PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Analýza hudebních děl v praxi II - ON2308108
Anglický název: Composition Analysis in Praxis I
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011 do 2016
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: 25 / 25 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr.
Vyučující: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr.
Prerekvizity : ON2308103
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Komplexní analýza skladeb a z ní vyplývající pedagogická interpretace s akcentem na vytváření didaktických situací a řešení problémů z takových situací vyplývajících. Didaktické situace jsou soustředěny na komplexní pojetí problematiky uměleckého díla, tedy na vztahy mezipředmětové, mezioborové, multidisciplinární. Pochopení problematiky účastníci prokazují samostatným didaktickým výstupem s prezentací zvoleného hudebního díla a zároveň prokazují dovednost hudebněpedagogické práce s obecenstvem.
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (02.01.2018)
Cíl předmětu -

Utvrzení a rozvíjení analytických schopností a dovedností včetně dovednosti samostatné aplikace v simulovaném vzdělávacím procesu.

Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (02.01.2018)
Literatura -

Drábek, V. ABC výchovných koncertů, Praha : Olympia, 1987. 124 s.

Kulka, J. Komplexní analýza uměleckého díla. 1. vyd. Praha : SPN, 1986. 93 s.

Dovedu to pochopit? 1. vyd. Praha : Člověk v tísni, 2007. 180 s. ISBN

Haluzová, P. Integrativní pojetí hudební výchovy na ZŠ.

Herden, J. Hudba pro děti. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1978. 106 s.

Herden, J. Hudební hodinky pro táty a maminky. 1. vyd. Praha : Rodiče, 2004. 141 s. ISBN 80-86695-46-8.

Herden, J. My pozor dáme a nejen posloucháme. 1. vyd. Praha : Scientia, 1997. 210 s. ISBN 80-7183-087-9.

Herden, J. Hudba jako řeč. 1. vyd. Praha : Scientia, 1998. 89 s. ISBN 80-7183-126-3.

Jirásková, V. Multikulturní výchova. 1. vyd. Praha : Epocha : Občanské sdružení SPHV, 2006. 130 s.ISBN 80-87027-31-0.

Svobodová, R. Projektové řízení a projektové vyučování, aneb, Jak na výukové projekty podle zásad projektového řízení. 1. vyd. Choceň : PM Consulting, 2010. 100 s. ISBN 978-80-254-8174-5.

Nedělka, M. Mše v soudobé české hudbě. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2005. 266 s. ISBN 80-246-1014-0.

Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (02.01.2018)
Požadavky ke zkoušce -

Aktivní účast v seminární výuce v úloze publika

1 didaktický výstup v rámci seminární výuky

Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (02.01.2018)
Sylabus -

1. Obecné a zvláštní v analýze uměleckého díla a v jeho pedagogické interpretaci, zásady tematizace vyučovacích jednotek zaměřených na práci s uměleckým dílem
2. Pohyb v hudbě, příklady didaktické tematizace: funkce hudby ve společnosti, vyjádření rytmu a metra v pohybových aktivitách člověka, průřez dějinami žánrů, v nichž rytmus a metrum plní úlohu dominujícího výrazového prostředku
3. Hudba a příroda, příklady didaktické tematizace: inspirace přírodou ve vývoji žánrů a stylů, zvukomalba, charakteristika typických hudebně výrazových prostředků
4. Hudba a lidské nitro, příklady didaktické tematizace: sdělovací úloha hudby v porovnání s prostředky dalších druhů umění a s jazykem, dušemalba, emoce, styl a hudební výrazivo
5. Hudba a lidský hlas, příklady didaktické tematizace: jednohlas v hudební historii a současnosti, vícehlas a jeho základní typy, vokální polyfonie, píseň jako vrcholný hlasový sólový projev

6. Hudba a hudební nástroje, příklady didaktické tematizace: instrumentální kontrapunkt jako projev přelomu hudebního myšlení, dynamika vývoje hudebních nástrojů, vývojové proměny orchestru a komorní hudby

7. Hudba a obřad, příklady didaktické tematizace: rituální a náboženská funkce hudby, hudba a obřady v lidové kultuře a v současnosti
8. Hudba, slovo, film a divadlo, příklady didaktické tematizace: melodram, významná díla scénické hudby minulosti a současnosti, filmová hudba

9. Hudba jako drama, příklady didaktické tematizace: hudební divadlo v proměnách doby
10. Hudba jako obraz a příběh, příklady didaktické tematizace: náznaky programnosti ve starších vývojových epochách, žánrové obrázky, vrcholná programní hudební tvorba, základní podmínky apercepce programní hudby

11. Hudba a technický pokrok, příklady didaktické tematizace: podíl improvizace ve skladbách různých stylových epoch, vyjadřovací prostředky, způsoby záznamu a provádění hudby sónické, elektronické a elektroakustické, elektronické nástroje v populární hudbě

12. Koncepce pedagogické práce v přípravě a realizaci multidisciplinárního projektu

13. Možnosti a limity činnosti žáků v přípravě a realizaci multidisciplinárního projektu

Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (02.01.2018)
Vstupní požadavky -

Zápočet z předmětu Analýza hudebních děl v praxi I

Poslední úprava: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (22.02.2012)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK