|
|
|
||
Seminář je zaměřen na poznání a pochopení problematiky čtenářství a jeho oživení a dalšího rozvoje u žáků. Zabývá se cíli, podmínkami a postupy v rozvoji čtení a čtenářství. Uvádí některá řešení modelových situací a studenti si zkusí praktickou aplikaci různých metod literární výchovy. Poslední úprava: KLUMPARO/PEDF.CUNI.CZ (08.03.2013)
|
|
||
Doporučená literatura: (1) GABAL, I., VÁCLAVÍKOVÁ HELŠUSOVÁ, L. Jak čtou české děti: Analýza výsledků sociologického výzkumu [online]. 2003 [cit. 2009-02-04]. Dostupný z WWW:<http://www.gac.cz/documents/nase_prace_vystupy/GAC_cten_jak_ctou_ceske_deti.pdf>. (2) HAUSENBLAS, O. Které strategie pro čtení s porozuměním používáte? [online]. Dostupný z WWW: http://www.kritickemysleni.cz/prectetesi.php?co=texty/strategieprocteni
(3) HNÍK, O. Současná podoba výuky literární výchovy podle výpovědí studentů. Český jazyk a literatura, roč. 60. ISSN 0009-0786. (4) KOŠŤÁLOVÁ, H.; Čteme si a přemýšlíme o tom nahlas. Kritické listy [online] roč. 2002, č. 6 [cit. 2010-04-04]. Dostupný z WWW: <http://www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=klisty6_ctemesinahlas>. ISSN 1214-5823.
(5) Košťálová, H., Šafránková, K., Hausenblas, O., Šlapal, M. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: ČŠI, 2010. [online] [cit. 2009-18-09]. Dostupné z www: <http://www.csicr.cz/cz/85256-ctenarska-gramotnost-jako-vzdelavaci-cil-pro-kazdeho-zaka>
(6) Kramplová, I. a kol. Netradiční úlohy aneb čteme s porozuměním. Praha: ÚIV, 2002. ISBN 80-211-0416-3. [online] [cit. 2009-26-10]. Dostupné z www. <http://www.uiv.cz/clanek/535/1608>.
(7) KRAMPLOVÁ, I.: Zakroužkuj- vyber - zdůvodni - hodnocení čtenářských úloh PISA 2009. Praha: ÚIV 2011. [online] Portál ÚIV [cit. 2011-11-09]. Dostupné z www: <http://www.uiv.cz/clanek/205/2109> (8) LEDERBUCHOVÁ, L.: Dítě a kniha. O čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Aleš Čeněk, s.r.o. 2004. ISBN 80-86898-01-6.
(9) PENNAC, D.: Jako román. Praha: Mladá fronta 2004. ISBN 80-204-1140-2. (10) MANGUEL,A.: Dějiny čtení. Brno: Host 2007. ISBN 978-80-7294-231-2. (11) ŠAFRÁNKOVÁ, K.: Záznamy o četbě, které se osvědčily. Kritické listy [online] roč. 2006, č. 24, s. 16-18 [cit. 2010-04-04]. Dostupný z WWW: <http://www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=klisty24_zaznamy >. ISSN 1214-5823.
(12) ŠLAPAL, M.: Dílna čtení v praxi. Kritické listy [online] roč. 2007, č. 27 [cit. 2010-04-04]. Dostupný z WWW: < http://www.kritickemysleni.cz/klisty/27/_komplet.pdf >. ISSN 1214-5823.
(13) TRÁVNÍČEK, J.: Čteme? Obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize. Brno: Host 2008. ISBN: 978-80-7294-270-1.
(14) VĚŘÍŠOVÁ, I. a kol.: Kudy vede cesta ke čtenáři? (Rozvoj dětského čtenářství na druhém stupni ZŠ). Praha 2007 [online]. Dostupný z WWW: <www.gac.cz/documents/kniha.pdf>. ISBN 978-80-254-0669-4.
Portály zabývající se čtením a čtenářskou gramotností a zásadní školské dokumenty: (1) International Reading Asociation.[online] [cit. 2009-18-09]. Dostupné z www: (2) Kritické listy.Čtvrtletník pro kritické myšlení ve školách.Vydává Kritické myšleni, o.s. ISSN 1214-5823. Vybrané příspěvky jsou dostupné online z www: <http://www.kritickemysleni.cz/klisty_archiv.php> (3) Metodický portál RVP [online] [cit. 2009-18-09]. Dostupné z www: <http://rvp.cz > (4) RVP pro ZV [online] [cit. 2009-18-09]. Dostupné z www: <http://rvp.cz/informace/dokumenty-rvp/rvp-zv > (5) RVP pro gymnázia [online] [cit. 2009-18-09]. Dostupné z www: <http://rvp.cz/informace/dokumenty-rvp/rvp-g> (6) RVP pro střední školy [online] [cit. 2009-18-09]. Dostupné z www: < http://www.nuov.cz/ramcove-vzdelavaci-programy >
Poslední úprava: KLUMPARO/PEDF.CUNI.CZ (08.03.2013)
|