V semináři by se měl posluchač seznámit s principy vedení kolektivní hlasové výchovy a na základě praktických ukázek a jejich rozboru dospět k pochopení psychosomatické jednoty hlasového projevu. Tento poznatek vědomě uplatňovat při tvorbě hlasových cvičení a metodickém vedení nácviku sborových skladeb. Součástí semináře je i seznámení s metodikou, která je změřena na rozezpívání tzv.bručounů.
Poslední úprava: TICHAA/PEDF.CUNI.CZ (02.09.2011)
Literatura
KOLÁŘ, J.; ROB, J.; ŠTÍBROVÁ, I. Sborový zpěv a řízení sboru I. Praha : Karolinum, 1988. 304 s. ISBN 80-7184-556-6
KOLÁŘ, J.; ROB, J.; ŠTÍBROVÁ, I. Sborový zpěv a řízení sboru I. Netolice, 2009: Jc-Audio hudební vydavatelství a nakladatelství . ISBN 978-80-87132-06-7.
KOVAŘÍK, V. Sborový zpěv na střední pedagogické škole. Praha: SPN, 1984.
TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací. Praha: NIPOS, 2004. ISBN 80-7068-186-1.
TICHÁ A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál 2006. ISBN: 80-7178-916-X, 146 s.
STAŠEK, Č. ABC začínajícího sbormistra. Praha: Supraphon, 1981.
VRCHOTOVÁ-PÁTOVÁ, J. Práce hlasového poradce v pěveckém sboru. Jihlava : ÚKVČ Praha a Dům kultury ROH v Jihlavě, 1987.
Poslední úprava: TICHAA/PEDF.CUNI.CZ (17.03.2013)
Požadavky ke zkoušce
Aktivní účast na seminářích, písemné zpracování vlastní metodiky hlasové výchovy se zaměřením na zvolenou věkovou kategorii sborových zpěváků.
Poslední úprava: TICHAA/PEDF.CUNI.CZ (02.09.2011)
Sylabus
Objasnění vzájemného vztahu základních hlasotvorných složek - dechu, fonace, rezonance, artikulace a jejich podmíněnosti v psychice zpěváka. Praktikum bude zaměřeno na tyto okruhy: na metodiku nácviku základních návyků sborového zpěváka (v rámci kolektivní hlasové výchovy s přihlédnutím k jednotlivým věkovým skupinám zpěváků), na ukázky didakticky zacílených hlasových cvičení, na příklady rozezpívání i na možnosti řešení hlasových problémů, jež mohou nastat v průběhu nácviku skladby, na souvislosti mezi intonací a pěveckou technikou atp. Do praktické roviny budou zarámována i další témata: hlasová hygiena, hlasová reedukace, práce s narušeným hlasem. Aplikace získaných poznatků a dovedností pak bude prověřena v samotných výstupech studentů v rámci semináře. Při vedení nácviku zvolené sborové skladby (včetně přípravné motivační fáze a rozezpívání) v rámci semináře si každý posluchač v praxi ověří vlastní didaktické a interpretační názory.
Poslední úprava: TICHAA/PEDF.CUNI.CZ (02.09.2011)
Vstupní požadavky
Několikaletá zkušenost vlastního aktivního zpěvu ve sboru, případně vlastní sbormistrovská praxe.