Didaktika češtiny jako druhého jazyka navazuje na předchozí předmět Didaktika českého jazyka I. a II. a vychází také ze znalostí z dalších předmětů jako např. Obecná didaktika. Předmět je úvodem do oboru češtiny jako druhého jazyka a představuje v omezeném časovém rámci základní pojmy, historii i současný stav oboru. Absolventi se budou orientovat v základní odborné literatuře, učebnicových řadách, Společném evropském referenčním rámci a v popisech jednotlivých jazykových úrovní. Studenti si ověří zvládnutí základních tematických okruhů a pojmů nejen při čtení odborných článků a diskusi nad aktuálními didaktickými problémy, ale také při zpracování didaktické pomůcky.
Poslední úprava: Stárková Zuzana, PhDr., Ph.D. (24.02.2015)
European frame of language description and Czech language strata description. Didactic problems of bilingualism. Interference of mother tongue and the second language in relation to language typology. Automatisms of a native speaker of Czech in school language education. Sociocultural context of the second language. The ways to examine the level of the second language acquisition. Intergration and evaluation of a foreign pupil.
Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (07.10.2017)
Literatura
Základní povinná literatura:
HÁJKOVÁ, Eva: Žák-cizinecv hodinách češtiny na základníškole. Praha: PedF UK, 2014, ISBN 978-80-7290-809-7. HRDLIČKA, M. Čeština - cizí jazyk. Praha: ISV, 2002, ISBN 80-85866-98-6. HRDLIČKA, M. Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. Plzeň: ZČU v Plzni, 2010. ISBN 978-80-704-3867-1. HRONOVÁ, K. Čeština jako cizí jazyk. Praha: Didakta, 1990, ISBN 978-80-254-5194-6. HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988. ISBN 14-279-88.
Literatura online: Společný evropský referenční rámec pro jazyky [online]. Dostupné z
ŠKODOVÁ, S. - ŠINDELÁŘOVÁ, J. Metodika práce s žáky-cizinci na základních školách, dostupné z:
Referenční popis češtiny pro účely zkoušky z českého jazyka pro trvalý pobyt v ČR - úrovně A1, A2 [online]. Dostupné z .
Doporučená literatura: Sborníky Čeština jako cizí jazyk. Materiály ze (I., II., III. atd.) mezinárodního sympozia o češtině jako o cizím jazyku. Praha: UK-FF. Sborníky Asociace učitelů češtiny jako cizíhojazyka (AUČCJ). Příspěvky v dalších odborných časopisech, např. Didaktické studie, Cizí jazyky, SALi, Nová čeština doma a ve světě, Bohemystika aj.
Články do seminářů: Většina článků do seminářů je v elektronické podobě v Moodlu, jejich seznam bude předán v tištěné podobě v úvodní hodině.
Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (26.01.2024)
Požadavky ke zkoušce
Požadavky k udělení zápočtu:
max. 1 absence
aktivní účast na seminářích s využitím poznatků z přednášek
plnění dílčích domácích úkolů podle zadání vedoucí semináře
přednesení jednoho odborného sdělení na základě 1-2 zadaných článků
účast na náslechu na ZŠ, pokud bude možnost praxe
zpracování didaktické pomůcky dle požadavků vedoucí semináře, sdělených na 1. hodině. Forma odevzdání: v elektronické a tištěné podobě. Termín odevzdání: stanoví vyučující (práce odevzdané po tomto termínu automaticky znamenají neudělení atestace).
Po splnění požadavků bude zápočet zapsán do SIS v konzultačních hodinách vyučující.
Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (26.01.2024)
Sylabus
Název studijního předmětu: Didaktika češtiny jako druhého jazyka Typ studijního předmětu: povinný Forma výuky studijního předmětu: seminář Rozsah studijního předmětu: 13 Forma kontroly předmětu: zápočet Garant: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. Vyučující:
Seznam tematických okruhů pro seminář: 1. Uvedení do oboru (historie výuky češtiny jako cizího/druhého jazyka a češtiny pro cizince, migranti a migrační politika státu).
2. Jazykové a sociokulturní shody a rozdíly (interference mateřského jazyka a jazyka druhého v závislosti na typologii jazyků, bilingvismus, diglosie, sociokulturní kompetence, začlenění žáků-cizinců do výuky).