PředmětyPředměty(verze: 957)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Didaktika literatury I - ON2304101
Anglický název: Didactics of literature I
Zajišťuje: Katedra české literatury (41-KCL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011 do 2011
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 26 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 61 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D.
doc. PhDr. Ondřej Hník, Ph.D.
PhDr. Ondřej Hausenblas
Vyučující: doc. PhDr. Ondřej Hník, Ph.D.
Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D.
Korekvizity : ON2304100
Je korekvizitou pro: ON2304100
Je prerekvizitou pro: ON2304103X, ON2304103
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Seminář je zaměřen na poznání a pochopení problematiky čtenářství a jeho oživení a dalšího rozvoje u žáků. Zabývá se cíli, podmínkami a postupy v rozvoji čtení a čtenářství. Uvádí některá řešení modelových situací a studenti si zkusí praktickou aplikaci různých metod literární výchovy.
Poslední úprava: KLUMPARO/PEDF.CUNI.CZ (08.03.2013)
Literatura

Doporučená literatura:

(1)   GABAL, I., VÁCLAVÍKOVÁ HELŠUSOVÁ, L. Jak čtou české děti: Analýza výsledků sociologického výzkumu [online]. 2003 [cit. 2009-02-04]. Dostupný z WWW:<http://www.gac.cz/documents/nase_prace_vystupy/GAC_cten_jak_ctou_ceske_deti.pdf>.

(2)   HAUSENBLAS, O. Které strategie pro čtení s porozuměním používáte?  [online]. Dostupný z WWW: http://www.kritickemysleni.cz/prectetesi.php?co=texty/strategieprocteni

 

(3)   HNÍK, O. Současná podoba výuky literární výchovy podle výpovědí studentů. Český jazyk a literatura, roč. 60. ISSN 0009-0786.

(4)   KOŠŤÁLOVÁ, H.; Čteme si a přemýšlíme o tom nahlas. Kritické listy [online] roč.  2002, č. 6 [cit. 2010-04-04]. Dostupný z WWW: <http://www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=klisty6_ctemesinahlas>. ISSN 1214-5823.

 

(5)   Košťálová, H., Šafránková, K., Hausenblas, O., Šlapal, M. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: ČŠI, 2010. [online] [cit. 2009-18-09]. Dostupné z www: <http://www.csicr.cz/cz/85256-ctenarska-gramotnost-jako-vzdelavaci-cil-pro-kazdeho-zaka>

 

(6)   Kramplová, I. a kol. Netradiční úlohy aneb čteme s porozuměním. Praha: ÚIV, 2002. ISBN 80-211-0416-3. [online] [cit. 2009-26-10]. Dostupné z www. <http://www.uiv.cz/clanek/535/1608>.

 

(7)   KRAMPLOVÁ, I.: Zakroužkuj-  vyber - zdůvodni - hodnocení čtenářských úloh PISA 2009. Praha: ÚIV 2011. [online] Portál ÚIV [cit. 2011-11-09]. Dostupné z www: <http://www.uiv.cz/clanek/205/2109>

(8)   LEDERBUCHOVÁ, L.: Dítě a kniha. O čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Aleš Čeněk, s.r.o. 2004. ISBN 80-86898-01-6.

 

(9)   PENNAC, D.: Jako román. Praha: Mladá fronta 2004. ISBN 80-204-1140-2.

(10)           MANGUEL,A.: Dějiny čtení. Brno: Host 2007. ISBN 978-80-7294-231-2.

(11)           ŠAFRÁNKOVÁ, K.: Záznamy o četbě, které se osvědčily. Kritické listy [online] roč. 2006, č. 24, s. 16-18 [cit. 2010-04-04].  Dostupný z WWW:

<http://www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=klisty24_zaznamy >.  ISSN 1214-5823.

 

(12)           ŠLAPAL, M.: Dílna čtení v praxi. Kritické listy [online] roč. 2007, č. 27 [cit. 2010-04-04]. Dostupný z WWW: < http://www.kritickemysleni.cz/klisty/27/_komplet.pdf >. ISSN 1214-5823.

 

(13)           TRÁVNÍČEK, J.: Čteme? Obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize. Brno: Host 2008. ISBN: 978-80-7294-270-1.

 

(14)           VĚŘÍŠOVÁ, I. a kol.: Kudy vede cesta ke čtenáři? (Rozvoj dětského čtenářství na druhém stupni ZŠ). Praha 2007 [online]. Dostupný z WWW: <www.gac.cz/documents/kniha.pdf>. ISBN 978-80-254-0669-4.

 

 

Portály zabývající se čtením a čtenářskou gramotností a zásadní školské dokumenty:

(1)   International Reading Asociation.[online] [cit. 2009-18-09]. Dostupné z www:

< http://www.reading.org>.

(2)   Kritické listy.Čtvrtletník pro kritické myšlení ve školách.Vydává Kritické myšleni, o.s. ISSN 1214-5823. Vybrané příspěvky jsou dostupné online z www: <http://www.kritickemysleni.cz/klisty_archiv.php>

(3)   Metodický portál RVP [online] [cit. 2009-18-09]. Dostupné z www: <http://rvp.cz >

(4)   RVP pro ZV  [online] [cit. 2009-18-09]. Dostupné z www: <http://rvp.cz/informace/dokumenty-rvp/rvp-zv >

(5)   RVP pro gymnázia [online] [cit. 2009-18-09]. Dostupné z www: <http://rvp.cz/informace/dokumenty-rvp/rvp-g>

(6)   RVP pro střední školy [online] [cit. 2009-18-09]. Dostupné z www:

< http://www.nuov.cz/ramcove-vzdelavaci-programy >

 

Poslední úprava: KLUMPARO/PEDF.CUNI.CZ (08.03.2013)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK