Y.: Soudobé teorie vzdělávání. Praha, Portál 1998. DVOŘÁK, D. Řazení učiva v soudobých teoriích kurikula. Pedagogika, 59, 2009, č. 2, s. 136-152. KELLY, A. V. The curriculum : Theory and practice. 5. vydání. London : Sage, 2004. KNECHT, P., JANÍK, T. Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2008. MAŇÁK, J., JANÍK, T., ŠVEC, V.: Kurikulum v současné škole. Brno : Paido, 2008. MAREŚ, J. Učení z textu. Učení z obrazového materiálu. IN: Čáp, J., Mareš, J.: Psychologie pro učitele. Praha : Portál 2001. MARSH, C. J. Key concepts for understanding curriculum. London : RoutledgeFalmer, 2004. PASCH, M., a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 1998. POSNER, G. J. Analyzing the Curriculum. New York : McGraw-Hill 1992. PRŮCHA, J. In: Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997, 2002. PRŮCHA, J. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média. Brno : Paido 1998. WALTEROVÁ, E. Kurikulum : Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno : CDVU 1994. Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (29.06.2010)
|