Komplexní analýza skladeb a z ní vyplývající pedagogická interpretace s akcentem na vytváření didaktických situací a řešení problémů z takových situací vyplývajících. Didaktické situace jsou soustředěny na komplexní pojetí problematiky uměleckého díla, tedy na vztahy mezipředmětové, mezioborové, multidisciplinární. Pochopení problematiky účastníci prokazují samostatným didaktickým výstupem s prezentací zvoleného hudebního díla a zároveň prokazují dovednost hudebněpedagogické práce s obecenstvem.
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (02.01.2018)
Comprehensive analysis of the compositions and the resulting educational interpretation with an emphasis on creating teaching situations and solve problems arising from such situations. Didactic situations are concentrated on the complex issue of concept artwork, namely the inter-subject relations, interdisciplinary, multidisciplinary. Understanding of participants showing a separate output with didactic presentations chosen musical work, while demonstrating skill of pedagogical work with the audience.
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (02.01.2018)
Cíl předmětu -
Utvrzení a rozvíjení analytických schopností a dovedností včetně dovednosti samostatné aplikace v simulovaném vzdělávacím procesu.
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (02.01.2018)
Affirmationand development ofanalyticalabilities andskills, includingstand-alone applications in the simulatededucation process.
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (02.01.2018)
Literatura -
Drábek, V. ABC výchovných koncertů, Praha : Olympia, 1987. 124 s.
Kulka, J. Komplexní analýza uměleckého díla. 1. vyd. Praha : SPN, 1986. 93 s.
Dovedu to pochopit? 1. vyd. Praha : Člověk v tísni, 2007. 180 s. ISBN
Haluzová, P. Integrativní pojetí hudební výchovy na ZŠ.
Herden, J. Hudba pro děti. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1978. 106 s.
Herden, J. Hudební hodinky pro táty a maminky. 1. vyd. Praha : Rodiče, 2004. 141 s. ISBN 80-86695-46-8.
Herden, J. My pozor dáme a nejen posloucháme. 1. vyd. Praha : Scientia, 1997. 210 s. ISBN 80-7183-087-9.
Herden, J. Hudba jako řeč. 1. vyd. Praha : Scientia, 1998. 89 s. ISBN 80-7183-126-3.
Jirásková, V. Multikulturní výchova. 1. vyd. Praha : Epocha : Občanské sdružení SPHV, 2006. 130 s.ISBN 80-87027-31-0.
Svobodová, R. Projektové řízení a projektové vyučování, aneb, Jak na výukové projekty podle zásad projektového řízení. 1. vyd. Choceň : PM Consulting, 2010. 100 s. ISBN 978-80-254-8174-5.
Nedělka, M. Mše v soudobé české hudbě. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2005. 266 s. ISBN 80-246-1014-0.
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (02.01.2018)
Drábek, V. ABC výchovných koncertů, Praha : Olympia, 1987. 124 s.
Kulka, J. Komplexní analýza uměleckého díla. 1. vyd. Praha : SPN, 1986. 93 s.
Dovedu to pochopit? 1. vyd. Praha : Člověk v tísni, 2007. 180 s. ISBN
Haluzová, P. Integrativní pojetí hudební výchovy na ZŠ.
Herden, J. Hudba pro děti. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1978. 106 s.
Herden, J. Hudební hodinky pro táty a maminky. 1. vyd. Praha : Rodiče, 2004. 141 s. ISBN 80-86695-46-8.
Herden, J. My pozor dáme a nejen posloucháme. 1. vyd. Praha : Scientia, 1997. 210 s. ISBN 80-7183-087-9.
Herden, J. Hudba jako řeč. 1. vyd. Praha : Scientia, 1998. 89 s. ISBN 80-7183-126-3.
Jirásková, V. Multikulturní výchova. 1. vyd. Praha : Epocha : Občanské sdružení SPHV, 2006. 130 s.ISBN 80-87027-31-0.
Svobodová, R. Projektové řízení a projektové vyučování, aneb, Jak na výukové projekty podle zásad projektového řízení. 1. vyd. Choceň : PM Consulting, 2010. 100 s. ISBN 978-80-254-8174-5.
Nedělka, M. Mše v soudobé české hudbě. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2005. 266 s. ISBN 80-246-1014-0.
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (02.01.2018)
Požadavky ke zkoušce -
Aktivní účast v seminární výuce v úloze publika
1 didaktický výstup v rámci seminární výuky
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (02.01.2018)
Active participationin seminarclassesin the role ofaudience Anoutput ofdidacticteachingin theseminary
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (02.01.2018)
Sylabus -
1. Obecné a zvláštní v analýze uměleckého díla a v jeho pedagogické interpretaci, zásady tematizace vyučovacích jednotek zaměřených na práci s uměleckým dílem 2. Pohyb v hudbě, příklady didaktické tematizace: funkce hudby ve společnosti, vyjádření rytmu a metra v pohybových aktivitách člověka, průřez dějinami žánrů, v nichž rytmus a metrum plní úlohu dominujícího výrazového prostředku 3. Hudba a příroda, příklady didaktické tematizace: inspirace přírodou ve vývoji žánrů a stylů, zvukomalba, charakteristika typických hudebně výrazových prostředků 4. Hudba a lidské nitro, příklady didaktické tematizace: sdělovací úloha hudby v porovnání s prostředky dalších druhů umění a s jazykem, dušemalba, emoce, styl a hudební výrazivo 5. Hudba a lidský hlas, příklady didaktické tematizace: jednohlas v hudební historii a současnosti, vícehlas a jeho základní typy, vokální polyfonie, píseň jako vrcholný hlasový sólový projev
6. Hudba a hudební nástroje, příklady didaktické tematizace: instrumentální kontrapunkt jako projev přelomu hudebního myšlení, dynamika vývoje hudebních nástrojů, vývojové proměny orchestru a komorní hudby
7. Hudba a obřad, příklady didaktické tematizace: rituální a náboženská funkce hudby, hudba a obřady v lidové kultuře a v současnosti 8. Hudba, slovo, film a divadlo, příklady didaktické tematizace: melodram, významná díla scénické hudby minulosti a současnosti, filmová hudba
9. Hudba jako drama, příklady didaktické tematizace: hudební divadlo v proměnách doby 10. Hudba jako obraz a příběh, příklady didaktické tematizace: náznaky programnosti ve starších vývojových epochách, žánrové obrázky, vrcholná programní hudební tvorba, základní podmínky apercepce programní hudby
11. Hudba a technický pokrok, příklady didaktické tematizace: podíl improvizace ve skladbách různých stylových epoch, vyjadřovací prostředky, způsoby záznamu a provádění hudby sónické, elektronické a elektroakustické, elektronické nástroje v populární hudbě
12. Koncepce pedagogické práce v přípravě a realizaci multidisciplinárního projektu
13. Možnosti a limity činnosti žáků v přípravě a realizaci multidisciplinárního projektu
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (02.01.2018)
1. General and specific work of art in the analysis and interpretation of his teaching, principles of thematization lessons focused on working with a work of art
2. Movement in music, examples of educational thematization: the role of music in society, the expression of rhythm and meter in physical activities of man, the history section of genres, in which rhythm and meter acts as a dominant means of expression
3. Music and nature, examples of educational thematization: the nature of inspiration in the development of genres and styles, onomatopoeia, characteristics typical musical means of expression
4. Music and the human heart, examples of educational thematization: the role of music in the media compared to the resources of other types of art and language, dušemalba, emotion, style and musical phraseology
5. Music and the human voice, examples of educational thematization: unison in music history and contemporary polyphony and its basic types, vocal polyphony, the song as the top solo vocal speech
6. Music and musical instruments, examples of educational thematization: instrumental counterpoint as a manifestation of the turn of musical thinking, dynamic development of musical instruments, developmental changes in orchestra and chamber music
7. Music and ritual, didactic examples thematization: ritual and religious function of music, music and ceremonies in popular culture and is currently
8. Music, words, film and theater, didactic examples thematization: melodrama, major works of incidental music past and present, film music
9. Music as drama, examples of educational thematization: musical theater in the changes of time
10. Music as a picture and story, examples of educational thematization: programnosti indications in earlier developmental periods, genre pictures, the peak of programmatic music creation, the basic conditions of program music aperception
11. Music and technical progress, examples of educational thematization: the share of improvisation in the songs of different stylistic periods, means of expression and ways of recording and music of sonic, electronic and electro-acoustic, electronic instruments in popular music
12. The concept of pedagogical work in the preparation and implementation of a multidisciplinary project
13. Possibilities and limits the activities of students in the preparation and implementation of a multidisciplinary project
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (02.01.2018)
Vstupní požadavky -
Zápočet z předmětu Analýza hudebních děl v praxi I
Poslední úprava: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (22.02.2012)
Credit in the subject Composition Analysis in Praxis I
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (02.01.2018)