Kurz poskytuje přehled o různých způsobech hodnocení výsledků ve vzdělávání včetně jejich výhod a nevýhod. Na makro úrovni se zaměřuje na mezinárodní srovnávací výzkumy v oblasti vzdělávání (PISA, TIMSS, CIVED atd.), statistické ukazatele kvality českého školství a o celostátní testování studentů na konci střední školy a v průběhu povinné školní docházky. Na mikro úrovni je věnována pozornost formám a funkcím hodnocení žáků ve vyučování s důrazem na přípravu a analýzu didaktických testů.
Poslední úprava: KRIZOVH/PEDF.CUNI.CZ (31.10.2010)
The course provides an overview of different types of evaluation in education including their advantages and disadvantages. On the macro level, it focuses on international comparative studies in education (PISA, TIMSS, CIVED etc.), statistical indicators of the Czech public sector of education and national testing of students leaving upper-secondary school and testing of pupils during their compulsory school attendance. On the micro level, the attention is paid to forms and functions of assessments and evaluation of children in classroom process with the stress on the construction and the use of achievement tests.
Poslední úprava: KRIZOVH/PEDF.CUNI.CZ (31.10.2010)
Cíl předmětu -
Cílem kurzu je, aby studenti byli schopni charakterizovat různé způsoby hodnocení výsledků ve vzdělávání včetně jejich výhod a nevýhod. Na makro úrovni kriticky hodnotí české školství na základě znalosti o mezinárodních srovnávacích výzkumech ve vzdělávání, statistických ukazatelích školství a národním testování žáků. Na mikro úrovni využívají různé formy hodnocení žáků během vyučování a sami konstruují a využívají didaktické testy.
Poslední úprava: KRIZOVH/PEDF.CUNI.CZ (31.10.2010)
The aim of the course is that students acquire the ability to characterize different types of evaluation in education including their advantages and disadvantages. On the macro level, they critically evaluate the Czech public sector of education based on their knowledge about international comparative studies in education, statistical indicators of education and national testing of students. On the micro level, they use different forms and functions of assessments and evaluation of children in classroom process and construct and use achievement tests.
Poslední úprava: KRIZOVH/PEDF.CUNI.CZ (31.10.2010)
Literatura
Gay, L.R., Mills, G.E., Airasian, P. Educational Research. Competencies for Analysis and Application. Upper Saddle River, NJ : Pearson Higher Education, 2008.
Hopkins, K. D. Educational and Psychological Measurement and Evaluation. Needham Heights, MA : Allyn and Bacon,1998.
Chrástka, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada, 2007.
Kolář, Z. , Šikulová, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2005.
Shults, K.S., Whitney, D.J. Measurement Theory in Action. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 2005.
Poslední úprava: KRIZOVH/PEDF.CUNI.CZ (31.10.2010)
Požadavky ke zkoušce
Zápočet
setavení pojmové mapy v nějakém softwaru určeném pro pojmové mapování (např. CmapTools) na téma: Jak lze hodnotit výsledky ve vzdělávání?
Zkouška
60 % výsledné známky tvoří ústní zkouška, 40 % tvoří seminární práce
ústní zkouška se skládá ze dvou částí - a) dvě otázky z teorie probrané na přednáškách a b) počítačové zpracování dat, která mohou být získána po zadání didaktického testu určité skupině studentů
seminární práce s tématem týkajícího se hodnocení výsledků ve vzdělání
Poslední úprava: KRIZOVH/PEDF.CUNI.CZ (31.10.2010)
Sylabus -
Mezinárodní srovnávací výzkumy ve vzdělávání - organizace pořádající tyto výzkumy, výzkumy TIMSS a PISA a porovnání jejich cílů, testované populace a testových úloh, výsledky českých žáků v čtenářské, přírodovědné a matematické gramotnosti.
Statistické indikátory českého školství v mezinárodním srovnání.
Celostátní testování žáků - maturita a testování žáků v průběhu povinné školní docházky.
Hodnocení žáků ve vyučování - formy a funkce.
Didaktické testy - druhy didaktických testů, typy testových úloh, konstrukce didaktického testu, vlastnosti testových úloh - obtížnost, citlivost a analýza distraktorů, validita a reliabilita testu - vzorce pro jejich výpočet, standardizace testu, příklady standardizovaných testů studijních předpokladů, modely srovnávání testů.
Poslední úprava: KRIZOVH/PEDF.CUNI.CZ (31.10.2010)
International comparative studies in education - organizations conducting these studies, studies TIMSS and PISA and comparison of their goals, testing population and test items, results of Czech students in reading, scientific and mathematical literacy.
Statistical indicators of Czech public sector of education.
National testing of students - upper-secondary school leaving examination and testing of pupils during their compulsory school attendance.
Assessment and evaluation of pupils in the classroom process - forms and functions.
Achievement tests - types of achievement tests, types of test items, construction of achievement test, characteristics of test items - difficulty, sensitivity and analysis of distractors, validity and reliability of test - formulas for their computation, test standardization, examples of standardized tests, models for comparison of tests.
Poslední úprava: KRIZOVH/PEDF.CUNI.CZ (31.10.2010)