Stručná anotace předmětu:
Cíle kurzu: Vytvořit předpoklady k tomu, aby na konci kurzu studenti byli schopni
- navrhnout a realizovat výzkum zvoleného pedagogického jevu,
- získaná data podrobit statistické analýze a z této analýzy vyvodit příslušné závěry,
- kriticky posuzovat publikované výzkumné studie.
Kurz je rozdělen do dvou částí: " Metody pedagogického výzkumu" a "Základy statistické analýzy".
Anotace obsahu části "Metody pedagogického výzkumu"
Úvod do pedagogického výzkumu: způsoby poznávání, úlohy vědeckého výzkumu,
průběh výzkumu (přehled).
Výzkumný problém a výzkumné hypotézy: formulování problému, problém řešitelný a neřešitelný, konstrukty a
proměnné,výzkumné otázky a výzkumné hypotézy.
Typické výzkumné metody: výzkumy kvalitativní, výzkumy kvantitativní, výzkumy smíšené, výzkumy jiné.
Instrumentace a pořizování výběru: druhy nástrojů sběru dat, pořizováni výběru ze základního souboru (prostý náhodný
výběr, stratifikovaný výběr, záměrný výběr).
Projekt a realizace výzkumu: návrh, oponentura, úprava dle připomínek, sběr dat a jejich analýza, vyvození závěru,
posuzování vnitřní a vnější validity.
Výzkumná zpráva: zásady pro psaní standardní výzkumné zprávy, posuzování kvality publikovaných výzkumných studií.
Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (03.04.2009)