|
|
|
||
Různé typy pragmatických analýz psaných a mluvených textů. Zdvořilost, její kulturní zakotvenost, její jazykové formy. Interkulturní komunikace. Kooperační princip verbální komunikace a jeho každodenní narušování ve školské praxi. Zdvořilost a nezdvořilost ve školním komunikačním prostředí a její vliv na vztahovou a obsahovou rovinu komunikace. Komunikační strategie. Manipulace a asertivita ve školním komunikačním prostředí. Argumentace a kvaziargumentace. Konflikt. Genderové aspekty ve školní komunikaci.
Poslední úprava: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (08.09.2017)
|
|
||
Austin, J. L.: Jak udělat něco slovy. Praha 2000. Saicová Římalová, L. Pragmatika. Praha: Karolinum, 2014. http://cupress.cuni.cz/ink2_stat/dload.jsp?prezMat=53848
Poslední úprava: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (08.09.2017)
|
|
||
Okruhy ke zkoušce:
1. Vymezení pragmatiky jako lingvistické disciplíny, její vztah k ostatním disciplínám 2. Obrat k jazyku, komunikačně-pragmatický obrat v jazykovědě (představitelé) 3. Okruhy pragmatických zkoumání 4. Komunikační schéma (R. Jakobson), komunikativní funkce 5. Pragmatická analýza textu 6. Premisy sociální komunikace 7. Presupozice 8. Implikatura (ve vztahu ke kooperačnímu principu) 9. Kooperační princip verbální komunikace (P. Grice) 10. Konflikt 11. Manipulace v interpersonální komunikaci 12. Manipulace v mediální komunikaci 13. Asertivita 14. Argumentace 15. Zdvořilostní princip (G. Leech, R. Lakoff) 16. Pojem tváře, pozitivní a negativní zdvořilost (P. Brown, S. Levinson) 17. Řečová etiketa, jazykové prostředky vyjadřování zdvořilosti 18. Teorie mluvních aktů 19. Komunikativní funkce výpovědi, nepřímé mluvní akty 20. Deixe 21. Analýza dialogu, konverzační analýza 22. Mluvený versus psaný jazyk 23. Psaná mluvenost, mluvená psanost 24. Elektronická komunikace 25. Gender v jazyce, feministická lingvistika 26. Interkulturní komunikace, kulturní specifika (G. Hofstede) 27. Neverbální komunikace 28. Suprasegmentální jevy a jejich vliv v komunikaci 29. Výuka pragmatických aspektů na základní škole, zakotvení v RVP 30. Výuka pragmatických aspektů na střední škole, zakotvení v RVP Poslední úprava: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (08.09.2017)
|
|
||
Cíle kurzu: Naučit studenty pracovat s autentickými jazykovými materiály, ohodnotit obsahovou stránku projevů, odhalit manipulaci, pochopit skryté významy, zvládat řečovou etiketu. Aplikace oborových poznatků do oblasti školské praxe. Rozvoj komunikativních dovedností vzhledem k pedagogické orientaci účastníků kurzu. Poslední úprava: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (08.09.2017)
|